Ga naar inhoud
  • 0

wie kan en wil mij helpen met valuelists


chauffeurke

Vraag

hai

 

onlangs heb ik zitten knoeien met deze tip

http://www.avd-ci.be/tip009.htm

maar blijkbaar ben ik verkeerd bezig, deze tip is gebasseerd op FM 4

en ik zit met FM 7 ik hoopte daar iets van op te steken maar het wil maar niet lukken.

 

het probleem is het volgende

 

ik heb een tabel < project >

met de velden

- project ID - nummer

- project naam - tekst

- project deel - nummer

 

 

dus ik kan meerdere records hebben met dezelfde project naam

maar dan wel

tzottekot deel 1

< project naam< tzottekat deel 2

 

nu wil ik door middel van een waardelijst kunnen kiezen wel project ik wil

en daarnaast een waarde lijst krijgen met de delen die bij het project horen.

dus als ik < project naam > tzottekot aanklik zou ik moeten kiezen uit deel 1 of deel 2

 

het probleem bij mij is dat ik ook bij andere projecten waarvan er maar 1 deel is toch deel 2 of 3 zie staan.

 

is er iemand die mij hier kan verder helpen.

 

grtz

chauffeurke

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Heb je hier nog wat aan?

 

ik heb dit eens goed bekeken en er mee gestoeid als ne grote jongen

maar ik geraak daar niet wijs uit.

 

het probleem is de voorbeelden die ze aangeven is gebasseerd op 2 of meerdere tabellen. bij mij is dat maar 1 tabel en ik weet niet hoe ik daar een relatie moet naar leggen. maar tis laat in de nacht het zal misschien daaraan liggen zeker.

 

ondertussen blijf ik verder zoeken naar de oplossing die waarschijnlijk wel voor de hand ligt maar zoals gewoonlijk weer eens niet zie.

 

maar voor duidelijk te zijn hier een voorbeeld

 

1 tabel ( project )

 

project_id

project_naam

project_deel

enz.

 

1 tabel ( facturatie )

 

fact_id

project_naam in relatie met tabel project ( project naam)

enz

 

nu wil ik als ik op het veld project naam klk van de facturatie dat ik in een lijst kan aanduiden welk deel ik wil om te factureren.

bij mij lukt dat wel maar ik krijg altijd alle delen te zien die in het bestand zitten en niet juist degene die bij het project horen.

 

ik probeer die voorbeelden volledig te begrijpen maar ik geraak er niet

aan uit. ik had missssschien wa langer moeten studeren zeker ( lol )

 

grtz.

chauffeurke

Link naar reactie
  • 0
bij mij is dat maar 1 tabel en ik weet niet hoe ik daar een relatie moet naar leggen.

 

In je "relation graph" trek je vanuit een veld uit "de occurrence" naar een ander veld in dezelfde "occurence". Filemaker zal dan vragen de nieuwe "ocurence" een naam te geven. Achteraf klik je op het relatiesymbool dat beide "occurences" verbindt, pas je de relatie aan, en je hebt een "selfjoin" gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

@Rony Rabijns

 

In je "relation graph" trek je vanuit een veld uit "de occurrence" naar een ander veld in dezelfde "occurence". Filemaker zal dan vragen de nieuwe "ocurence" een naam te geven. Achteraf klik je op het relatiesymbool dat beide "occurences" verbindt, pas je de relatie aan, en je hebt een "selfjoin" gemaakt.

 

ik heb dat dus gedaan zoals U gezegt hebt ( weer iets bijgeleerd zie maar ik kom er niet uit om die verbinding te maken in die waardelijst

ik vraag mij eigenlijk af wat ik verkeerd doe.

 

in bijlage heb ik een voorbeeldje misschien da je eens je mening kon geven.

 

grtz

chauffeurke

projecten.rar

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...