Jump to content
  • 0

Portal sorteren op een calculatieveld

Roger

Question

Ik dacht even slim te zijn door een calculatieveld in een tabel aan te maken waarvan de uitkomst van de calculatie één van de vijf velden is waarop ik een portaal wil kunnen sorteren. M.b.v. een global wordt de calculatie door de hele tabel doorgevoerd. Als ik echter aangeef dat mijn portal gesorteerd dient te worden op mijn calculatieveld dan werkt dat toch niet.

Heeft zeker te maken met het feit dat het veld waarop gesorteerd wordt indexeerbaar moet zijn?

Is er een oplossing om portalen variabel te sorteren?

Met vr. groet,

Roger

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Heeft zeker te maken met het feit dat het veld waarop gesorteerd wordt indexeerbaar moet zijn?

Dat is zeker niet het geval, want ik gebruik dezelfde truc.

Ik maak altijd een calculatieveld dat op basis van een global een waarde aanneemt. Allemaal in de gerelateerde tabel en de portal sorteert dan op de berekende waarde.

Doe jij het ook zo?

rmw

• 0
Is er een oplossing om portalen variabel te sorteren?

www.databasepros.com/resources.html

Zoeken op "Extreme Portal Sorting", maar die gaat wel heel extreem hoor :wink: De numerieke veldrepresentatie die er ook in gebruikt wordt lijkt standaard alleen geschikt voor één soort system settings (in het vb Engels), zoniet draait de sortering door elkaar. Voor NL moet je ergens de .1425378989 vervangen door een komma.

Hier nog één met numerieke representatievelden die werkt met alle system settings:

www.filemakermagazine.com/modules.php?o ... le&sid=537

(er is pas een te betalen update video over verschenen: www.filemakermagazine.com/modules.php?o ... le&sid=618 )

En op het forum hier zullen er ook wel een paar te vinden zijn zeker...

• 0

Ik heb eens wat geëxperimenteerd met deze sorteertechnologie en ik moet zeggen dat het schitterend bedacht en redelijk gemakkelijk implementeerbaar is. Echter, als de hoeveelheid records in een portal toeneemt gaat het sorteren steeds trager. Daarom zal deze techniek lang niet in iedere situatie effectief kunnen worden toegepast. In dergelijke situaties kan beter gewerkt worden met identieke layouts waartussen geswitcht kan worden, en waarbij alleen de sorteervolgorde van de portal wordt ingesteld op een ander criterium.

Maar... wel heel leuk om de video en de voorbeeldfile onder deze link:

www.filemakermagazine.com/modules.php?o ... le&sid=537

eens goed te bestuderen!

• 0

Had wel gedacht dat je daarop ging stoten zolang je geen Quad Core processor hebt :-) Dat probleem heb je niet met de simpele versie van het databasepros vb, omdat de numeriek gerepresenteerde velden daar gestored worden (ttz: daar kan je voor kiezen, en in de demo file is het ook zo gedaan, dacht ik).

Ik vermoed wel dat je deze gestorede representatie maar voor één veld gaat gebruiken (dus om bv het belangrijkste sorteerveld op en neer te kunnen sorteren). Wanneer je dan even op andere velden wil gaan sorteren is mss een tragere live-calculatie tolereerbaar. Maar het zou ook kunnen dat het vb nog genialer in mekaar zit; ik ben nog niet tot op de bodem ervan gegaan, maar gebruik wel een volledig gesimplifieerde versie ervan voor één veld.