Jump to content
  • 0

Achtergrond printen in FM7

Johnny

Question

Posted

Ik wil een verticale balk printen in FM7. Die balk moet ongeveer 3 cm links komen te staan. De kleur moet zwart zijn. De rest van de bladzijde is wit. Vervolgens wordt er tekst gedrukt via merge veld. Dit is een calculated field. Witte tekst in de zwarte balk, zwarte tekst op het witte gedeelte van de bladzijde. Niet moeilijk. Lijkt het.

Het probleem: als ik op de layout de verticale balk plaats, gaat hij NIET mee in de sliding. Dus als de tekst korter is dan 1 pagina, dan krijg ik toch 2 pagina's uit de printer (ik heb het tekstgedeelte en de balk tot 2 bladzijden doorgetrokken).

Zet ik in de balk een fake merge veld (zonder inhoud) dan gaat ie WEL mee in de sliding, maar de lengte is minimaal, zodat ik een zwarte balk van een paar mm overhoud.

Wie weet een oplossing? 8O

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je kan de achtergrond mee afdrukken. Maar als die bladvullend moet zijn en dan nog eens sliding, dan haal je je wel een hoop gepuzzel op de hals...

• 0
Posted
Je kan de vraag ook anders stellen: is het mogelijk een watermerk in te voegen bij het printen?

Veel hangt af van de omstandigheden: aantal records/pagina's te printen. Denk je dat er een manier is om per record het aantal pagina's te bepalen?

Ik zit op volgende piste:

_global container voor afbeelding watermerk

_repeating containerveld ter grootte van één repetition per pagina. Aantal repetitions afgestemd op max pags/record

_via script bepalen hoeveel pags nodig per record en dan per record de repeating container zover vullen als nodig is

Opmerkingen:

_max 32000 repetitions.

_FileMaker is 'slim' genoeg om de afbeelding maar één keer op te slaan. Ik heb een test gedaan met 100 kopies van het watermerk in het repeating field en dat verandert niks aan de grootte van je bestand.

_In een groot bestand zou het vullen van die watermerken wel eens wat tijd in beslag kunnen nemen.

Het is niet echt een elegante oplossing, maar hey, FileMaker is ook geen layout-pakket :wink:

Met deze aanpak heb je wél de flexibiliteit om je watermerken dynamisch te bepalen afhankelijk van het record. Bijvoorbeeld: andere watermerk voor eerste pagina van een record of een ander watermerk voor rechter/linker pagina.

Veel groeten,

Joris

• 0
Posted

Bedankt voor de raadgevingen. Maar ik ben er nog niet echt uit...

De tip van Joris snijdt hout, maar hoe bepaal ik het aantal pagina's per record? Het zijn 650 records en de omvang van elke record KAN tot 2 pagina's tekst opleveren.

Johnny

• 0
Posted

Dat aantal pagina's kan je via scripting en wat globals te weten komen: selectie maken, juiste lay-out kiezen, preview mode, goto page last, page number vastleggen in een (eerste) global, en zo verder voor alle andere records (loop), en dan die hele reeks globals verwerken. Maar ik denk toch eerlijk dat dit een WZSG-vraag is, een echte deze keer (maar ja, ik ben hier al vaker omvergevallen van verbazing...).

• 0
Posted
Maar ik denk toch eerlijk dat dit een WZSG-vraag is, een echte deze keer (maar ja, ik ben hier al vaker omvergevallen van verbazing...).

Evengoed bedankt voor je geduld AvD! :oops: