Jump to content
  • 0

HyperCard converteren naar FileMaker

Roger

Question

Ooit in den beginne had Apple een database-achtig programmatje: "HyperCard" genaamd. Voor die tijd waarschijnlijk alleraardigst. Heel soms kom je nog wel eens iemand tegen het vandaag de dag nog steeds gebruikt. Vaak zijn dit mensen die het zelfs al zo'n 20 jaar gebruiken. Zij zijn min of meer veroordeeld het te blijven gebruiken omdat conversie- of exportmogelijkheden niet aanwezig lijken te zijn.

Data exporteren vanuit HyperCard is volgens mij onmogelijk. Een HyperCard bestand (stack) openen in een andere applicatie (Excel, FileMaker, etc.) is ook niet mogelijk en FileMaker data laten importeren uit een HyperCard stack evenmin. Een stack openen in Word lukt wel maar levert een soort abacadabra in het Chinees op.

Iemand dan toch een suggestie hoe zo'n HyperCard stack dan mogelijk wel te converteren is naar een ander bestandsformaat, bij voorkeur naar FileMaker?

Suggesties zijn van harte welkom.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Volgens mij kun je wel data importeren vanuit HC in FM, indien je met een Mac werkt.

Een 'van over de grens' collega gaf mij ooit het volgende antwoord:

Importing Hypercard Records

In the "BROWSE" mode, select "IMPORT RECORDS" from the submenu of IMPORT/EXPORT under the "FILE" menu. You can import data from Hypercard and Claris Resolve. Change to the directory and drive and where the records to import are located.

Click "OPEN".

Match the fields and click OK.

You need to be on Mac for this. Win box will not work, doesn't recognize the file type, or the choice is not available on Win.

or

Save as tab separated text. Include the field names as the first record.

Then import in FileMaker

Als mijn geheugen nog goed is....is de lijst van mogelijk te importeren extenties verschillend op Mac en Win.

Ik herinner mij dat we toen op zoek gegaan zijn naar een Mac toestel om de overzet te kunnen doen....

• 0

Beste JeanWM,

Dank voor je reactie. Een soort gelijk citaat als dat van je 'over de grens' collega vond ik ook via Google. Dat gaf hoop. Maar toch, in de praktijk is FM niet van plan ook maar te kijken naar een HC Stack als je via IMPORT een bestand wilt aanwijzen.

Ook de functie [save As] biedt geen soelaas. Tenminste, een echte Save As is niet voorzien. Wel kun je een copy saven. Je kunt echter geen ander bestandsformaat opgeven. File type blijft: Stack.

Meer suggesties welkom!

• 0

De velden exporteren vanuit hypercard kan met de volgende script

on writetofile filename

open file filename

repeat with J = 1 to number of cards

go card j

repeat with i = 1 to the number of fields

write field i & tab to file filename

end repeat

repeat with i = 1 to the number of cd fields

write cd field i & tab to file filename

end repeat

write return to file filename

end repeat

close file filename

end writetofile

waarbij filename de naam van de file is die je zelf kiest. De file filename die met deze handler gemaakt wordt kan je vervolgens importeren in filemaker.

Hopelijk helpt dit.

Luc

• 0

Hallo Centris,

Heb je interesse om tegen vergoeding twee piepkleine HC bestandjes om te zetten naar FileMaker? Ik heb geen kennis van HC en ook niet zo veel tijd om me er in te verdiepen.

Ik zou je de twee bestandjes kunnen toesturen indien je interesse hebt, waarna je misschien kunt inschatten hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en hier een prijsje voor kunt maken.

Ik hoor het graag.

Groet, Roger

roger@macmaniac.nl

• 0

Het hypercardscriptje dat ik eerder plaatste klopte in zoverre dat er slechts 1 bg mag zijn per stack. Indien je meerdere bacgrounds hebt moet je de volgende regels gebruiken:

repeat with J = 1 to number of cards in this bg

go card j of this bg

en het script herhalen voor elke background.

Roger, laat je weten of het zo'n beetje geworden is wat je verlangde?

Groeten

Luc

• 0

Beste Luc,

Vanmorgen direct gekeken naar de geconverteerde bestanden. De data is 100% identiek aan die in HC. Dus het antwoord op je vraag luidt volmondig: JA! Ik heb inmiddels de layouts ook bijgewerkt, de scriptjes opnieuw gemaakt, kortom de klant kan tevreden zijn.

Luc, hartelijk dank en je weet het hè, als ik iets voor je terug kan doen zoals in mijn mailtje aangegeven, laat het me svp weten.

Groetjes, Roger