Jump to content
  • 0

Gerelateerd record & Nieuw venster

Piet Stilma

Question

Goedendag allemaal,

Ik ben bezig met het opnieuw opzetten van onze database in FM 6 naar FM 7. Veel gelezen, en nu enkele test bestanden aan het maken.

Nu worstel ik al enige dagen met het volgende probleem:

Tabel 1 = Bedrijf en Tabel 2 = Contactpersoon - in de layout Bedrijf is een portaal met Contactpersonen opgenomen d.m.v. een relatie - werkt goed

Nu wil ik via een knopje in het portaal van layout Bedrijf naar de gerelateerde contactpersoon in een ander venster (d.m.v. scipt: als het venster Contactpersoon actief is moet dit naar venster Contactpersoon, zo niet maak een nieuw venster Contactpersoon - gaat ook goed). Het probleem is dat deze niet naar het juiste record gaat, maar naar de eerst gemaakte!

Dit scirpt is standaard wel aanwezig: ga naar gerelateerd record - nieuw venster. Dan werkt het wel goed, alleen wordt dan altijd een nieuw venster gemaakt, ook als er al een venster Contactpersoon actief is!

Ik heb al wat zitten klooien met set field etc. maar volgens mij kan het simpel en weet ik alleen niet hoe ..

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Dit scirpt is standaard wel aanwezig: ga naar gerelateerd record - nieuw venster. Dan werkt het wel goed, alleen wordt dan altijd een nieuw venster gemaakt, ook als er al een venster Contactpersoon actief is!

Je moet eerst checken of er al een venster geopend is. Dat kan door de designfunctie WindowNames.

Als je een nieuw venster opent, geef je dat venster een naam. Indien je vervolgens met de functie Patterncount de waarde van WindowNames checkt op de aanwezigheid van je vensternaam, weet je of je een nieuw venster moeten maken, of dat je het reeds aanwezige venster dient te activeren.

Ik heb dit verhaal even toegepast in het voorbeeldje in bijlage.

GerelateerdVenter.fp7.zip

• 0

Bedankt voor jullie snelle actie:

Het is alleen niet helemaal hetgeen ik bedoelde ....

@terstege - het venster Contactpersoon is kleiner dan onderliggend venster, de praktijk is dat niet altijd alle gebruikers het venster Contactpersoon wegklikken maar laten staan en terugklikken op venster Bedrijf, als je dan in dit venster naar een ander gerelateerd contactpersoon gaat - maakt FM weer een nieuw venster, terwijl er al een venster (met Contactpersonen) actief is - dit kun je oplossen door een script zoals Roy hieronder beschrijft, maar ....

@Rony Rabijns - zo ver was ik zelf ook, maar als ik jouw bestand als voorbeeld neem en ik klik op 'toon 2' - pakt hij inderdaad het actieve scherm - of maakt een nieuwe (zoals bedoeld) - maar gaat niet het gerelateerd record waarop was geklikt - als ik op A3 of A2 klik kom ik uit op A1 (het eerst aangemaakte record !)

Wat ik bedoel is: als ik op record A3 klik in venster GerelateerdVenter wil ik uitkomen, in de gerelateerd reeks, op het record A3 - want dat is wat ik als gebruiker aanklik!

Gelukkig is door het bestand van Roy de zaak wat helder ....

Piet

• 0

@Roy - bestand werkt goed & toetsenbord is goed ?!?

Even zitten puzzelen, maar eigenlijk had Alwin het al bij het rechte eind. Ik zat veel te stug in het script en dat het zo moet zoals ik wilde. Ik had al een script - als venster xxx actief is, ga naar dat venster zo niet maak een nieuwe, ik verwees naar dat script - terwijl het antwoord eigenlijk heel logisch is - als venster xxx actief is, sluit deze en dan ga naar gerelateerd record etc. Roy's bestandje aangevuld met dit scriptje.

Zo heb je geen en dan heb je allemaal oplossingen. Zie je maar weer dat wat feedback je even wakker maakt ....

In iedergeval, bedankt! :P

Piet

GerelateerdVenter.fp7