Jump to content
  • 0

FM5.5 naar FM8

Zero55

Question

Beste Allemaal,

Op het bedrijf waar ik werk heb ik indertijd FM3.0 geintroduceert om wat simpele data bij te houden. Momenteel is de applicatie zover geëvolueerd dat de productielijnen erop draaien, we zitten dan ook sinds enkele jaren met versie 5.5 (wij produceren containerunits voor bouwbedrijven, scholen, ziekenhuizen, opvangcentra, kinderdagverblijven,...enz. Meer info te vinden op http://www.warsco.be en http://www.cbz.be) In de database zitten ondertussen al zo'n kleine 6000 units opgeslaan met alle mogelijke info.

De tijd om over te schakelen naar FM8 is aangebroken en nu is onze vraag hoe we dit het best zouden aanpakken, tips zijn altijd welkom !

We zaten te denken om de data en de layouts gescheiden te houden, maar weten niet echt of dit een goede aanpak is.

Zijn er mensen die reeds ervaring hebben met het herschrijven van een redelijk grote applicatie en misschien wat advies kunnen geven ivm opbouw en importeren van de bestaande data in de nieuwe applicatie.

Graag enkele reacties !

Alvast bedankt !

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hallo nul55 :D

Werk je met een serverversie? Mac? Windows?

Zelf ben ik in februari overgestapt. (Mac/server)

In een eerste fase even FM8 zelf laten converteren (was vrij OK) en even wennen!!! Versie 5.5 achter de hand gehouden.

En nu een aantal toepassingen van nul aan het herschrijven.

• 0

hallo Yves,

Momenteel serverversie 5.0 op Windows 2000 machine voor de applicatie van de productie, een registratie-applicatie draait al op FM8 in combinatie met sever8.0 op windows server2003.

Voor het converteren heb je gewoon het fp5 bestand geopend met FM8 ? of heb je op voorhand wat moeten wijzigen ? Als het grootste gedeelte blijft werken is dat natuurlijk een optie. Waar wij wel mee zitten is het feit dat de applicatie klein begonnen is en steeds uitgebreidt met alle gevolgen vandien :? ! Het hoofdbestand is dus redelijk onoverzichtelijk.

Wij dachten dat dit misschien ook het moment was om "from scratch" te beginnen.

• 0

Inderdaad gewoon geopend onder 8.

Liep goed en is/blijft werkbaar.

Ik zit met dezelfde voorhistorie (qua uitbreiden en uitbreiden en...) en ben dus (na wat inlooptijd) from scratch bezig.

Het slopendste zijn de lay-outs (heb er zo een 200...)

• 0

Je dient een onderscheid te maken tussen converteren en migreren.

Je toepassing koudweg openen in FM7/8 is vragen voor problemen en je zult ze krijgen ook.

Het overschakelen vereist voorbereiding en is zeker niet iets dat je effe tussen de soep en de patatten door kunt doen, laat staan op een weekend.

Er zijn enkele vrij goede artikelen over het onderwerp te vinden op de FileMaker Inc. site. Neem die allemaal door en volg de raadgevingen op.

De pdf Converting FileMaker Databases from previous version heeft zelfs een handige 'to do' checklist.

Indien de 'evolutie' van 'gewoon wat data bijhouden' naar 'productielijnen draaien erop' goed gedocumenteerd werd, heb je daar al een vrij goede basis. Maar heb je dat wel ?

De data gescheiden houden is geen slecht idee, kijk even de documentatie over separation model na. Daarmee krijg je een beeld van de voor én de nadelen.

Mijn ervaring is dat indien je een origineel FM pre versie 5 toepassing, die geevolueerd is naar een latere versie converteert, je meer werk hebt met controle en aanpassing.

Van het ogenblik dat de toepassing meer is dan gewoon wat data bijhouden en enkele rapportjes maken, ga ik resoluut voor het opnieuw ontwikkelen van null. Vroeg of laat zal het toch moeten gebeuren wil je voordeel halen uit de nieuwe mogelijkheden, zonder de 'oude' bagage op development niveau te moeten meesleuren.

Ik denk maar aan het drastisch verminderen van scripts, het kunnen openen van een venster om iets te doen en daarna terug te keren naar de vertrekkende found set, het gebruik van variabelen, enz.

2.5 centavos

• 0

Het heeft een tijdje stil gelegen, maar we gaan er weer aan beginnen !

We gaan "from scratch" starten, en zelfs bij de eerste scratch op papier komen we al op enkele vragen terecht, ik leg ze even voor :

Onze database zou volgende onderdelen bevatten :

* klanten : klanten die bij ons een unit(s) kopen

* units : iedere unit krijgt een (uniek)nummer en bestaat uit verschillende producten. Hier staan ook de klantnaam, afmetingen en kleur e.d. in

* leveranciers : spreekt voor zich, gagavens van onze leveranciers

* producten : alle producten die mogelijk gebruikt kunnen worden in onze units, dus producten die we aankopen bij leveranciers.

