Jump to content
  • 0

Meerdere relaties op één veld?

Fileman

Question

Filemakkers,

Ik heb 2 tabellen. Artikelen en Factuur. In artikelen heb ik 2 velden. Artikelnummer en Omschrijving. In de factuur tabel heb ik deze velden ook met een relatie van artikelnummer (factuur) naar artikelnummer (artikelen). In het omschrijvingsveld komt dan automatisch de omschrijving te staan die eerder in de artikelentabel is aangemaakt. So far so good. Maar nu wil ik nog een regel maken in de factuurlayout met artikel en omschrijving. Echter, als ik hier het artikelnummer wijzig gebeurt dit ook in de eerste regel en de omschrijving verandert daar ook. Ben er al even mee bezig en snap er geloof ik steeds minder van.

Wie helpt........

Thanks in advance.......

Fileman

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ja Fileman, dat wordt back to basic vrees ik.

Jij hengelt hier achter de basisprincipes van een relationele databank. Ik wil je wel antwoorden, maar ik heb het gevoel dat je de basis mist. Misschien toch ook nog eens de manual en dito voorbeelden er bij nemen ...

Om je niet met een kluitje in het riet te sturen :

Je hebt nood aan minstens 3 tabellen : artikelen, facturen en factuurlijnen. De relatie tussen facturen en factuurlijnen is gebaseerd op het factuurID.

Dit moet je op gang kunnen zetten.

• 0

Mwa, heb me aardig door de manual en voorbeeld databases heen geworsteld. Maar soms heb je bij relatief simpele dingen het idee dat je "het even niet ziet". Het nadeel van experimenteren is dan vaak dat je afdwaalt (ik althans) en het doel voorbij schiet. Dan kom je in een fase dat je van mening bent dat het ene probleempje teveel tijd kost en je afremt om verder te gaan. Een beroep doen op de professionals (sommige althans) van het forum is dan een optie. Toch? :wink:

Groet

Fileman