Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker loon?


RickFM

Vraag

Ik heb een klusje gekregen om in Filemaker iets te gaan maken en te developen.. ik heb nog helemaal geen ervaring in de freelance business met Filemaker.. wat zou ik ongeveer per uur moeten gaan vragen?

 

En enig idee hoe ik dit dan zou moeten opzetten.. met een offerte enzo etc.. graag advies :) stel ik zeer op prijs..

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vrij delicaat....

 

Waarom denk je hier aan 'per uur'.

 

Hoe lang ga je aan 'het klusje werken ?

Is er een einddatum voor je 'iets'.

 

Zolang je niet weet wat, waarom, hoe groot, hoe complex, single user, multi-user, multi platform of niet, single file, viewer file of niet, stand alone of niet, web of niet, beveiliging of niet en nog van die dingen, zal het bedrag (hoe groot/klein dit ook is) voor jou altijd te weinig zijn en voor de opdrachtgever altijd teveel.

 

Hoe bepaal je het geheel, hoe bereken je zoiets ?

Hangt ervan af, en iedereen zou dit gragag willen weten....

 

Een mogelijk startpunt: maak drie lijsten:

- bepaal wat strikt nodig is

- bepaal wat handig zou zijn zou het erin zitten

- bepaal wat 'cool' zou zijn, zou het beschikbaar zijn.

 

Bepaal alle layouts die je denkt nodig te hebben, teken die uit op een blad, 1 blad per layout.

Bepaal de navigatie per blad/layout, indien je regelmatig naar hetzelfde blad teruggaat, heb je een navigatie patroon.

Bepaal hoeveel tijd er in het ontwerpen van een layout gaat zitten.

Daaraan gekoppeld de tijd voor het aanmaken van velden (ook degene die niet op een layout terecht komen)

Heb je dat allemaal opgeteld, vermenigvuldig met 2, voor de tijd nodig om aanpassingen te doen.

Voor iedere mogelijke gebruiker (indien het multi-user moet zijn): + te bepalen tijd.

Indien er een internet verbinding moet zijn, verdubbel de bekomen tijd.

Beveiliging: tel voor iedere level nog een paar uur bij.

 

Verschiet niet van het getal dat je bekomt, kans is groot dat het nog beneden de werkelijkheid is.

 

Offerte is bijna altijd werken met een natte vinger.

Ben je sneller klaar dan de opgegeven tijd, is het een bonus.

Ben je net op tijd klaar, is (bijna)iedereen tevreden,

Ga je over de opgegeven tijd heb je problemen.

 

Tref voorbereidingen voor het ergste en hoop op het beste.

Link naar reactie
  • 0

Ok hartstikke bedankt voor de beknopte uitleg..

 

Het is op een vrij simpele basis te realiseren, dus ik ben er waarschijnlijk een weekje mee bezig.. dus ik vraag niet veel omdat ik er een heel goed gevoel bij heb dat ik hierna meer opdrachten krijg. Maar dan ga ik niet al te hoog en niet al te laag zitten met mijn prijs om mijzelf niet in de vingers te snijden, dus ik maak er een soort welkomstprijsje van.

 

Alvast bedankt en ik hou het in ieder geval hier op deze sublieme site up to date hoe de stand van zaken zijn..

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een klusje gekregen om in Filemaker iets te gaan maken en te developen.. ik heb nog helemaal geen ervaring in de freelance business met Filemaker.. wat zou ik ongeveer per uur moeten gaan vragen?

 

En enig idee hoe ik dit dan zou moeten opzetten.. met een offerte enzo etc.. graag advies :) stel ik zeer op prijs..

 

Eerst een andere vraag: wil je risico lopen, of niet?

dezelfde vraag omgekeerd: wil jouw klant risico lopen, of niet?

 

Als jij dat niet wilt, en jouw klant accepteert dat, zorg er dan voor dat je een vast uurtarief voor elk gewerkt uur in rekening brengt.

Om dat zichtbaar te maken voor jouw klant, doe dan de werkzaamheden bij hem/haar op kantoor/thuis.

 

Als je bang bent om teveel tijd daar door te moeten brengen omdat je nog niet al te ervaren bent in de ontwikkeling, doe er dan thuis wat extra aan of reken een niet te hoog uurloon.

 

Mocht de klant van jou een vaste prijs eisen, zorg dan voor een goede beschrijving zodat je weet wanneer je klaar bent. Mocht de klant afwijken van die beschrijving, meldt hem/haar dan dat het ook meer tijd gaat kosten die niet berekend is. Je mag de poging wagen om het opstellen van de beschrijving ook in rekening te brengen! Soms lukt dat, soms niet.

Zorg daarbij voor een offerte (= beschrijving van de afspraken) zodat je beide ziet waar je je aan te houden hebt. Laat de offerte eerst aan een goede vriend of kennis zien, die kijkt er fris tegenaan en verteld snel of dat een goed verhaal is.

 

Wat het uurtarief moet zijn, hangt er vanaf wat je zelf verkopen kunt. Daar kan ik zelf natuurlijk niets over zeggen...

 

Oh, ja, nog een tip.

 

Met veel nadenken, ben je te laat. Voordenken is in dit werk van doorslaggevende waarde. Als jij jouw huiswerk vooraf goed doet, ziet iedereen dat het een soepel lopend klusje is. Dat is de beste reclame voor jezelf!

 

Veel succes met het klusje!

 

Wim.

Link naar reactie
  • 0

Let wel het woord klusje.....

 

Kan nog wel eens anders uitpakken....

 

Men denkt er vaak te eenvoudig over.... (iets van dat doe je wel ff!!)

 

Probeer een realistische tijdinschatting te maken en hou rekening met het feit dat je altijd denkt dat het makkelijker is dan de praktijk.

 

Succes WJ

Link naar reactie
  • 0
Let wel het woord klusje.....

 

Kan nog wel eens anders uitpakken....

 

Men denkt er vaak te eenvoudig over.... (iets van dat doe je wel ff!!)

 

Probeer een realistische tijdinschatting te maken en hou rekening met het feit dat je altijd denkt dat het makkelijker is dan de praktijk.

 

Succes WJ

 

Precies, het begint vaak als een 'klusje', eventually they want it all...

Link naar reactie
  • 0

Wijze woorden hier! Dit is gewoon een crash-course: "hoe word ik zelfstandig FileMaker developer?" :D

 

Om dat zichtbaar te maken voor jouw klant, doe dan de werkzaamheden bij hem/haar op kantoor/thuis

Dat werkt altijd goed: de klant kan letterlijk over je schouder meekijken waar je mee bezig bent en je bent helemaal ondergedompeld in zijn wereld. Dat helpt. Voorwaarde is wel dat er een plek is waar je naartoe kan als je eens ongestoord moet brainstormen.

Als je in regie werkt, hou dan misschien ook een log-bestandje bij waarin je registreert hoeveel tijd je aan wat werkt. Je laat die log best de indeling van je offerte volgen dan heb je een goed instrument om te meten of je op schema zit. En dan kan je ook al eens een dag off-site werken en toch duidelijk rapporteren naar de klant.

 

Voor het bepalen van je tarief: hoe hoog schat je je kennis in? Verwacht je nog veel leertijd in je project te steken? Bepaal in dat geval wat billijk is om naar de klant door te rekenen. In de log file kan je die tijd als 'niet te factureren' aanvinken.

 

Veel succes met je project!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...