Jump to content
  • 0

na annulatie record terug vrijgeven

dave.vanderveke

Question

Ik heb een db in fm 8 adv.

Hier kan ik per klant overeenkomsten maken... elke overeenkomst bevat een aantal units van één bepaald project...

Als ik nu een overeenkomst boek..dan worden de units die deze klant wil hebben vb A1 en P1 ingeboekt en zijn ze niet meer vrij zodat ze niet naar andere klanten kunne gaan...

Als er nu een annulatie is van deze overeenkomst... dan komt deze z'n status op annulatie te staan... en worden de units ervan terug vrijgegeven...

maar ze moeten nog wel bij de overeenkomst ingeboekt blijven zodat ik later kan zien over welke units het ging...

als ik nu een nieuwe overeenkomst maak dan moet ik die units terug kunne inboeken...

zo zou het moeten zijn.... maar dit doet hij dus niet in mijn bestand Test.fp7

ik kan wel boeken en annuleren, maar het terugvrijgeven lukt niet volledig.. de units blijven hangen aan de geannuleerde overeenkomst...

hun status komt wel terug op vrij maar ik kan ze niet meer inboeken... enkel als ik ze weghaal uit de orginele overeenkomst kan dit wel... maar dit mag niet want dan verlies is info van de orginele overeenkomst...

in het bovenste bestand (Test) werk het niet... in de 2 oudere bestande werk het wel maar die structuur is volledig anders...

waar is men fout ??

de recentste versie staat op

http://users.telenet.be/dave.vanderveken/Test.fp7

Deze oudeversie is gemaakt op basis van 2 bestanden

http://users.telenet.be/dave.vanderveken/Consulting.fp7

http://users.telenet.be/dave.vanderveken/ConsultingData.fp7

in deze twee bestanden werkt de funtionaliteit wel... maar ik krijg de Test niet evengoed werkende dat de combinatie van de twee andere (1data en 1 layouts) en zo zijn er nog een aantal dingen die wel werken in het oude maar niet in het nieuwe 1 bestand

vb de som van de prijzen van een overeenkomst... cNaaktePrijs zou de som moeten zijn van alle naakte prijzen van de units van een overeenkomst... ook dit werkt niet... zowel niet met overeenkomst 2 als met overeenkomst

of het probleem dat ik units kan aanmaken... maar ze niet komen in de geschikte tabel ervoor.. (zie layout projecten, tab 1 en 2) unitsapp. of unitskelder is op basis van units maar ze staan er allemaal in..

bedoeling is dat als het een app is dat het in de eerte tab komt en de rest in de tweede tab...

Dit alles komt omdat ik kom van 2 bestanden naar 1 om met een schone lei te beginne omdat niet alles moet van de eerste applicatie

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

waar is men fout ??

Afgaande op al je vorige posts (problemen) denk ik dat die voortvloeien uit het feit dat je functionaliteiten uit de ene toepassing wil afdwingen in een andere toepassing die op het eerste zicht hetzelfde is, maar structureel verschillend is.

Ik denk niet dat je een bleuprint (ER diagram) van de 'vorige' toepassing hebt en zeker geen van de huidige, war je nu in aan het rondklikken bent.

Ik zou eerst een ER maken en dan de opbouw van de toepassing normaliseren.

• 0

Beste ik heb idd geen er of dergelijke van vorige toepassing (de 2 files)

Deze was in ontwikkeling door een pro die bij ons kwam.. Maar wegens omstandigheden is dit stopgezet...

Daarom wilde ik met een schone lei beginnen aan een nieuwe toepassing (die toch wat verschillend is) in 1 file om zo de structuur te verbeteren

Sommige functionaliteiten moeten dus wel overgezet worden of komen erbij en hierbij kom ik dus enkele probs tegen...

• 0

Hey Dave,

Ik ben het wel een beetje eens met met Jean.

Een goede applicatie begint met een goed functioneel ontwerp.

Daarnaast valt het me op dat erg veel van je vragen voor iemand met een beetje filemaker ervaring erg simpel op te lossen zijn.

Door een beetje meer testen en onderzoeken kun je heel ver komen maar je moet wel gestructureerd en logisch blijven nadenken. Maak blokschema's voor je relaties en alles wordt een stuk duidelijker.

Succes