Jump to content
  • 0

Sorteren op eerste deel van het woord

De11Schaapjes

Question

Hoi,

Ik heb nu een goed werkende filmdatabase maar ben nu bezig om de puntjes op de i te zetten. Wat ik graag nog zou willen wijzigen maar niet lukt is bij het sorteren van de films dat films waar meerdere delen van zijn het eerste deel bovenaan staan ongeacht of de titel wel op alfabetische volgorde staat. Ik vroeg me dus af of er een mogelijkheid is om bij het sorteren 2 regels toe te passen.

Regel 1, de titel en dan bijvoorbeeld enkel de eerste 8 tekens en de rest word genegeerd.

Regel 2, indien er na regel 1 items op dezelfde plaats terecht komt word er op jaartal gesortoord.

Met deze optie komen bijvoorbeeld James Bond films op chronologische volgorde te staan zonder dat je een apart vak nodig hebt voor het deel of een nummer moet invoegen in de titel.

De oplossing die nu in me opkomt is dat je bij het invoeren van het titel automatisch een record laat maken met enkel de eerste 8 letters van de titel. De lijst zou je dan ook op deze manier kunnen laten sorteren. Maar graag zou ik het oplossen zonder een extra record nodig te hebben.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Lijkt mij inderdaad een verwarring van record en veld.

Met de drie eerste normalisatieregels moet je er zeker uit geraken.

Ik zou een veld (calc) aanmaken waar de meest voorkomende woordjes in de titels, zoals: De, Het, The, Le, La enz., achteraan geplaatst worden (waar ze eigenlijk thuishoren), daarmee heb je er geen last van bij het sorteren 'op naam'.

Ten andere, in de sorteeroptie kun je toch verschillende velden opgeven....zoals terecht door André werd opgemerkt....¿¿

• 0

Heb inderdaad ergens de velden en records door elkaar gehaald.

Maar ik kan denk het beste uitleggen wat ik wil aan de hand van de The Lord Of The Rings.

De film bestaat uit 3 delen, resp:

The Lord Of The Rings; The Fellowship Of The Ring (2001)

The Lord Of The Rings; The Two Towers (2002)

The Lord Of The Rings; The Return Of The King (2003)

In de database worden de titel en jaar apart ingevoegd en zijn er geen speciale velden voor als er meerdere delen zijn.

Als ik nu de lijst zou sorteren op naam en dan op jaar dan zou je het volgende resultaat krijgen:

The Lord Of The Rings; The Return Of The King (2003)

The Lord Of The Rings; The Two Towers (2002)

Wat ik graag had gezien was dat het op chronoligische gesorteerd werd als het deel uit maakt van een serie.

Ik heb het inmiddels al opgelost en gelijk ff de tip van Jean gebruikt voor veel gebruikte woordjes. Ik heb dit gedaan door inderdaad een nieuw berekeningsveld te maken die alleerst eventueel de veel voorkomende woordjes aan het begin van de titel verwijderd. Dan word van de nieuwe titel de eerste 7 tekens overgenomen gevolgd door het jaartal.

Bij eerdergenoemd voorbeeld zou je dan het volgend resultaat krijgen:

Lord Of_2001

Lord Of_2002

Lord Of_2003

Aan de hand van dit veld kan je de lijst opnieuw sorteren zoals ik wil. tot nu nog geen problemen mee met de huidige collectie maar als je bijvoorbeeld 2 verschillende series krijgt waarbij de eerste 7 lettershetzelfde zijn, of juist 1 serie waarbij de eerste 7 letters verschillen of dat er 2 films in 1 jaar gemaakt zijn kunnen er mogelijk problemen ontstaan.

• 0

Ik heb het inmiddels al opgelost en gelijk ff de tip van Jean gebruikt voor veel gebruikte woordjes. Ik heb dit gedaan door inderdaad een nieuw berekeningsveld te maken die alleerst eventueel de veel voorkomende woordjes aan het begin van de titel verwijderd. Dan word van de nieuwe titel de eerste 7 tekens overgenomen gevolgd door het jaartal.

Je gaat een stap te ver volgens mij.

Ik heb niet gezegd om de veel voorkomende woorden te verwijderen...plaats ze achteraan. Daarmee vermijdt je dat titels die beginnen met bv 'The' bij elkaar komen.

Gebruik een berekeningsveld met iets in de aard van: (FM6)

Case(

PatternCount("ATheAn"; LeftWords(filmNaam; 1));

MiddleWords(filmNaam; 2; WordCount(filmNaam) -1) &", "  & LeftWords(filmNaam; 1);

filmNaam)

Dit geeft als resultaat:Lord Of The Rings, The (er is dus behoud van de veel voorkomende woorden in de rest van de titel...)

dien je op te splitsen in drie velden.

Die velden (of meerdere - bekijk eerst terug de norm regels), kun je gaan combineren in alle mogelijke richtingen.