* inkomende bestellingen : zijn eigenlijk opdrachten van de klant uit, bvb een bestelling van een unit maar kan ook een herstelbon/wisselstukken zijn

* uitgaande bestellingen : bestellingen die wij doen bij onze leveranciers, moeten opgevolgd worden dwz wat is geleverd, wat in backorder...

Met deze onderdelen willen we aanvatten, gaandeweg zulllen er ongetwijfeld bijkomen. Onze eerste vraag is of we best voor elk onderdeel een apart bestand aanmaken of dat we enkele onderdelen samenvoegen onder 1 bestand bvb info van klanten en leveranciers bij elkaar in 1 database ?

alvast bedankt.

• 0
Met deze onderdelen willen we aanvatten, gaandeweg zulllen er ongetwijfeld bijkomen. Onze eerste vraag is of we best voor elk onderdeel een apart bestand aanmaken of dat we enkele onderdelen samenvoegen onder 1 bestand bvb info van klanten en leveranciers bij elkaar in 1 database ?

Start met het maken van een ERD schema. Leg hierin de entiteiten vast en hun onderlingen relatie.

• 0

Ik zit in een dergelijke situatie. Het bedrijf is hier in ± 1988 met filemaker begonnen. via diverse versies filemaker en diverse verbouwingen zitten we nu ook met Filemaker 6 en 46 bestanden die op de server (5.5) draaien. Een aantal hiervan is vrij complex.. (de server draait trouwens bewust onder macos 9 - de demon onder macos x vertrouw ik niet. Als je 1 file vergeet af te sluiten en je zet de server uit is deze gelijk beschadigd, is dit eigenlijk opgelost in 8 of blijft dit opletten)

Voor het overzetten naar 8, kan ik mij het advies dan ook heel goed voorstellen. Begin vanaf 0 opnieuw. Maar jullie mogen best weten dat ik er tegenop zie. Niet dat ik bang ben, dat ik 8.5 het niet begrijp maar gewoon om dat ik tegen het werk op zie. 100derde velden aanmaken, 10tallen tabellen, 10tallen relatie, 10tallen layouts, vele scripts etc. En het gewone werk gaat door.

Je krijgt gauw het idee. laat de boel de boel en we draaien lekker door onder 6. Maar dat zal ook wel problemen gaan geven. Er komen hier nieuwe computers en we gaan dan geheel over naar Macos X 10.4. Ik heb gelezen dat Filemaker 6 goed draait onder Macos X 10.4 maar op ondersteuning van filemaker hoeft men niet natuurlijk niet te rekenen (behalve dit forum natuurlijk). Maar als Macos X 10.5 straks uitkomt en er gaat hier een Mac kapot waardoor we deze moeten gaan gebruiken, draait 6 dan nog stabiel?

We zullen dus toch een keer moeten. En dan moet het helemaal met spoed.

Ik heb de files al eens omgezet naar Filemaker 7, de logfiles doorgelopen en alle "foutmeldingen" aangepast in de bestaande bestanden 6. (We bezitten filemaker 7 al via de upgrade die bij de VLA hoorde, maar we zijn toen niet over gegaan omdat er hier nog steeds Macos 9 machines draaien) Dit geeft wel al een beeld over de dingen die sowieso niet meer werken, hoe alles er uit komt te zien. Wanneer je dan ook nog probeert de bestanden te verbouwen om nieuwe functie’s te gebruiken, heb je ook een hoop werk,

Dan nog een vraag.

Hoe zet iedereen zijn data over in de nieuwe files. De oude files converteren naar 8 en dan alle data importeren in de nieuwe ??. Ik neem niet aan dat vanaf 0 beginnen betekent dat ook alle data opnieuw moet worden ingetikt

• 0
Dan nog een vraag.

Hoe zet iedereen zijn data over in de nieuwe files. De oude files converteren naar 8 en dan alle data importeren in de nieuwe ??. Ik neem niet aan dat vanaf 0 beginnen betekent dat ook alle data opnieuw moet worden ingetikt.

Nope je hoeft data niet opnieuw in te voeren. Je moet het inderdaad wel opnieuw importeren. Tevens hoef je niet perse vanaf 0 opnieuw te beginnen. Conversie is weldegelijk een optie. Het hangt af van de toekomstplannen wat een goede keus is. Is het systeem helemaal uitontwikkeld en wil je alleen over om ondersteuning en wat nieuwe functies te gebruiken dan is conversie zeker een optie. Wil je het systeem op een groot aantal plekken verbeteren en uitbouwen dan is herbouw waarschijnlijk een betere optie. Er zijn natuurlijk nog meer argumenten je moet alles zorgvuldig afwegen.

Ik moet wel zeggen dat de conversie die ik tot nu toe heb gedaan erg meevielen als je vooraf de juiste maatregelen treft. Echter uit ontwikkelaars oogpunt begin je altijd liever vanaf 0.

Groet,

WJ

• 0
Ik heb de files al eens omgezet naar Filemaker 7, de logfiles doorgelopen en alle "foutmeldingen" aangepast in de bestaande bestanden 6.

Voor een goede beoordeling van de bestaande situatie is MetaDataMagic van NewMillenium een bijna onmisbaar hulpmiddel. Onvoorstelbaar wat daar aan informatie over mogelijke problemen uit rolt.

Helaas is het niet gratis en voor 1 conversie misschien wel veel te duur, maar ik weet dat er bedrijven zijn die een analyse daarmee uitvoeren en de resultaten ter beschikking stellen.

rmw

• 0

Ik zou wel een aantal dingen willen wijzigen (volgens mij is een systeem trouwens nooit uitontwikkeld, er bijven altijd wel wensen zeker met nieuwe optie in nieuwe versies)

Ik heb een aantal bestanden waarbij ik data gebruik om in zichzelf te hergebruiken (klinkt ingewikkelder dan het is). Daar gebruik ik hulpbestanden voor. Deze zijn niet zo ingewikkeld, vaak alleen wat velden, een aantal relaties en 1 of 2 layouts. En die zou ik graag in het hoofdbestand als extra tabellen willen "verstoppen". Maar dan hoef ik dus de hoofdbestanden niet direct helemaal opnieuw te bouwen.

Verder biedt 8 natuurlijk wel leuke opties die ik graag zou willen verwerken. Ook de tooltips lijkt mij erg handig. Er zitten veel knoppen in de bestanden die vaak niet gebruikt worden omdat men niet weet wat er zal gebeuren. Kan met tooltips wel enige verbetering geven.

Terwijl ik dit schrijf net de reactie van rmw

Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken

• 0
k zou wel een aantal dingen willen wijzigen (volgens mij is een systeem trouwens nooit uitontwikkeld, er bijven altijd wel wensen zeker met nieuwe optie in nieuwe versies)

Ben ik met je eens, maar wat ik bedoel is dat je niet plannen hebt om nog grote veranderingen door te voeren. Een nieuwe functies opnemen en PDF intergreren of je layouts wat anders vormgeven of een extra scriptje opnemen zal altijd wenselijk blijven. Maar naar mijn inziens hoef je dan niet het gehele systeem opnieuw te ontwikkeling. Stel je wilt nog een facturerings module aanbouwen en je datastructuur op een aantal plekken wijzigen dan wordt het een ander verhaal.

Voor een goede beoordeling van de bestaande situatie is MetaDataMagic van NewMillenium een bijna onmisbaar hulpmiddel. Onvoorstelbaar wat daar aan informatie over mogelijke problemen uit rolt.

Helaas is het niet gratis en voor 1 conversie misschien wel veel te duur, maar ik weet dat er bedrijven zijn die een analyse daarmee uitvoeren en de resultaten ter beschikking stellen.

Helemaal mee eens, alleen al onmisbaar voor het fixen van de file-references.

Ik heb een aantal bestanden waarbij ik data gebruik om in zichzelf te hergebruiken (klinkt ingewikkelder dan het is). Daar gebruik ik hulpbestanden voor. Deze zijn niet zo ingewikkeld, vaak alleen wat velden, een aantal relaties en 1 of 2 layouts. En die zou ik graag in het hoofdbestand als extra tabellen willen "verstoppen". Maar dan hoef ik dus de hoofdbestanden niet direct helemaal opnieuw te bouwen.

Jip. en met filemaker advanced 8.5 kun je gewoon tabellen kopieren.

Dus je converteerd de bestanden na een analyse met beschreven tool vervolgens kopieer je de hulptabellen in het hoofdbestand en pas je je tabeloccurences aan en voila.

Nou ja zal nog wat meer werk zijn maar dat geeft het rapport uistekend aan. De meeste tijd zal nog gaan zitten in het testen van de nieuwe applicatie.

Groet,

WJ

• 0
Jip. en met filemaker advanced 8.5 kun je gewoon tabellen kopieren

Dat wist ik niet, maar die staat wel in de pijsaanvraag dus dat maakt het nog iets makkelijker

Helaas is het niet gratis en voor 1 conversie misschien wel veel te duur

Dat valt me qua prijs ook wel wat tegen (maar ik heb nog maar kort gekeken naar de werking), als ik 40 bestanden tegelijk wil doorzoeken is het in ieder geval 400 dollar. En Filemaker advanced maakt toch ook diverse rapporten. of moet ik dat toch anders zien

• 0

Wat ik bijna niemand hier hoor zeggen, maar erg goed kan werken:

Tabellen zijn te kopieren

Layouts zijn te kopieren

Scripts zijn te kopieren

Oftewel: ik ben eerst de oude 5.5 applicatie gaan converteren naar versie 8. Daarna ben ik alle bestanden geheel opnieuw gaan opbouwen. Jawel, met een bestand met 0 bytes geheel opnieuw begonnen.

Vervolgens ben ik oude tabellen gaan kopieren (alle onduidelijke berekeningen worden ineens als "tekst" gezet, erg gemakkelijk!), vervolgens de layout gaan kopieren en daarna alle scripts opnieuw gaan bekijken.

In het eerste bestand ben ik erg perfectionistisch te werk gegaan. Zaken als records aanmaken, verwijderen, hoe een rapport af te drukken e.d. heb ik geprobeerd zo te maken dat het voor elk bestand (of tabel) op dezelfde wijze zal gaan.

Gun jezelf de tijd en moeite om dat te doen (testen!!), dat maakt veel dingen een stuk simpeler in de andere bestanden.

Nadat de applicatie gereed was, ben ik de oude 5.5 opnieuw gaan converteren naar versie 8. Alle data staat dan in 8.0 tabellen en kan geimporteerd worden naar de nieuw gebouwde applicatie.

Let wel, dit is verstandig als je goed weet hoe het oude pakket werkt. Is het model goed en de gebruikte onderdelen lekker opgeschoond, dan kan dat een uitstekende keuze zijn.

Let er ook op dat het sprookje van "alles in één bestand" lang niet altijd klopt. Er zitten de nodige aandachtspunten in.

Je zult door te testen snel ontdekken dat er extra commando's benodigd zijn, zoals "commit records".

Door er stapsgewijs mee om te gaan, zal je met het testen ontdekken wat er zoal anders geworden is in versie 8.

Geheel opnieuw beginnen is vaak een enorme krachttoer.

Heb je onder versie 5.5 de boel niet goed kunnen krijgen, dan zal het onder versie 8 waarschijnlijk niet veel anders gaan.

Tenzij de know-how over de gewenste functionaliteit flink vooruit is gegaan.

Met betrekking tot de conversie is mijn ervaring dat te grote verschillen in functionaliteit kan leiden tot gegevensverlies.

Of een zeer zware, op maat gemaakte conversie.

Zelf heb ik een omvangrijk pakket op die manier binnen 2 maanden omgebouwd van versie 6 naar 8. Met de nodige uitbreidingen, want er zitten toch wel erg leuke dingen in versie 8.

De echt storende zaken kwam ik vanzelf tegen in deze ombouwprocedure en heb ik aangepast.

Mocht het mij nog een keer overkomen, dan zou ik het weer op deze wijze doen.

Veel succes toegewenst met de ombouw.

• 0

Helaas is het niet gratis en voor 1 conversie misschien wel veel te duur

Dat valt me qua prijs ook wel wat tegen (maar ik heb nog maar kort gekeken naar de werking), als ik 40 bestanden tegelijk wil doorzoeken is het in ieder geval 400 dollar. En Filemaker advanced maakt toch ook diverse rapporten. of moet ik dat toch anders zien

MetaDataMagic laat je los op je nog te converteren applicatie (FM3, 4, 5 of 6) Daar rolt

1. een fouten rapport uit (missende velden op layouts, missende layouts in scriptstappen, onjuiste veld typen links en rechts in een relatie, enz. enz. enz)

2. Je krijgt een complete database waarin je hele oplossing is opgesplitst in bestand, layout, script, velden, relaties, bestandsreferentie. Deze zijn allemaal gelinkt aan de onderdelen waarmee ze te maken hebben. Er wordt zelfs aangegeven of er aan een onderdeel helemaal nergens gerefereerd wordt (bv. een overbodig geworden veld dat nergens meer wordt gebruikt, maar nog steeds in de database definitie staat)

3. Ook krijg je een lijst met aandachtspunten die bij de conversie van belang zijn, waarbij aangegeven staat of je dat voor of na de conversie mag/moet/kan oplossen.

4.En je kan je bestandsreferenties opschonen!!!! En dat is een verademing als je ziet wat voor oerwoud dat kan opleveren na conversie.

Ik kan me voorstellen dat het voor een eenmalige conversie een veel te dure aanschaf is, maar volgens mij kan je het laten doen.

Het database design report van FM8 (in HTML) komt een beetje in de buurt, maar is niet zo volledig en zeker niet zo gebruiksvriendelijk.

Maar ik ben het ook met SuperWimmie eens: het gewone knippen en plakken van onderdelen werkt zeer zeker.

rmw