Jump to content
  • 0

exporten van FM6 naar Excel

GJ

Question

Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar toegewenst.

Ik blijf tegen een "exportprobleem" aanlopen: ik wil van FM6 naar Excel. En dan liefst in een keer zonder tussenstappen/bestandjes. Ik maak nu gebruik van exporteren naar .MER, krijg hiermee in ieder geval de volledige veldnamen (iets wat bij andere formats nog wel een anders wil zijn of zelfs afwezig, zoals bij CSV-bestanden). Groot nadeel is dat de MER-bestanden niet rechtstreeks in te lezen zijn in Excel.

Wie helpt me verder?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik gebruik eveneens de *.mer export, maar vooraleer deze te openen met Excel, wijzig ik in explorer *.mer -> *.txt . Desnoods kun je deze extra stap scripten met een batch-filetje die je dan na je export via de fm-scriptstap 'send message' kunt laten uitvoeren.

edc

• 0
nadeel is dat de MER-bestanden niet rechtstreeks in te lezen zijn in Excel.

Wat bedoel je hiermee:

-als je dubbelklikt op het een .mer-bestand dat Excel het niet automatische opent??

-of als je Excel en je probeert de .mer-bestand te openen.

Bij het eerste kun je dat oplossen door (in Windows althans) het opgeven dat .mer door Excell dient te worden geopend, je krijgt wel een tussenscherm, met een aantal import vragen

Bij het tweede....werkt het ook prima, wederom met een tussenscherm.

Of bedoel je wat anders?

Een andere mogelijkheid (wel iets ingewikkelder) is door middel van een Troi-File plugin de Append-commando te gebruiken om zelf een tekst samen te stellen....nadeel is wel dat je door je records moet loopen en elke keer een string wegschrijven....en dus traag is bij grote aantallen records. Je schrijft dus per record een tekstblok weg en zo bouw je een export-bestand op.. De afzonderlijk strings mogen alleen weer niet langer dan 64Kb zijn.

Een andere truukje, vind het wel geneuzel, en het werkt niet bij datum-velden.....zie attachment...korte uitleg

-zoek de records die je wilt exporteren

-voeg een record bij, en vul de veldnamen in de velden (werkt niet bij datum velden, wel bij tekst en numerieke velden)

-sorteer en zorg ervoor dat de record die bij stap 2 is ingevoerd bovenaan staat

-exporteer als SYLK

-verwijder de record in stap 2

export.fp5

Edited by Guest
  • 0

Klopt, maar is eigenlijk toch niet wat ik eigenlijk bedoel.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik graag een export wil maken die ik zonder verder te nabewerken aan derden (digibeten) kan doorsturen. Deze derden moeten zonder verdere voorberwerking door dubbelklikken op het bestand toegang kunnen krijgen tot de inhoud, liefst in een Excel omgeving.