Jump to content
  • 0

Altijd een rij teveel in een portal

hansg

Question

Ik kan gerust zeggen dat ik niet zo erg veel verstand heb van Filemaker, ondanks dat ik er al jaren mee werk. (Werk met versie 6). Heb in de loop der jaren mijn eigen systeem voor mijn eenmanszaak opgezet. Hoofdzakelijk "uit de boeken". Nooit gebruik gemaakt van de voorgeprogrammeerde voorbeelden. (Jammer). Het is nu te laat om dit alsnog te doen.

Tot nu toe vulde ik mijn fakturen handmatig in Nu wil ik mijn systeem upgraden en ben bezig met een andere (en waarschijnlijk meer logische) oplossing.

Ik wil aankomend jaar met een timer werken. Die werkt al.

De gegevens van de timer exporteer ik naar een bestand die ik Timercontainer noem. Daarin wordt de tijd omgezet in bedragen plus bijtelling van eventuele inkopen.

Op het moment dat ik nu ga faktureren (portaal met mogelijkheid voor 7 records) geef ik handmatig, via een uniekID, aan welke regels er in de faktuur opgenomen moeten worden.

Dat lukt, behalve dat er altijd een record teveel komt met alleen maar het unieke nummer.

Ik zou dat weg kunnen krijgen, maar dat is er geen mogelijkheid meer om gerelateerde records te krijgen…

Ik ben al driftig aan het experimenteren geweest en heb al gezocht in de diverse fora. Ik heb ik geen oplossingen gevonden (of niet goed genoeg gezocht).

Misschien dat dit forum een oplossing heeft.

Is er voor mijn probleem een oplossing, of doe ik misschien iets verkeerd?

Ik zou zeer geholpen zijn met een (liefst begrijpelijke) oplossing.

Bij voorbaat dank.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Wat Hans waarschijnlijk vraagt/bedoelde, is de extra portaalrij die automatisch verschijnt wanneer de relatie van je portaal ingesteld staat op "records aanmaken is toegestaan".

In principe kan je die extra lijn niet verwijderen.

Je zou een omweg kunnen maken door de relatie niet toe te laten automatisch records aan te maken, maar dan moet je wel iedere factuurlijn scripten.

Of een elegantere oplossing :

twee portalen : die je nu hebt (maar dan zonder record-aanmaak) en een nieuw portaal van 1 rij, met dezelfde relatie en dan met record-aanmaak. Dit laatste portaal plaats je bovenaan het bestaande portaal. Op die manier krijg je een soort van"ingave-lijn".

• 0

@Sanne

Ik relateer met een cijfer (het laatste cijfer van mij faktuurnummer) welke faktuurregels er in mijn faktuur moeten komen. In het geval van de eerste faktuur bijv. 05.001 het cijfer 1.

Ik bepaal zelf welke faktuurregels "er uit" kunnen aan de hand van het voortgangsproces van mijn opdrachten.

@Rony Rabijns

Dat is mijn probleem: Die extra lijn. De voorgestelde oplossing ben ik al eens tegengekomen in andere fora, maar moet tot mijn spijt bekennen dat ik "hoe dat precies moet" niet snapte. Te dom. Ga het nog eens proberen.

Alvast bedankt

Welke is trouwens de scriptoplossing?

• 0

Ik heb een beetje erg snel de oplossing voor de extra faktuurregel goed bevonden. Ik probeerde de oplossing en zag dat inderdaad de extra faktuurregel hiermee verdween.

Maar… ik keek even niet ver genoeg. Wat blijkt, plotseling worden alle regels met dezelfde gegevens ingevuld en dat is niet de bedoeling. (Misschien wel logisch omdat mijn UniekID niet zo uniek is, maar werkte wel)

Om het duidelijker te maken lever ik hierbij een screendump met daarop links de oplossing zoals mij door Rony werd uitgelegd en rechts de oplossing die ik had (maar met de regel te veel).

