Jump to content
  • 0

ValuelistItems uit portaal?

Justaguy

Question

Veronderstel dat in één bestand met klanten een portaal toont met relatie klant en kontaktpersonen uit een 2° bestand. Nu zou ik graag de overeenkomende kontaktpersonen uit het portaal in 1 veld krijgen in het eerste bestand (en dit automatisch). Dus bij selectie van een andere of meerdere klant(en) en dus ook andere portaalgegevens dient het veld vanzelf aangepast te worden (eventueel via een berekening en dus niet via een script).

Ik denk dat de functie valueListItems daar voor nodig is, maar ik geraak er niet weg mee. Beetje hulp is welkom.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hoe werkt de ValuelistItems-functie ?

Stel we hebben we 2 databanken : Moeder en Kind.

De databank Moeder heeft een ID_Moeder, de databank Kind heeft een ID_Kind en een ID_Moeder. De relatie Kind tussen de 2 is gebaseerd op het ID_Moeder.

Maak in de databank Moeder een waardelijst Kinderen aan, die gebaseerd is op de waardes uit de relatie Kind van het veld ID_Kind.

Maak in de databank Moeder een berekeningsveld Kinderen aan met als berekening de ValuelistItems functie. Deze functie heeft 2 parameters : databank en waardelijst. In dit geval is de databank gelijk aan de databank Moeder (=status(currentfilename)) en de waardelijst is de waardelijst kinderen (="kinderen")

Als je nu het veld Kinderen (de berekening) unstored maakt, zal je zien dat de inhoud van dit veld, de relationele waardes bevat van het veld ID_kind uit de relatie kind. Maw de waardes die je ook in je portaal ziet staan.

Voor meer duidelijkheid een voorbeeldje in bijlage.

ValuelistItems.zip

• 0

Bedankt Rony voor jouw vlugge interventie. Maar toch kom ik in het voorbeeldje nog een rariteit tegen.

Wat ik eigenlijk wil :als ik in éénzelfde record (van het voorbeeldbestand) de moeder wijzig dan veranderen wel de portaalgegevens maar niet het veld kinderen (met de valueListItems). Daarvoor dien ik eerst eens naar een ander record te switchen en daarna staan de juiste gegevens in het veld.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit vermijden, het liefst via berekening en geen script (zoals ga naar volgend record, enz...)?