Jump to content
  • 0

Kun je in een If 2 voorwaarden vragen?

rigo

Question

De ene keer lijkt het wel te werken, de andere keer niet.

Kan het onderstaande?

Ik begrijp, dat ik een If kan nesten (als ik het goed zeg) en dus voor mijn 2e resultaat wat ik vraag gewoon weer een nieuwe If moet maken, maar dit leek me een stuk makkelijker.

Kan iemand me helpen?

Wederom alvast bedankt :wink:

Eerst probeerde ik dit:

If (Test = "3" ; Proef ≤ "3")

en toen dit:

If (Test = "3" & Proef ≤ "3")

Ga ik hiermee tegen de regels in?

Groet Rigo

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ja, hiermee ga je tegen de regels in, en nogal flink.

Een functie heeft een naam (wat doet ze?), een syntaxis (hoe wordt ze geschreven?) en meestal één of meer parameters (waarover gaat het in die functie?).

In jouw tweede voorbeeld is enkel de functienaam juist. Of nee, ook de haakjes staan er. De rest is totaal verkeerd. Lees eens zorgvuldig de online voorbeelden. Als je die niet vindt, krijg je hier een parafrase.

If(hond; blaf; miauw)

Dit wil zeggen: als het een hond is, blaft het; anders hoor ik gemiauw.

En genest, daar blijf je beter af. De FileMaker producers hebben voor hun pappenheimers de Case verkozen:

Case(hond; blaf;vogel; gepiep; kikker; gekwaak; miauw)

Dit wil zeggen: als het een hond is hoor ik geblaf, als het een vogel is, hoor ik gepiep, als het een kikker is, hoor ik gekwaak en in alle andere gevallen hoor ik gemiauw).

Let op de puntkomma's. Die MOETEN er staan. Bij sommige toetsenborden moet het met komma's.

Ah, ja, nog dit: als je twee voorbeelden wil combineren, dan doe je dat met de AND-operator, niet met de concatenate. Dat is een heel ander dingetje.

Voorbeeld

If(dier = "hond" AND toestand = "levend"; geblaf)

Het volstaat hier dus niet een hond te hebben, het beest moet ook in levende toestand verkeren.

• 0

De Case() is bijna altijd te verkiezen in plaats van de If().

Spijtig dat je If() dient te gebruiken in scripts.

Case() en If() doen bijna hetzelfde maar op een andere manier, Case() is eenvoudiger te schrijven en te lezen.

Alhoewel, indien je in een situatie komt waar je de AND, OR, XOR of NOT moet gebruiken, kun je nog weg geraken met een Case(), moet je het in een script gebruiken, zit je vast en dien je vrij goed op te letten of de logica verdwijnt en ben je soms uren kwijt met zoeken en proberen.

Geef mij dus maar een scripted Case() in 8.5.....

@ André : stukje vergeten:

Het volstaat hier dus niet een hond te hebben, het beest moet ook in levende toestand verkeren.
...indien je geblaf wil horen... :wink: