Jump to content
  • 0

Filemaker in databaseland

Johnny

Question

Continue or not to continue, that's the question...

Enkele mensen uit het bedrijfsleven slaan mijn verwoede pogingen gade om FileMaker solutions via internet aan de gang te krijgen en te houden. Voor bedrijven en instellingen gaat dat wel. Remote inloggen bedoel ik. Maar vooral bij dichtgetimmerde banken lukt het me niet om de stevige firewall beveiligingen te doorbreken. Dan roepen ze: probeer het eens met IWP. Maar het verlies aan functionaliteit en de beperkte print(on)mogelijkheden weerhouden me daarvan. Bovendien lees ik op dit forum nou niet bepaald de beste berichten over IWP. Ineens roepen een aantal mensen van een groot softwarehouse: bouw toch in Java! Wat is daar op tegen? Je kan hetzelfde bereiken als met FileMaker!

Ik weet niets van Java en voel er al helemaal niet voor om zomaar weer even een taalcursus Java te gaan doen, nu ik net een beetje kan spelen met FileMaker. Wie legt mij uit hoe ik dat Java verhaal moet opvatten, voordat ik mijn oriëntatie verlies (want er is ook nog Servoy, PHP, SQL en noem maar op...)!

Johnny :roll:

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

De keuze van technologie lost niet het probleem van een dicht getimmerde firewall. Je moet praten met de IT-afdelingen en kijken naar oplossingen binnen hun security policy. Het kan zijn dat geen enkel externe toepassing, ongeacht welke technologie zal worden getollereerd. Dan kun je daar eenvoudig weg niets aan doen. Het zou kunnen dat er VPN verbindingen moeten worden opgesteld, e.d...

Maar noch Java, noch FileMaker, noch IWP, noch gelijk welke technologie zal de oplossing zijn voor dit soort problemen.

Koen

• 0

Om te beginnen onderstreep ik het betoog van Koen.

Toch noemde je IPW, hoewel met de kanttekeningen, als oplossing. Dit roept de vraag op of je daarmee bedoeld dat een web-based oplossing toch een oplossing zou kunnen zijn. Als dat het geval is kun je een heel aantal kanten op w.o. natuurlijk ook Java. Maar er zijn genoeg andere te bedenken.

De kern van het verhaal is (kort door de bocht): Wat is wel en wat is niet toegestaan en aan welk pakket van eisen zou een oplossing moeten voldoen. Je wilt klaarblijkelijk contact met de buitenwereld / internet en (dit zal ongetwijfeld een reden hebben) anders zou je probleem al vast minder lastig zijn.

En veelal (ja 't is soms een lastige) is er in goed overleg met IT-afdelingen gesteund door de wens / eis van gebruikers best een mouw aan het e.e.a. te passen (durf hierbij uit enige ervaring te spreken).

• 0
Toch noemde je IPW, hoewel met de kanttekeningen, als oplossing. Dit roept de vraag op of je daarmee bedoeld dat een web-based oplossing toch een oplossing zou kunnen zijn. Als dat het geval is kun je een heel aantal kanten op w.o. natuurlijk ook Java. Maar er zijn genoeg andere te bedenken.

Dat is een een vraag van mijn kant: kan ik met Java even veel bereiken als met FileMaker en op dezelfde gebruiksvriendelijke manier?

Johnny