Jump to content
  • 0

Relaties ex/importeren

Bonte

Question

Ik ben m'n catalogus project volledig aan het herschrijven in FM7 om eerder gemaakte ontwerpfouten en FM6 omwegen uit te schakelen. Daarbij zit ik met het volgende probleem.

Een stripalbum kan meerdere verhalen hebben bv een Suske & Wiske en Nero verhaal in hetzelfde boek. In FM6 loste ik dat op met repeterende velden maar zou dit graag oplossen met een puur relationeel model.

Een verhaal heeft een ID dus in de Album tabel heb ik 1 veld waar die verhaal ID's in staan gescheiden door een komma. Dat werkt heel goed, geen problemen mee. Wat minder voor de hand ligt is het exporteren en importeren van die albums. Elke gebruiker kan albums aanmaken en onderling uitwisselen dus enkel die ID's opnemen werkt niet daar ze overal andere verhalen vertegenwoordigen.

Hoe kan ik dit oplossen zonder alle verhalen met een script in repeterende velden te plaatsen en dan te exporteren? Een verhaal heeft een serie, titel en een resem auteurs. 1 verhaal kan in meerdere albums staan met mogelijk meerdere verhalen in 1 album. Het kan met repeterende velden maar ik zou graag van dit systeem afstappen.

Tips?

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
... maar zou dit graag oplossen met een puur relationeel model.

Dan heb je behoefte aan minstens volgende tabellen :

tabel albums

tabel verhalen

tabel series

tabel titels

tabel auteurs

Al die ID's van die tabellen kan je koppelen via jointables (kruistabellen) omdat je met méér-op-méér relaties zit.

Allez hup aan de slag, waar is die rol behangpapier ? :wink:

• 0

Ik heb die kruistabellen eens gezien bij iemand maar kan daar moeilijk weg mee. Als ik het goed begrijp maak je een hoofd-tabel met enkel de ID's in. Het probleem dat ik dan heb is dat een verhaal vast hangt aan een serie, titel en auteurs. Een album kan dan meerdere van deze samengestelde verhalen bevatten. Ik gebruik dus voor het gemak de albums als hoofdtabel met links naar de verhalen en doorlinken naar auteurs. Een album heeft dan ook een link naar de "eigen gegevens" waar de gebruiker kwaliteit en andere persoonlijke gegevens kan invullen. Tis nogal ingewikkeld.

Maar gelijk hoe weet ik niet hoe ik zo een album met meerdere verhalen kan exporteren en bij een andere gebruiker terug importeren. De ID's kan ik niet gebruiken, die moeten bij het importeren terug aangemaakt worden.

• 0
Ik heb die kruistabellen eens gezien bij iemand maar kan daar moeilijk weg mee. Als ik het goed begrijp maak je een hoofd-tabel met enkel de ID's in.

Een kruistabel bevat minstens de ID's uit de twee andere tabellen.

Het probleem dat ik dan heb is dat een verhaal vast hangt aan een serie, titel en auteurs.

Je zal ook jointables moeten maken van jointables en gewone tabellen.

... importeren en exporteren ...

Dat is in FM 7 aanzienlijk eenvoudiger en meer beheersbaar dan in voorgaande versies van FM. Doe maar eens een test.

Ik heb applicaties draaien waarin tot 30 tabellen met één enkele klik geupdate, geexporteerd en geimporteerd worden. Alles door elkaar heen, verschillende instellingen voor verschillende tabellen.

• 0

Jij en ik gebruiken verschillende terminologie denk ik.

Bedoel jij met relatie exporteren een tabel exporteren ?

En wat betreft "één gerelateerd record meegenomen" : je exporteert toch een gevonden reeks.

En bovendien kan je in je export-dialoog ook perfect de andere TO's aanduiden in de popuplist en daar dan de velden uit slepen ...

• 0

Wel, ik heb een boek en daarin staan verschillende verhalen uit een andere tabel. Als ik dat boek exporteer kan ik maar 1 verhaal mee krijgen via de relatie met die tabel met verhalen.

Als ik een boek exporteer wil ik meerdere verhalen per boek meenemen maar dat lukt me niet.

• 0

Zelfde probleem, per verhaal heb je meerdere auteurs en een verhaal kan ook in meerdere boeken zitten.

Een vriend van me heeft zelf iets gedaan in MySQL en die heeft het onderling uitwisselen laten vallen en neemt maar 1 verhaal op per album. Misschien wil ik te veel? :(

Het enige waar ik momenteel op kan komen is boek per boek de verhalen in repeterende velden te verwerken zoals ik vroeger deed in FM 4-5-6. Van een afgang gesproken.

• 0
... Misschien wil ik te veel? :(

Lijkt me niet.

Het enige waar ik momenteel op kan komen is boek per boek de verhalen in repeterende velden te verwerken zoals ik vroeger deed in FM 4-5-6. Van een afgang gesproken.

Dat kan niet de bedoeling zijn.

Het ontbreekt me echter aan tijd om je op dit ogenblik een "adequate" oplossing voor te stellen. Verder dan wat hints en voorzetjes geraak ik momenteel niet.