Jump to content
  • 0

Damaged?

Dr_Flash

Question

Posted (edited)

Ik ben eigenlijk niet zo blij. Ik heb een DB waar best wat tijd en data in zit, en sinds gisteren krijg ik ineens op random momenten foutmeldingen. Als ik een calculatieveld wil toevoegen bijvoorbeeld, of als ik een plaatje in een containerfield wil plakken. En dat is dan reproduceerbaar. De foutmelding luidt "blabla.fp7 is damaged and cannot be opened. Use the recover command etc" En als ik dan probeer te recoveren krijg ik de melding "the file was not created by FileMaker or is severely damaged"

Maar dat is klinkklare onzin, want het bestand gewoon openen gaat wel. Is er in FP8 iets gammel met de integriteit van het FP7 file format of iets dergelijks? Of is mijn DB gewoon gaar, jammer, pech, opnieuw beginnen? :(

Ik dacht eerst dat het eraan lag dat ik het bestand rechtstreeks vanaf een USBstick opende, en die verbinding wil nogal eens verloren raken, maar direct vanaf de harddisk treedt het net zo hard op..

Edited by Guest

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

geweldig. :cry: Hij maakt bij het importeren in de kloon precies evenveel records aan als in de originele db, en allemaal leeg. Ik denk dat het hele verhaal gewoon naar de bliksem is :evil:

En het is begonnen toen ik met tabbladen wilde gaan werken :roll:

Ik begin wel gewoon opnieuw dan...

• 0
Posted
Ik zou niet meer direct van je stick af werken....

zo'n uitspraak zou je wel eens heeeel anders kunnen opvatten... :wink:

maar ik heb er ook een keer erg slechte ervaringen mee gehad, met Word documenten in dit geval. Terwijl ik toch netjes via Windows de stick afmeldde.

Maar dat van die virusscanner, daar wordt ik ook niet gelukkig van, helaas.

Dat versie 6 daar dan geen problemen mee heeft gehad??

• 0
Posted

Ik heb in het verleden te maken gehad met corrupte bestanden in FM6. Een reeks bestanden draait onder OS9 stabiel en onder OSX klapt FM6 geregeld dicht met de melding: "Programma onverwacht gestopt". Dit leidt spoedig tot permanent beschadigde bestanden is mijn ervaring. Volgens een lid van dit forum duidt dit op voortschrijdende bestandscorruptie en daaraan zou in het geheel niets te doen zijn. Ik vrees dit inmiddels ook, want oplossen kan ik het niet. Gelukkig valt er nog mee te werken, want als de bestanden worden gehost door FM Server (ook onder OSX) is er geen probleem en draait de boel stabiel.

Intussen ben ik wel voorzichtig opnieuw begonnen in FM8Adv. in de hoop en het vertrouwen dat, nu ik weer met een schone lei begin, gevrijwaard ben van dit soort problemen. Daarom verontrust je melding mij zeer. Dit soort vage problematiek kunnen we ons simpelweg niet permitteren. Ik heb me wel heilig voorgenomen om voortaan met een separate ontwikkelversie en werkversie te werken, zodat hier altijd naar kan worden teruggegrepen indien zich problemen (gaan) voordoen met de werkversie.

Gezien het feit dat de problematiek zich in mijn geval niet voordeed onder een ander OS (in mijn geval MacOS9), zou ik je willen aanraden dit ook eens te proberen. Werk je onder Mac, dan zou je ook eens kunnen kijken wat het doet onder Windows of v.v.

Sterkte!

• 0
Posted

NOOIT je bestanden openen vanaf een USB stick!!

Heb hier in het verleden ook veel problemen mee gehad.

Overzetten naar hardeschijf heeft dan geen zin meer, omdat de schade aan de bestanden al is gebeurd!

• 0
Posted
Niet direct, en ik denk niet dat er een echte relatie is tussen tabbladen en je beschadigde bestanden.

Wat me meer verontrustte was volgend artikel:

Antivirus software may cause file corruption.

http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5807

Koen

Gaat hier ook nog een echte oplossing voor komen? Want "Resolution: zorg dat je virusscanner mappen met FMbestanden erin overslaat" is wel een beetje hetzelfde als bij een kuilenpad een bordje "Slecht wegdek" plaatsen en het probleem als opgelost beschouwen. Hier zakt me de broek eigenlijk een beetje van op de knietjes, Filemaker....

• 0
Posted

Hallo,

als je als clone heb bewaard, en je maakt een nieuwe record, werkt deze dan wel ?

Indien ok, kan je je data exporteren uit je "slechte" versie naar tabgescheiden en importeren naar je clone. Dan ben je zeker dat je van de corrupte data af bent. Dus zeker niet importeren van de oude Filemaker file..

Groetjes,

Erik

• 0
Posted

heb ik nog niet geprobeerd. maar dan raak ik sowieso alle data in mijn container fields kwijt, dus zoiets doet ook meer kwaad dan goed. Maar bedankt voor het meedenken in elk geval :)