Jump to content
  • 0

Importeren op gesorteerde volgorde

Sanne

Question

Binnen een FM8-bestand heb ik 2 tabellen. In de ene tabel heb ik een aantal records geïmporteerd en gesorteerd op een volgnummer (tabel-1). Deze set met records staat in een window.

In een ander window heb ik de tweede tabel (tabel-2) open staan: daar moeten de records van de eerste tabel in geïmporteerd worden via een script.

Op het moment van importeren staat het window van tabel-2 open, en het window van tabel-1 staat op de achtergrond: met de records netjes gesorteerd.

Er wordt in tabel-2 wel braaf geïmporteerd maar de volgorde van de records is helaas niet de gesorteerde volgorde zoals deze in het window met tabel-1 staat: het blijkt de default-volgorde van de records van tabel-1 te zijn.

Hoe krijg ik de records van tabel-1 in tabel-2 geïmporteerd op de volgorde waarin ze in het window van tabel-1 gesorteerd staan?

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hoi Sanne,

Via een kleine omweg gaat dat wel lukken. Wanneer je tabel_1 eerst als een excel bestand wegschrijft, en daarna importeert in tabel_2 staan de records in alfabetische volgorde. Records in tabel_2 aanmaken via een loopje uit tabel_1 werkt ook.

Groetjes, André

• 0

Maar welk venster heb je dan open staan?

Want ik heb de records in tabel-1 gesorteerd en ik heb het venster gesloten, maar als ik importeer in tabel-2 staan ze ... verd@#$%^ ... NIET gesorteerd!

Ik ga eens even kijken of er een update voor mijn FileMaker versie is.

• 0

Ben inmiddels geupdate naar 8.0v3 maar het probleem is ongewijzigd: één FileMaker-bestand met 2 tabellen. Een venster met de records uit tabel1 op een gesorteerde volgorde, een venster met tabel2 actief en dan het commando Import Records > de records uit tabel1 zitten in tabel2 op volgorde van invoer, niet op volgorde van sortering.

Rony, zit jij misschien met 8.5?

• 0

Sanne,

getest onder 8.3 en testversie 8.5 met 1 venster open, beide vensters open met resp. tekst èn numerieke velden (geen berekend veld) , één bestand en "gewoon" geïmporteerd in de gesorteerde volgorde.

Wel altijd van tabel/venster 2 naar tabel/venster 1

• 0
Hier werkt een gesorteerde import zonder problemen.
één bestand en "gewoon" geïmporteerd in de gesorteerde volgorde.

Jullie maken me gek! Yves, kan je dat testbestandje posten?

Wel altijd van tabel/venster 2 naar tabel/venster 1

Ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt.

Edited by Guest
  • 0

Ik word er een beetje tureluurs van, maar na veel trial en nog meer error lijkt het belangrijkste punt te zijn, dat wanneer de records van tabel1 gesorteerd zijn, je IN DATZELFDE VENSTER naar tabel2 moet gaan: wanneer je dan de records van tabel 1in tabel2 importeert, dan wordt de sorteervolgorde (van de records van tabel1) geaccepteerd.

Waar ik al die tijd mee bezig ben geweest, is in het ene window de ene tabel, in een ander window de andere tabel. Wanneer je dan in het ene window met tabel1 de records sorteert, en je gaat naar het andere window met tabel2 en daar tabel1 in importeert: dan wordt de sorteervolgorde (zoals deze in het andere window met tabel1 staat) genegeerd.

• 0

't Is een soort van "uit het oog maar niet uit het hart": ook al verdwijnt tabel1 uit zicht wanneer je naar een andere tabel gaat, zijn sorteervolgorde - in het verleden in DAT venster uitgevoerd - blijft onthouden: maar alleen in DAT venster.

Daarom werkte mijn aanvankelijke opzet met twee vensters niet.

Yves, Rony, bedankt voor het meedenken!