Ga naar inhoud
  • 0

Help bij administratie opzetten in FM 7


Siroop

Vraag

Ik heb zojuist FM 7 gekocht en ben nieuw op het forum.

Een paar jaar geleden heb ik zelf met FM 5.5 een bijzonder simpele factuurdatabase gemaakt. Ik gebruik 4 gekoppelde files: personen, bedrijven, projecten en facturen.

 

Bij een nieuw project maak ik eerst een nieuw persoon aan (als het nog geen klant is). Daarna een bedrijfrecord waarbij de persoon via een relatie aan het bedrijf wordt gekoppeld. Vervolgens een maak ik een nieuw project aan dat gekoppeld wordt aan het bedrijf. Vervolgens stuur ik een factuur door het projectnummer in te toetsen in de factuur database.

 

Nu wil ik dit opnieuw opzetten met wat meer mogelijkheden in FM 7. Zo wil ik op elk moment de financiële situatie kunnen overzien.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke opzet? Ik ben geen programmeur en heb het allemaal zelf verzonnen. Het lijkt mij een typische toepassing waar veel slimmere mensen dan ik veel betere oplossingen hebben bedacht. Wellicht zijn er templates beschikbaar, misschien zelfs op dit forum (heb nog niet echt rondgekeken).

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben meer op zoek naar iemand die me wat tips kan geven over hoe ik mij simpele opzet iets kan verbeteren als ik het omzet naar FM7.

 

Ik wil het bij maatwerk houden dat ik zelf kan uitbreiden en niet met kant en klare pakketten gaan werken. Daar zit waarschijnlijk veel te veel in en om dan zelf te gaan aanpassen moet ik eerst die software doorgronden.

 

Liever ontvang ik tips van de "gurus" hier.

Is er iemand die eens kan kijken naar wat ik in FM5.5 in elkaar heb gezet?

Link naar reactie
  • 0

"Daar zit waarschijnlijk veel te veel in en om dan zelf te gaan aanpassen moet ik eerst die software doorgronden"

 

Waarom het wiel opnieuw uitvinden, doorgrond wat een ander al heeft bedacht. En pas het desnoods een beetje aan. Ik ben van mening dat je meer leert van een bestaand programma, dan dat je leert van het stellen van vragen. Natuurlijk kun je altijd vragen als je vast zit.

 

Ik heb al veel vaker gezegd "eerst proberen, dan vragen"

Link naar reactie
  • 0

Omgekeerd kan ook leerrijk zijn.

 

Als ik zie wat/hoe studenten hier in mekaar steken en ik vraag naar het waarom, krijg ik dikwijls zeer verrassende antwoorden.

 

Het is een andere manier van denken, van opvolgen, terwijl er toch een resultaat is.

Misschien, en zeer waarschijnlijk, is er nooit DE goede weg/manier, wel EEN goede weg/manier.

 

Het is niet omdat volgens iemand een bepaalde manier van werken goed/beter is, dat degene die het moet uitvoeren zich goed voelt.

 

Ik heb liever dat mijn mensen zich goed voelen, plezier hebben in wat ze doen, zelfs als dat volgens sommigen niet 'juist' is.

 

Met de juiste aangeleerde mentaliteit, instelling, attitude, zullen ze op een zeker ogenblik zelf inzien, ontdekken, dat zaken op een andere manier doen, een andere benadering gebruiken, wegen opent tot andere zaken.

 

En het bekijken van iemands werk, en daar kritische opbouwende vragen rond stellen, niet het geheel gaan (proberen te) verbeteren, dat is de bedoeling niet, kan leiden tot andere en nieuwe inzichten van de maker en ook de vraagsteller.

 

Wel...dat had ik toch in gedachte met mijn voorstel....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...