zorro Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 Ik zit met het volgende probleem In mijn database bevindt zich een calender( zie een vorige topic van Rony). Ik zou nog graag aan mijn database 4 menu's toevoegen om records aan te maken. Deze menu's (zie tekening) hebben aanvinkbare onderwerpen, ik zou willen dat de aangevinkte onderwerpen de overeenstemmende records aangemaakt worden. Dwz indien 2004-Januari-Maandag - 8.30-9.00 aangevinkt zijn volgende records dienen aangemaakt worden: Maandag 5/1/2004 8.30 Maandag 5/1/2004 9.00 Maandag 12/1/2004 8.30 Maandag 12/1/2004 9.00 Maandag 19/1/2004 8.30 Maandag 19/1/2004 9.00 Maandag 26/1/2004 8.30 Maandag 26/1/2004 9.00 Dit betekent dat er een link moet zijn met de calender aangezien de datum zelf moet gegenereerd worden. Heeft er iemand een idee om dit te verwezenlijken. Met dank Z Quote Link to comment
0 Sanne Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 Dit betekent dat er een link moet zijn met de calender aangezien de datum zelf moet gegenereerd worden. Welke "Kalender" bedoel je? Is dat een tabel in je toepassing? En hoe werkt die tabel dan? Is er voor elke dag een record? Heeft er iemand een idee om dit te verwezenlijken? Jazeker, ik zou beginnen met de keuzes via een aantal globalvelden voor de gebruiker beschikbaar en klikbaar te maken. Vervolgens zou ik een scriptje maken wat naar de gemaakte keuzes in de globale velden kijken en vervolgens de gewenste records maakt. Waar zat je zelf aan te denken? Quote Link to comment
0 zorro Posted December 3, 2004 Author Share Posted December 3, 2004 Welke "Kalender" bedoel je? Is dat een tabel in je toepassing? En hoe werkt die tabel dan? Is er voor elke dag een record? http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1897&highlight=kalender Deze kalender werkt geheel op calculaties Waar zat je zelf aan te denken? Ik had ongeveer hetzelfde gedacht maar met verschillende Valuelist. Ik had gedacht om een Global field te maken voor Jaar, Maand dag en uur. Maar ik mis nog de datum. Ik weet niet hoe ik de datum automatisch eraan kan koppelen. Alle gegevens zitten reeds in mijn database via de kalender ( dit gebruik ik voor ander applicatie) maar weet niet juist hoe ik de datum kan generen indien ik de maand, jaar en dag weet. Ik denk dat ik met dit probleem nog even zoet ben Met Dank Z Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 ... maar weet niet juist hoe ik de datum kan generen indien ik de maand, jaar en dag weet. Via de functie Date(). Die heeft als parameters : dag, maand en jaar. Format : Date(month;day;year) Parameters month - the month of the year (a number from 1 to 12). day - the day of the month (a number from 1 to 31). year - the year (four digits between 0001 and 4000. For example, 2005 but not 05). Important The order of the parameters in the Date function is always Month, Day, Year, no matter what operating system or FileMaker Pro date formats you are using. Quote Link to comment
0 zorro Posted December 3, 2004 Author Share Posted December 3, 2004 day - the day of the month (a number from 1 to 31). Dit is net het probleem ik heb hier geen getal maar een dag bv maandag , dinsdag... Ik zou de datum (in cijfers) van bv elke vrijdag in november moeten vinden Met dank Z Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 Dit is net het probleem ik heb hier geen getal maar een dag bv maandag , dinsdag... iedere weekdag heeft toch een nummer in FM .... Quote Link to comment
0 zorro Posted December 5, 2004 Author Share Posted December 5, 2004 iedere weekdag heeft toch een nummer in FM .... Ja dat is juist maar ik zoek eigenlijk het omgekeerde van "Dayname functie" namelijk Het zou iets in de aard van 12 ; maandag; 2004. Dit zou de juiste datum moeten geven van alle maandagen van de maand december. Iemand enig idee? Met dank Z Quote Link to comment
0 Sanne Posted December 5, 2004 Share Posted December 5, 2004 In het werken met data heb ik het altijd uitermate handig gevonden om met een tabel met dagen te werken: elke dag = 1 record. Dus in deze tabel zouden (onder andere) alle dagen van december 2004 staan. Met de functie DayOfWeek(date) kun je van elk record vaststellen of het een maandag, dinsdag, enzovoorts is. DayOfWeek(date) - Returns a number representing the day of the week that date falls on. The number 1 represents Sunday, 2 represents Monday, 3 represents Tuesday, and so on. Maak in het bestand waarin de invoerglobalen staan, met de ingevoerde gegevens een samengestelde sleutel: een calculatie die je zoiets als "2004 12 2" oplevert. Diezelfde sleutel maak je ook in je data-bestand. Relatie tussen die twee en je hebt alle maandagen in december 2004: je kunt ze zelfs in een portaaltje tonen. Quote Link to comment
0 zorro Posted December 5, 2004 Author Share Posted December 5, 2004 Ik had het al geprobeert via een DAyofWeek functie. Is er ergens zo een tabel te vinden met alle dagen erin. De kalender die ik heb bezit geen tabellen. Of moet die helemaal handmatig vervaardigd worden? Met dank Z Quote Link to comment
0 Sanne Posted December 5, 2004 Share Posted December 5, 2004 Aangezien die kalender tot 2050 zou moeten gaan , ik zie me niet zo een tabel maken Waarom niet? Schijfruimte is geen probleem, dunkt mij. En het vullen van de tabel is ook geen probleem: je wilt dat toch niet handmatig gaan doen? In al het werken met data komt zo'n tabel vaak reuze van pas. Bijvoorbeeld bij het uitrekenen van het aantal werkdagen (dus geen weekend en geen feestdag) tussen 2 data. Maar afijn. De andere mogelijkheid is: Je weet de maand, je weet het jaar. Dus je maakt een loop. Je begint bij de eerste dag: is dat een maandag? zo ja: dan zet je die datum apart Zo nee: dan zet je die datum niet apart Je telt 1 dag bij de eerste dag op en je kijkt of dat een maandag is Je gaat door tot je de dag hebt gevonden die je wenst Vanaf daar hoef je alleen nog maar 7 dagen erbij op te tellen om bij de volgende week uit te komen En je gaat uit de loop wanneer de datum die je bekijkt niet meer in de maand valt De loop maak je in een script, de data bekijk je via hulpvelden en de data die je wilt behouden verzamel je in een globaaltje onder elkaar, zodat je die dadelijk weer kunt gebruiken bij het maken van de records. Het is niet erg moeilijk, Zorro: waar zit je probleem nou precies? Wat heb je tot nu toe gemaakt? Quote Link to comment
0 zorro Posted December 5, 2004 Author Share Posted December 5, 2004 Ik heb net uw reactie gelezen. Het was me net gelukt, ik heb het inderdaad via een loop gedaan. Mijn probleem was het volgende. Ik heb een database ontworpen dat gelinkt is met een agenda (deze heb ik gekocht: Cleveland Consultancy). Deze agenda is gebaseerd op portalen. Aangezien er hier geen voorafbepaalde afspraken zijn wou ik dus zelf uren van afspraken aanmaken vanuit mijn database. Deze zouden enkel voor een bepaalde periode nodig zijn. Vandaar dat ik records wou aanmaken door een keuze aan te vinken. Bv Maandag van de maand december-januari en februari vanaf 14.00 begin van de afspraken. Enige probleem was dat ik die maandag niet vertaald kreeg naar een datum. Dat nu wel gelukt is. PS: Inderdaad zo een tabel lijkt me zeer handig. Ik denk dat ik deze even zal proberen aan te maken. In ieder geval bedankt voor de moeite Z Quote Link to comment
Question
zorro
Ik zit met het volgende probleem
In mijn database bevindt zich een calender( zie een vorige topic van Rony).
Ik zou nog graag aan mijn database 4 menu's toevoegen om records aan te maken.
Deze menu's (zie tekening) hebben aanvinkbare onderwerpen, ik zou willen dat de aangevinkte onderwerpen de overeenstemmende records aangemaakt worden.
Dwz indien 2004-Januari-Maandag - 8.30-9.00 aangevinkt zijn volgende records dienen aangemaakt worden:
Maandag 5/1/2004 8.30
Maandag 5/1/2004 9.00
Maandag 12/1/2004 8.30
Maandag 12/1/2004 9.00
Maandag 19/1/2004 8.30
Maandag 19/1/2004 9.00
Maandag 26/1/2004 8.30
Maandag 26/1/2004 9.00
Dit betekent dat er een link moet zijn met de calender aangezien de datum zelf moet gegenereerd worden.
Heeft er iemand een idee om dit te verwezenlijken.
Met dank
Z
10 answers to this question
Recommended Posts