Jump to content
  • 0

Navigatie binnen 'gelijke' records

Axello

Question

Goeiedag.

Ik heb een begrotingsdatabase waar ik naartoe navigeer vanuit een projectendb. Er verschijnt dan 1 record van de begroting. Nu heb ik meerdere begrotingen op dit project, en daarbinnen wil ik navigeren. Bijvoorbeeld met een popup menuutje, of 'previous' en 'next' knoppen.

Ik kan niet 'Goto Next Record' gebruiken, want er is maar 1 record geselecteerd. Ik dacht nu:

selecteer alle records die bij dit project horen.

sorteer op begrotingsnummer

ga naar het volgende record

Echter, door de zoekopdracht is het huidige record veranderd, dus 'next' werkt niet meer.

Wat is een handige oplossing voor 'next & previous' knopjes?

Ik wil ook wel een popupmenuutje met daarin alle gerelateerde nummertjes, maar hoe laat ik eerst de popup zien, voordat het onderliggende knopje wordt geactiveerd? :?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tussen je begrotingsdatabase en je projectendatabase is er een relatie neem ik aan ?

Maak ook een "selfjoin" aan in je begrotingsdatabase op basis van het ProjectID.

Dus : van de databank Projecten naar Projecten, tussen de velden ProjectID en ProjectID.

Met deze relatie kan je een GoToRelatedRecords (Show only related) doen. Op dat moment zie je alle begrotingen van een project. In deze gevonden reeks kan je probleemloos navigeren.

• 0
Tussen je begrotingsdatabase en je projectendatabase is er een relatie neem ik aan ?

Maak ook een "selfjoin" aan in je begrotingsdatabase op basis van het ProjectID.

Dus : van de databank Projecten naar Projecten, tussen de velden ProjectID en ProjectID.

Met deze relatie kan je een GoToRelatedRecords (Show only related) doen. Op dat moment zie je alle begrotingen van een project. In deze gevonden reeks kan je probleemloos navigeren.

Ik neem aan dat je een interne relatie van de databank Begroting naar Begroting bedoelt. Deze relatie bestaat reeds, maar dit biedt geen oplossing, om de volgende redenen:

Indien het record vanuit Projecten direct in Begroting via Show Related wordt getoond met Show only related, dan worden alle records uit de begroting met het juiste projectnummer getoond, niet alleen maar de 'actieve'. De actieve wordt daarbij niet geselecteerd. Daarom werk ik via een tussentabel, met daarin de begrotings/project regels. rel = relatie

A) PROJECTEN -- rel_projectnummer -- REGELS -- rel_begrotingsnummer -- BEGROTINGEN

er is ook een

B) PROJECTEN -- rel_projectnummer -- REGELS -- rel_projectnummer -- BEGROTINGEN

In REGELS kunnen binnen 1 projectnummer meerdere begrotingen bestaan. Er is er maar 1 actief. Als ik daarop klik in het PROJECTEN portaal, dan kom ik via REGELS (A) in BEGROTINGEN en beland ik in het juiste record. Echter, niet alle begrotingen die bij dit project horen zijn dan geselecteerd. Ik kan dus niet navigeren.

Als ik in de PROJECTEN portaal klik en via REGELS (B) ga, dus op project nummer, dan kom ik weliswaar in BEGROTINGEN, maar dan worden alle begrotingen bij het project geselecteerd, en wordt de juiste niet naar voren gelicht.

Welke combinatie van Show Only Related ik ook gebruik, het leidt er altijd toe dat:

a) het juiste record wordt getoond, maar zonder dat ik -via knopjes- kan navigeren.

b) Indien Show Only Related aanstaat, op projectnummer, dan laat het alle projecten zien en wordt niet de juiste geshowd.

Toen dacht ik: BINNEN de navigatieknopjes doe ik gewoon eerst een Show Related met een interne relatie. Alleen selecteert FM dan een willekeurig record en ben je je oorspronkelijke record kwijt, waardoor 'go to Next' of 'Previous' ook niet meer werken.

Ik zie ongetwijfeld iets flinks over het hoofd, of ik leg het erg slecht uit.

Hulp is danig gewenst :cry:

• 0

Hoi Axello, er zijn meerdere manieren om de door jou zo prangend ervaren situatie op te lossen. Laat ik een eenvoudige op je loslaten:

Toen dacht ik: BINNEN de navigatieknopjes doe ik gewoon eerst een Show Related met een interne relatie. Alleen selecteert FM dan een willekeurig record en ben je je oorspronkelijke record kwijt, waardoor 'go to Next' of 'Previous' ook niet meer werken.

Via de projectregel ben je bij de juiste begroting beland. Maar je hebt nu alleen die ene begroting terwijl je alle begrotingen wilt hebben die op hetzelfde projectnummer als je huidige begroting staan.

Je hebt in Begroting.fp5 al een interne relatie liggen op Projectnr.

Maak een global die je Begrotingnr_g noemt.

Maak ook een interne relatie in Begroting.fp5 van de global naar het begrotingnummer-veld.

In het navigatiescript waarmee je in Begroting.fp5 bent beland, plak je nog wat regeltjes die neerkomen op:

- plaats het huidige begrotingnummer (is toch wel uniek, hè) in de global

- ga EERST naar alle bijbehorende projecten met Show Only: je hebt nu de selectie records met begrotingen van hetzelfde project, maar je staat in het eerste record van deze selectie

- ga NU naar het gerelateerde record van de relatie die je net hebt gemaakt. Let op: doe NIET een show only

- omdat de begroting die je op deze manier vind, BINNEN je huidige set van records zit, blijft die set van records behouden

Ik kom het graag nog eens persoonlijk uitleggen, hoor ;)