Ga naar inhoud
  • 0

Tekstafbakening?

Justaguy

Vraag

Geplaatst:

Veronderstel dat men in een éénzelfde bestand (met FMP 5.0) verschillende layouts met verscheidene velden heeft.

In een aparte layout zou ik graag door het script de inhoud van bepaalde velden willen zien zoals in een tabelvorm waarvan het aantal kolommen en rijen kan variëren ngl. de selectie. Het type van font mag geen rol spelen voor een perfecte uitlijning.

Ik had gedacht dit via een script en SetField te doen, maar het probleem is het uitlijnen van deze (na)gemaakte kolommen. Indien ik dit via verschillende variabele velden doe, komt er veel berekenings(lees schrijf)werk aan te pas.

Bestaat er een methode (en het liefst zonder plug-in hulp) om zo'n variabele tabelvorm te maken? Zie onder vb (stippellijnen moeten wel spaties zijn).

gegevens_veld1------------waarde_1------------waarde_5

gegevens_veld4--------------getal2---------------waarde_6

gegevens_veld9------------waarde_8--------------getal7

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Hallo Rony,

eigenlijk niet. Deze tabelvorm in FMP bestaat uit voorgeselecteerde velden waarbij je dan per veld verschiedene waarden per rij kan ingeven.

Maar in mijn geval bedoelde ik een soort (tabel)rapport afhankelijk van de keuze die ik maak. Bv.

Klant1 vraagt van een test1, test5 en test7 het min., max., avg. terwijl klant2 enkel het avg. vraagt van test10, 12, 13, 14 en15 (en zo zijn er nog andere klanten)

De kop-layout (met velden) blijft hetzelfde maar het hoofdgedeelte wijzigt ngl. de vraag.

Bedoeling is ruw geschetst : in kolom1 bv. de soort test; in kolom2 het min.; kolom3 het max. en in kolom4 het avg.

Alsook moet de tekstverdeling ngl. de grootte van de tekst toch een beetje egaal verdeeld worden over het hoofd gedeelte, dus bij minder tekst de gegevens per test een beetje meer uit elkaar.

Hopelijk ben ik hiermee iets duidelijker geweest. Alleszins reeds bedankt voor uw vlugge reactie.

• 0
Geplaatst:

Sorry Sanne voor de verwarring. Dikwijls zie je duidelijk voor ogen hoe iets eruitziet totdat men vraagt om het eens uit te leggen en dan begint de miserie.

Eigelijk moet je het gewenste rapport voorstellen in een Word-layout. Om daar een soort overzichtelijk rapport te krijgen, kan men gebruik maken van de entertoets om een paar lijnen tussen te laten en van de Tab-toets om een mooie uitlijning van gegevens onder elkaar te krijgen.

In FMP zou ik de layout moeten vol zetten met velden om een VARIABELE layout te bekomen (de ene keer heb ik maar 3 rijen data nodig en om dit een beetje op 1 pagina te spreiden zou ik telkens een lijn met velden blanco moeten laten, de andere keer heb ik 10 rijen met data nodig ngl. de gevraagde gegevens.

Ik had dan ook gedacht aan 1 veld en deze door een verschillende scripts met setfield() de gewenste data te laten invullen, zoals bv. setfield(veld1, "test 3 " & data3 & " " & data5 enter & "test 7 " & enz.).

Het lukt me echter niet 'zelfs niet met length en bijvullen met spaties). Het probleem is dat het soort font geen rol mag spelen waardoor de data's per genre (bv. min, max, avg) niet mooi en overzichtelijk onder elkaar komen te staan.

Zie het als een rapport die ngl. de gegevens toch altijd mooi verdeeld en mooi onder elkaar (dus overzichelijk) op het blad moeten staan.

• 0
Geplaatst:

Ja, je kunt een tab in een tekstveld zetten. Zit je in een veld en toets je de tab, dan ga je gewoonlijk naar het volgende veld in de tabvolgorde. Maar doe je een option-tab, dan zet je daadwerkelijk in het (tekst)veld een tab. Die kun je gebruiken omdat je het veld ook met tabinstellingen kunt formatteren (in layoutmodus).

Maar hoe doe je dat via een script met - bijvoorbeeld - de set-field-scriptstap? Je kunt in een formule namelijk niet de option-tab als onderdeel van een tekst-formule meegeven ...

Wat je wel kunt, is een globaal aanmaken en die noem je - bijvoorbeeld - "Tab_g". In bladermodus vul je die global met een option-tab. Vervolgens kun je de inhoud van dat veld gebruiken in je set-field-fomule:

"Tekst voor de tab" & Tab_g & "tekst na de tab"

• 0
Geplaatst:

Jippie, alweer iets verbeterd. Euh ik durf het bijna niet te vragen ...

omdat je het veld ook met tabinstellingen kunt formatteren (in layoutmodus).

Hoe doe je dat in layoutmodus?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...