Jump to content
  • 0

Subrésumé's (Tussentotalen)

Mizoo

Question

Hi,

Ik ben een beginnende gebruiker van Filemaker omdat wij met een wijnhandel begonnen zijn en ik graag een soort stockbeheer zou kunnen maken. Ik heb reeds verkoopfacturen gemaakt (volgens een template dat bijgeleverd werd bij Filemaker: Aankoopbestellingen). Ik had nu graag subtotalen berekend per wijn (heb ik in mijn 2-daagse cursus gezien). Mijn wijnen per factuur staan in een tekstveld met 20 herhalingen, dan heb ik prijs per fles-getal (20), aant. flessen-getal (20), UItgebreid bedrag-berekening (20) (geeft prijs per wijn = prijs per fles x aant. flessen) en dan nog een Subtotaal-berekening (= sum (uitgebr. bedrag prodcut).

Bij het opmaken van de facturen verloopt alles normaal.

Als ik nu een tussentotaal wil maken hoeveel er per wijn al in totaal al verkocht is geworden, maak ik een Subsummary, sorted by productbeschrijving. Nu zie ik in de previewmode enkel de eerste wijn van elke factuur. De andere verschijnen daar niet in. Dus ik krijg steed evenveel records hier als ik facturen heb aangemaakt.

MIJN VRAAG : hoe kan ik een lijst krijgen met alle wijnen in die reeds verkocht zijn en met subtotalen per wijn??

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dag Mizoo,

Het is bijna niet mogelijk om "schriftelijk" uit te leggen hoe je een layout correct instelt wanneer het gaat om subrésumés etc. Er komt nogal wat bijkijken zowel opmaaktechnisch als op vlak van sorteringen bvb.

Daarom is het in dit geval handiger dat je even upload wat je al hebt. (wel eerst zippen aub).

Daarna kunnen we je wat gemakkelijker met raad en "daad" bijstaan.

• 0

Hallo Mizoo!

Gezien het soort artikel lijkt een visie ter plaatse wel interessant!!! (Zie ook mijn woonplaats)... Verder heb ik zo het idee dat je ipv herhalende velden beter een nevenbestand creëert en in je fakturatie met een portaal werkt. Een sortering per wijn lijkt me dan perfect mogelijk. Nog even terloops : heb je versie 7 of lager (want ik heb op het werk wel ergens iets liggen van deze aard onder FMP 5.5.

• 0
Dag Mizoo,

Het is bijna niet mogelijk om "schriftelijk" uit te leggen hoe je een layout correct instelt wanneer het gaat om subrésumés etc. Er komt nogal wat bijkijken zowel opmaaktechnisch als op vlak van sorteringen bvb.

Daarom is het in dit geval handiger dat je even upload wat je al hebt. (wel eerst zippen aub).

Daarna kunnen we je wat gemakkelijker met raad en "daad" bijstaan.

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Zo een volledig bestand opsturen vond ik toch een beetje riskant (kwestie van vertrouwen :wink: ) dus heb ik een kopie gemaakt van mij bestand met enkele records erin. Zo heb je toch een idee van hoe dit bestand in elkaar zit. Er zitten enkel maar verkooppfacturen in dit bestand en daaruit zou ikdus een lijst willen krijgen van de verkoop per wijn.

O ja, ik werk dus in Filemaker 7.

Groetjes,

Verkopen-test.fp7.zip

• 0

Ik ben zo vrij geweest een en ander aan te passen.

De factuurregels van herhalende velden in een aparte regel-tabel gezet, waardoor overzichten mogelijk worden. Hiervoor is een relatie gemaakt tussen de facturen en de regels op factuurnummer.

De overzichts-layouts zijn nu op basis van de regel-tabel. Om de regels op de factuur te tonen is een portal gebruikt.

Qua uitleg over de werking en zo: ik geloof dat Yves je een aanbod heeft gedaan wat je niet kan weigeren ;)

Verkopen-test2_Sanne.fp7.zip

• 0

De factuurregels van herhalende velden in een aparte regel-tabel gezet, waardoor overzichten mogelijk worden. Hiervoor is een relatie gemaakt tussen de facturen en de regels op factuurnummer.

De overzichts-layouts zijn nu op basis van de regel-tabel. Om de regels op de factuur te tonen is een portal gebruikt.

Qua uitleg over de werking en zo: ik geloof dat Yves je een aanbod heeft gedaan wat je niet kan weigeren ;)

:D Bedankt voor de reactie! Ik heb het al eens snel bekeken en denk wel dat ik het door heb. Maar vandaag heb ik spijtig genoeg niet teveel tijd om mij er mee bezig te houden. Ik hoop dat ik dit weekend mij er een beetje op kan toeleggen!

• 0

:D Bedankt voor de reactie! Ik heb het al eens snel bekeken en denk wel dat ik het door heb. Maar vandaag heb ik spijtig genoeg niet teveel tijd om mij er mee bezig te houden. Ik hoop dat ik dit weekend mij er een beetje op kan toeleggen!

:lol: ik wou je toch nog eens bedanken voor de goede tips. Het werkte inderdaad! Nu met de aankoopfacturen hetzelfde proberen en dan hoop ik dat ik hieruit een stock kan halen! Groetjes,