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd…

5a758dbfa1167_Afbeelding1.jpg.8107e9e8a0e08068f1c6fecc805885f2.jpg

• 0
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd…

Ik roep eens wat wilds: misschien heb jij velden in een portaal staan, die niet tot de relatie van die portaal behoren?

Ik relateer met een cijfer (het laatste cijfer van mij faktuurnummer) welke faktuurregels er in mijn faktuur moeten komen. In het geval van de eerste faktuur bijv. 05.001 het cijfer 1. Ik bepaal zelf welke faktuurregels "er uit" kunnen aan de hand van het voortgangsproces van mijn opdrachten.

Ik waardeer het feit dat je de essentie van je proces weet te omschrijven. Maar wat ik bedoel, en wat ik dus graag wil weten: welke handelingen onderneem je? Typ je iets in? In welke velden typ je wat? Gebruik je menu-commando's? Gebruik je toetsenbord-commando's?

Je schrijft "Ik relateer met een cijfer": of welke manier doe je dat? Hoe ligt de relatie? Hoe komen de verschillende velden dus aan welk cijfer?

Je schrijft "Ik bepaal": hoe bepaal je dat? Wat doe je zodat een factuurregel weet dat-ie "er uit" moet?

Misschien kun je in plaats van een schermafdruk het FileMaker-bestand (eerst zippen) uploaden? Dat zal een stuk makkelijker praten en een stuk sneller de oplossing brengen.

• 0

In het bestand "Fakturentest.fp5" (overigens: "factuur" wordt met een c gespeld), op de layout "Invoer Orders" heb je nu 2 portalen staan.

En - zo zie je maar dat wild roepen soms zo gek niet is - in de 2e portaal staan velden die niet tot de relatie van die portaal behoren. Het portaal is van de relatie "TimerContainer Copy" terwijl de velden van de relatie "TimerContainer" zijn.

Dus daar kun je sowieso problemen verwachten (zoals "alle rijen dezelfde gegevens").

Daarnaast valt in de 2e portaal het veld "Project Name" BUITEN de portaalgrenzen. Plaats velden altijd BINNEN portaalgrenzen als je zeker wilt zijn van de gegevens.

En het laatste wat opvalt is dat veld "Uniek ID". Dat veld is van de database "Facturentest.fp5" maar staat IN de portalen met TimeContainer.fp5.

Dat kan nooit goed gaan. Verzin daar dus iets anders op.

• 0

Om je verder een goede oplossing voor je oorspronkelijke probleem te adviseren:

- Verwijder in Facturentest.fp5, van de layout "Invoer Orders" het portaal "TimerContainer copy"

- Zorg ervoor dat de portaal die overblijft "TimerContainer" weer meerdere regels laat zien

- Wijzig in Facturentest.fp5 op de layout "Rekening" de portaal die je daar ziet, in een portaal via de relatie "TimerContainer copy", door dubbel te klikken op de portaal.

- Wijzig vervolgens ALLE aanwezige velden IN dat portaal, zodat ook de velden via de relatie "TimerContainer copy" komen.

Op dit punt zou het ook handig kunnen zijn om de naam van de relaties aan te passen zodat duidelijker wordt wat de functies van de 2 verschillende relaties zijn.

TimerContainer -> TimerContainer_RecordsAanmaken

TimerContainer copy -> TimerContainer_RecordsNietAanmaken

Edited by Guest
  • 0
- Wijzig vervolgens ALLE aanwezige velden IN dat portaal, zodat ook de velden via de relatie "TimerContainer copy" komen.

Sorry: je gebruikt in dat portaal ook een paar globale velden voor weergave van objecten. Die hoeven niet via dezelfde relatie als het portaal te komen: de globale velden in het portaal kun je ongemoeid laten.

• 0

Ik denk dat ik met bovenstaande reacties wel weer een eind verder kan komen en ga er dan ook mee aan de slag.

Mocht een en ander lukken dan laat ik het op deze plaats weten.

Zo niet (en dat ligt zeker aan mij) dan kom ik weer even terug voor de volgende hobbel.