Ga naar inhoud
  • 0

Damaged?


Dr_Flash

Vraag

Ik ben eigenlijk niet zo blij. Ik heb een DB waar best wat tijd en data in zit, en sinds gisteren krijg ik ineens op random momenten foutmeldingen. Als ik een calculatieveld wil toevoegen bijvoorbeeld, of als ik een plaatje in een containerfield wil plakken. En dat is dan reproduceerbaar. De foutmelding luidt "blabla.fp7 is damaged and cannot be opened. Use the recover command etc" En als ik dan probeer te recoveren krijg ik de melding "the file was not created by FileMaker or is severely damaged"

 

Maar dat is klinkklare onzin, want het bestand gewoon openen gaat wel. Is er in FP8 iets gammel met de integriteit van het FP7 file format of iets dergelijks? Of is mijn DB gewoon gaar, jammer, pech, opnieuw beginnen? :(

 

Ik dacht eerst dat het eraan lag dat ik het bestand rechtstreeks vanaf een USBstick opende, en die verbinding wil nogal eens verloren raken, maar direct vanaf de harddisk treedt het net zo hard op..

aangepast door Gast
Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik zou niet meer direct van je stick af werken....

 

zo'n uitspraak zou je wel eens heeeel anders kunnen opvatten... :wink:

 

maar ik heb er ook een keer erg slechte ervaringen mee gehad, met Word documenten in dit geval. Terwijl ik toch netjes via Windows de stick afmeldde.

 

Maar dat van die virusscanner, daar wordt ik ook niet gelukkig van, helaas.

Dat versie 6 daar dan geen problemen mee heeft gehad??

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het verleden te maken gehad met corrupte bestanden in FM6. Een reeks bestanden draait onder OS9 stabiel en onder OSX klapt FM6 geregeld dicht met de melding: "Programma onverwacht gestopt". Dit leidt spoedig tot permanent beschadigde bestanden is mijn ervaring. Volgens een lid van dit forum duidt dit op voortschrijdende bestandscorruptie en daaraan zou in het geheel niets te doen zijn. Ik vrees dit inmiddels ook, want oplossen kan ik het niet. Gelukkig valt er nog mee te werken, want als de bestanden worden gehost door FM Server (ook onder OSX) is er geen probleem en draait de boel stabiel.

 

Intussen ben ik wel voorzichtig opnieuw begonnen in FM8Adv. in de hoop en het vertrouwen dat, nu ik weer met een schone lei begin, gevrijwaard ben van dit soort problemen. Daarom verontrust je melding mij zeer. Dit soort vage problematiek kunnen we ons simpelweg niet permitteren. Ik heb me wel heilig voorgenomen om voortaan met een separate ontwikkelversie en werkversie te werken, zodat hier altijd naar kan worden teruggegrepen indien zich problemen (gaan) voordoen met de werkversie.

 

Gezien het feit dat de problematiek zich in mijn geval niet voordeed onder een ander OS (in mijn geval MacOS9), zou ik je willen aanraden dit ook eens te proberen. Werk je onder Mac, dan zou je ook eens kunnen kijken wat het doet onder Windows of v.v.

 

Sterkte!

Link naar reactie
  • 0
Niet direct, en ik denk niet dat er een echte relatie is tussen tabbladen en je beschadigde bestanden.

 

Wat me meer verontrustte was volgend artikel:

Antivirus software may cause file corruption.

http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5807

Koen

 

Gaat hier ook nog een echte oplossing voor komen? Want "Resolution: zorg dat je virusscanner mappen met FMbestanden erin overslaat" is wel een beetje hetzelfde als bij een kuilenpad een bordje "Slecht wegdek" plaatsen en het probleem als opgelost beschouwen. Hier zakt me de broek eigenlijk een beetje van op de knietjes, Filemaker....

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

als je als clone heb bewaard, en je maakt een nieuwe record, werkt deze dan wel ?

Indien ok, kan je je data exporteren uit je "slechte" versie naar tabgescheiden en importeren naar je clone. Dan ben je zeker dat je van de corrupte data af bent. Dus zeker niet importeren van de oude Filemaker file..

 

Groetjes,

 

Erik

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...