Ga naar inhoud
  • 0

Beschadigd bestand


johan

Vraag

Hoe ontstaan beschadigde bestanden? Hoe voorkomen dat een bestand beschadigd raakt? Wat mag je zeker niet doen?

 

Al die vragen omdat ik nog maar pas een hoop mizerie gehad heb met mijn producten-bestellingen bestand van onze winkel. Het bestand kon niet hersteld worden door de herstelfunctie! Zijn er nog andere herstelprogramma's die nog krachtiger zijn dan de herstelfunctie van Filemaker zelf? Ergste van al was dat mijn backup van een week terug (verder dan een week had ik geen backup meer...) blijkbaar ook al beschadigd was en ook niet meer kon hersteld worden! Nochtans is er al die tijd geen waarschuwing geweest om het bestand te herstellen. Ondertussen heb ik wel geupdate naar versie 3. Kan dat er misschien voor iets tussen zitten? Na lang sukkelen kwam ik op het idee van eerst een kloon (leeg bestand) te maken en dan die kloon te herstellen. Enorm groot was de opluchting toen die kloon nog wel bleek hersteld te kunnen worden. Terug alle records geïmporteerd en klaar was kees.... 't Is dus allemaal goed afgelopen maar heel het voorvalleke heeft me wel een hoop stress laten beleven. Plus:.... ik ben nu nog altijd niet meer gerust.... want ik weet niet hoe het allemaal gekomen is. De schrik zit er dus in dat ik morgen of overmorgen weer hetzelfde meemaak. En wat als ook de kloon niet meer kan hersteld worden met de herstelfunctie? Is het dan helemaal hopeloos? of kan er dan nog iets gedaan worden? En is het verstandig om de herstelfunctie ook soms te laten lopen ook al komt er geen waarschuwing! Waarom zorgt Filemaker ook niet voor een controlefunctie? (Juist zoals Apple ook een controle en een herstelfunctie heeft voor zijn hardware in het schijfhulpprogramma)

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag aan de lijve ondervonden.

 

Onze expertise is erbij geroepen bij een Filemaker ontwikkel club, om een FM oplossing te converteren.

Hebben een FM oplossing gebouwd in FM8, die 2x per dag, bij bijna al hun klanten crashed of niet niet meer door FM server 8 wordt geopend! Met al de nodige corruptie bovendien. Men is al een aantal weken in ontwikkelings backups terug gegaan, maar men weet niet tot hoever ze moeten gaan, dat het probleem zich niet meer voordoet.

 

Enkele (nood)oproepen zijn er al gedaan naar Filemaker, maar het blijft stil aan de andere kant.

 

Eens wat rondgezocht op forums, maar er zijn tientallen topics te vinden, die betrekking hebben op vreemde gevallen van datacorruptie icm FM8

 

Niet leuk allemaal, mensen zitten soms letterlijk met de handen in het haar.

 

Anderen maken er al filmpjes over:

 

Erg verontrustend allemaal.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de link... 'k Heb alles eens vluchtig doorgelezen... was leerrijk...

'k Heb onder andere geleerd:

 

- Dat ik dus waarschijnlijk al een hele tijd moet gewerkt hebben met een file met een zgn. 'hidden damage'.

- Dat Filemaker ons geen tool biedt om zo'n 'hidden damages' te ontdekken...

- Dat herstelde files best niet voort worden gebruikt! En dat je best geen bestandsonderhoud (optimalisatie en compressie) loslaat op herstelde bestanden.

 

Maar als je geen intacte backup hebt moet je in mijn geval wel verder met het herstelde bestand, dat is duidelijk. Een nieuw bestand is immers niet op 123 in elkaar gestoken. Zeker voor een amateur als ik met weinig tijd, is dat géén optie!

 

Al bij al denk ik nog altijd dat die update naar versie 3 bij mij de problemen veroorzaakt heeft!

Een week geleden toen ik nog met versie 2 werkte had ik helemaal nog geen problemen. Ik open eergisteren (bij het begin van de problemen dus) met versie 3 een backup van een week geleden (tot dan toe alleen nog maar met versie 2 geopend) en die backup mankeert direct!!!! (Schrijven op een nieuw record ging niet meer!)

Dan heb ik maar één conclusie! Kan het zijn dat een geupdate Filemaker een file, gemaakt met een oudere versie, niet meer correct herkent? Of helemaal niet meer overweg kan met een eventuele 'hidden damage' die erin besloten ligt. Ik denk dat dat bij mij wel degelijk gebeurd is. Als dat het geval is mag je nog backups hebben zoveel als je wilt, dan zal er geen enkele backup nog helpen. Alleen misschien een heel oude backup (eentje die nog geen hidden damage heeft.... ) Ik ga dus vanaf nu ook heel oude backups bijhouden.....

 

Wat me wel opvalt is dat NERGENS aangeraden wordt om niet het defecte bestand zelf te herstellen maar wél de kloon van het defecte bestand! Dat is wat mij wel degelijk uit de nood heeft geholpen! Het leek me immers logisch dat Filemaker minder last heeft met een leeg bestand te herstellen dan een bestand bomvol records. Hoewel ik achteraf wel gewild had dat die logica me wat sneller had overvallen. Dan had er hier heel wat minder lang mizerie geweest in huis.....

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0
versie 2? 8O versie 3? 8O Oef, das wel heel lang geleden.......

Maar neen .... ik bedoel dus natuurlijk 8.0v2 en 8.0v3. Ik neem aan dat die v toch staat voor 'version'? Sorry.... ik had duidelijker moeten wezen! ik werk met Filemaker Advanced 8 op Mac.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...