Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker server 8.0 en windows terminal services


johannes b

Vraag

Hallo

 

Ik ben een server aan t instellen, maar heb performance problemen met het laten draaien van een filemaker applicatie op een filemaker 8 server over de VPN verbinding. Bij het ophalen van de info uit andere aan het gerelateerde filemaker bestanden heb ik echter bij de client(en) vrij grote wachttijden.

Soms stort de verbinding daardoor af, en kan ik alles opnieuw starten bij de client.

 

Ik wil middels terminal services nu de applicaties laten draaien, heeft hier iemand ervaring mee, is dit een aanrader of bestaat er een betere oplossing.

 

Groeten uit turnhout

 

Hans

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht een domme vraag maar:

Heb je een standaard VPN verbinding opgezet of maak je gebruik van het openzetten van poort 5003 van FMServer en het via deze poort benaderen van de server (maakt nogal verschil)? Werken via poort 5003 zou op zich prima moeten werken.

 

Met TS werkt verder ook wel maar het laten draaien van meedere FM clients op 1 server is een lastige.

Link naar reactie
  • 0

Koen, inderdaad nuttige info!

 

Houdt er rekening mee dat 2003 server standaard slechts 2 TS sessies gelijktijdig ondersteund. Wil je meer moet je (naast een VLA licentie) TS clients bijkopen. Met een dergelijke opzet vergt de hoeveelheid clients natuurlijk ook capaciteit van de server, ook iets om mogelijk rekening mee te houden.

Link naar reactie
  • 0

Werkt eerste klas.

Je moet wel aanloggen op de applicatieserver (waar je fm opent)

waarna je de db op de fmserver opent m.a.w. je hebt 2 servers nodig

Je kan de fmserver niet laten draaien op dezelfde server als de applicatieserver want dat gaat hartstikke traag en fout.

Link naar reactie
  • 0

hoe bedoel je 2 servers ?

 

Ik heb een server met windows 2003 server enterprise, met 20 extra clients voor Terminal Services.

Als ik dan filemaker 8 server op die server installeer, en een VLA van Filemaker 9 met 20 clienst, dan kan ik toch gewoon op die server remote werken, zonder dat ik een tweede server nodig heb ?

 

Het enige probleem wat ik eiugenlijk had, was dat er geen VLA geinstalleerd was op de server, waardoor er slechts door 1 gebruiker kon worden aangelogd op de server.

 

Ik heb wel een VPN draaien, en via t VPN was de filemaker server ook wel op IP te bereiken, maar dat was heel traag bij het openen van gerelateerde databases; om performance verlies over VPN te voorkomen heb ik dan ook gekozen voor terminal services.

Link naar reactie
  • 0
hoe bedoel je 2 servers ?

 

Ik heb een server met windows 2003 server enterprise, met 20 extra clients voor Terminal Services.

Als ik dan filemaker 8 server op die server installeer, en een VLA van Filemaker 9 met 20 clienst, dan kan ik toch gewoon op die server remote werken, zonder dat ik een tweede server nodig heb ?

 

't Is in ieder geval niet wat Filemaker zelf voorstelt, wellicht zijn er bepaalde zaken die an niet juist meer functioneren :?: . Met 1 FM client werkt het (met FMS8) zonder problemen op dezelfde server (althans is persoonlijke ervaring). Dan zou je mogen verwachten dat het met een VLA ook met meerdere zou moeten werken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat het performance problemen kan gaan geven. FM heeft de neiging 100% processor capaciteit te vragen bij een actie (FMS neemt verzorgt ook een deel maar ook met veel processorcapaciteit). Als 10 mensen dat tegelijkertijd doen i.c.m. de FM Server :?: Wellicht dat je het in jouw situatie proefondervindelijk kunt vaststellen.

 

Ik heb wel een VPN draaien, en via t VPN was de filemaker server ook wel op IP te bereiken, maar dat was heel traag bij het openen van gerelateerde databases; om performance verlies over VPN te voorkomen heb ik dan ook gekozen voor terminal services.

 

Als de bestanden groot zijn kan dit inderdaad bij het openen een probleem zijn/worden. Eerst wordt het totale bestand over de verbindig gezet alvorens het lokaal te gebruiken is en hier kan, afahankelijk van de verbindingdsnelheid, inderdaad de nodige tijd mee gemoeid zijn. Een oplossing kan dan zijn alle bestanden te openen bij het aanloggen (wat op zich dan weer te lang kan gaan duren).

 

TS kan dan een heel goed alternatief zijn.

Link naar reactie
  • 0
Probeer Filemaker Server en Filemaker Pro maar eens op 1 systeem te draaien zonder Terminal Server, waarbij Pro de bestanden gebruikt die door Server worden gehost.

Al in versie 6 werkte dat vreselijk traag, ik heb het op versie 8 nog niet getest, maar verwacht daar hetzelfde resultaat te zien.

 

Zoals ik al opmerkte:

Met 1 FM client werkt het (met FMS8) zonder problemen op dezelfde server (althans is persoonlijke ervaring).
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...