Siroop Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Ik heb een tabel met: - ID_bedrijf - bedrijf - vestiging ja/nee - ID_vestiging - vestiging-van-ID - vestiging-van-bedrijf In de database zitten een paar honderd bedrijven. Sommigen zijn een vestiging van een andere. Ik ga nabellen en vragen. Als bedrijf y een vestiging van bedrijf x blijkt te zijn dan wil ik in "vestiging_van_ID" het ID van bedrijf X in vullen. In vestiging_van_bedrijf moet dan de naam van Bedrijf X verschijnen. Ik heb al een relatie aangelegd in de tabel (id=tabel2::id) maar het lukt me niet om de bedrijfsnaam op het scherm te toveren. Hoe gebruik ik de lookup functie? Moet vestiging_van_bedrijf een calculation zijn of een gewone tekst met de calculation in de auto_enter? Wat niet werkt is Lookup (tabel 2::bedrijf;"") waarbij tabel 2 niet bestaat maar wordt gebruikt omdat het een self-relationship is. Anyone? Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Als ik je een goede raad mag geven ? Ik zou je structuur wijzigen en werken met minimaal 2 tabellen : tabel bedrijven en tabel vestigingen. Eventueel zou je nog een kruistabel kunnen toevoegen in het geval dat een vestiging tot meerdere bedrijven kan horen of een bedrijf meerdere vestigingen heeft. De werking van de Lookup staat goed gedocumenteerd in de Help. Quote Link to comment
0 Koen Van Hulle Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Je hoeft geen 2 tabellen te maken. Het kan best een bewuste keuze ze in één tabel te houden. Bijvoorbeeld als je briefwisseling bijhoudt in FileMaker, en die briefwisseling moet zijn gegevens halen uit vestigingen of uit bedrijven, dan maak je het onnodig lastig om deze in 2 tabellen te hebben. Ik vraag me ook af of je wel een lookup nodig hebt. Nu concreet je vraag. De eerste denkfout die je maakt is dat je de vestigingsid wil bijhouden. Het is zo dat een bedrijf geen, één of meerdere vestigingen kan hebben. Een vestiging kan slechts één moederbedrijf hebben. (Laten we daar vanuit gaan.) We spreken hier van een één-op-veel relatie (one-to-many). We moeten dus bij de vestiging het id van het moederbedrijf bijhouden en niet bij het moederbedrijf de id('s) van de vestigingen. Als bijlage vind je je voorbeeldje. Koen BedrijvenEnVestigingen.fp7 Quote Link to comment
0 Siroop Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Dank voor jullie reacties Ronny en Koen. Koen, ik zie geen bijlage. Ik begrijp je opmerking over het vestigings ID. Dat levert in één tabel dubbele ID's op; zinloos dus. Maar hoe gebruik ik nu die lookup. Gisteren weer een uurtje aan besteed. Het werkt gewoon niet. Edit: nu zie ik wel een bijlage... Quote Link to comment
0 Koen Van Hulle Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Bij deze ... Koen BedrijvenEnVestigingen_lookup.fp7 Quote Link to comment
Question
Siroop
Ik heb een tabel met:
- ID_bedrijf
- bedrijf
- vestiging ja/nee
- ID_vestiging
- vestiging-van-ID
- vestiging-van-bedrijf
In de database zitten een paar honderd bedrijven. Sommigen zijn een vestiging van een andere.
Ik ga nabellen en vragen.
Als bedrijf y een vestiging van bedrijf x blijkt te zijn dan wil ik in "vestiging_van_ID" het ID van bedrijf X in vullen.
In vestiging_van_bedrijf moet dan de naam van Bedrijf X verschijnen.
Ik heb al een relatie aangelegd in de tabel (id=tabel2::id) maar het lukt me niet om de bedrijfsnaam op het scherm te toveren.
Hoe gebruik ik de lookup functie?
Moet vestiging_van_bedrijf een calculation zijn of een gewone tekst met de calculation in de auto_enter?
Wat niet werkt is Lookup (tabel 2::bedrijf;"")
waarbij tabel 2 niet bestaat maar wordt gebruikt omdat het een self-relationship is.
Anyone?
4 answers to this question
Recommended Posts