Jump to content
  • 0

Automatisch ontrollen van venstermenulijst verhinderen

Organeduc

Question

Posted

Als je in een layout voor de invulling van een bepaald veld gebruik maakt van een invoerlijst, waarvan de waarden afkomstig zijn uit een andere tabel, dus via een venstermenulijst, springt de cursor automatisch naar zo'n veld en ontrolt zich het venstermenu. Ook na het indrukken van Enter of Tab, ook al zijn die wel of niet aangegeven in het dialoogvenster voor de werking van het veld. Pas wanneer je naast het veld klikt, kun je naar het volgende veld.

Hoe kun je dat voorkomen, want dat werkt erg hinderend.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ook na het indrukken van Enter of Tab, ook al zijn die wel of niet aangegeven in het dialoogvenster voor de werking van het veld. Pas wanneer je naast het veld klikt ...

Dat is volgens mij niet juist. Als je hebt opgegeven dat je het veld wil verlaten met TAB of ENTER, doet ie dat ook in een menulijst. Je hebt hier een ander probleem. Is bvb je TAB-volgorde in orde ? Heb je daadwerkelijk opgegeven dat je met TAB of ENTER het veld wil verlaten ?

• 0
Posted

Ik heb al vanalles geprobeerd. Ook met de invulling van de tabvolgorde alsook met het aangeven of een volgend veld bereikt kan worden met tab, enter of return.

De enige oplossing die ik nu nog zie, is een leeg veld in te brengen, waarnaar de cursor vlucht, wanneer ik de twee invoervelden heb gevuld.

Niet fraai denk ik, maar anders lukt het me niet.

• 0
Posted

Lukt het als je twee velden over elkaar plaatst, beide verwijzen naar hetzelfde veld, het ene veld zet je in de tabvolgorde, het andere veld krijgt een waardenlijst. Het lijstveld staat vooraan. Klik je op het veld dan verschijnt de lijst, met tab gebeurd er niets. Uiteraard is er een invoercontrole om te voorkomen dat je waarden in kunt toetsen die buiten de lijst vallen.

• 0
Posted

Schopje!

Hoe kan je de tabvolgorde veranderen?

Ik heb als het ware 2 kolommen. Nu wil ik eerst de velden van boven naar beneden in kolom 1 middels de tab toets afwerken en dan bovenaan beginnen in kolom 2. Nu springt de cursor van kolom1 naar kolom 2 naar kolom 1, enz...

• 0
Posted

Ga naar layout mode. Kies Layout - tabvolgorde.

Zet eerst alle velden in de standaard tabvolgorde.

Verwijder vervolgens alle velden in de tweede kolom.

Als je dan bewaart vraagt het systeem of je de niet geselecteerde velden wilt toevoegen. Bevestig dat en de tabvolgorde is per kolom.

• 0
Posted
Lukt het als je twee velden over elkaar plaatst, beide verwijzen naar hetzelfde veld, het ene veld zet je in de tabvolgorde, het andere veld krijgt een waardenlijst. Het lijstveld staat vooraan. Klik je op het veld dan verschijnt de lijst, met tab gebeurd er niets. Uiteraard is er een invoercontrole om te voorkomen dat je waarden in kunt toetsen die buiten de lijst vallen.

Dat is in FM8 niet meer nodig als je accepteert dat er een pijltje naast je lijst komt te staan. Hierdoor valt de lijst alleen open als je daarop klikt en verdwijnt weer als je op tab drukt.

Je kan dit opgeven bij het kiezen van de drop-down list (iets met include arrow)

rmw

• 0
Posted

weer een klein schopje.

Ik wil graag het tegenovergestelde dan wat de topicstarter wilt.

Ik heb een drop-down list samen met andere input boxen in een portal staan. Nu wil ik d.m.v. de tab toets naar de drop-down list springen.

Ik heb de tabvolgorde al bekeken en waarnodig aangepast maar hij weigert om naar de drop-down list te gaan.

De layout ziet er zo uit:

Drop-down list, inputbox1, inputbox2, inputbox3.

De cursor springt netjes van inputbox1 --> inputbox2 --> inputbox3. Nu wil ik van inputbox3 naar de drop-down list springen middels de tab toets. Maar hij springt weer naar inputbox1 in de volgende rij van de portal.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij van inputbox3 --> drop-down list springt? De tabvolgorde is goed. Inputbox heeft tab(20) en de drop-down list heeft tab(21).

• 0
Posted
Heb je al bij de veld behavior gekeken of je in de browse mode wel bij dat veld mag?

rmw

Ja dat had ik al gedaan. In browse mode mag in het veld gekomen worden.

En bij go to next object using..staat 'tab key' aangevinkt.

• 0
Posted

Hij spring nu wel in de drop-down list. :)

Alleen als ik vervolgens op de 'tab' toets druk springt de cursor uit de portal en hij dient een rij lager te gaan in de portal.

Pas als hij vanuit de laatste rij uit de portal komt dient hij naar een inputbox te springen buiten de portal.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?