db_hans Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 Zeker einde jaar... Ik wil graag het hoogst gebruikte nummer laten zien in globaal veld. Het zijn een paar duizend records maar dit veld word ongeveer 1op 4 gebruikt. Om te voorkomen dat de reeks niet aansluit wil er een veld naast laten verschijnen welk nummer het hoogste (laatste)was. Kan ik het ook nog laten checken met een bevestigings caculatie ? Bedankt Hans een mooi 2007 iedereen Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 Ja dat kan. Te volgen stappenplan : 1. Maak een selfjoin. 2. Volgende berekening geeft je dan de hoogste waarde : Max(Selfjoin::TeControlerenVeld) Deze berekening zou je kunnen gebruiken als validatie of als basis * voor een auto-enter * in een auto-enter gebruik je best Max(Selfjoin::TeControlerenVeld) + 1 Quote Link to comment
0 db_hans Posted December 31, 2006 Author Share Posted December 31, 2006 Rony bedankt voor reactie. Maar ik weet niet wat een selfjoin is of wat je daarmee bedoelt. Zou je dat uitkunnen leggen? Is het toepasbaar op een bestaande toepassing? gr hans Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted January 1, 2007 Share Posted January 1, 2007 Maar ik weet niet wat een selfjoin is of wat je daarmee bedoelt Met een selfjoin bedoelen we een relatie van een table occurrence naar zichzelf. Het wordt vaak gebruikt om alle records van een tabel op te vragen vanuit de context van die tabel zelf. Da's de oplossing van Rony. Voorbeeldje in bijlage. Tip: zoek eens op 'selfjoin' op deze site en je vindt een waaier van voorbeelden Selfjoin.fp7 Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Hé Joris, Op Nieuwjaar werken we niet ! @ db_hans In bijlage, Joris' voorbeeld aangepast met een auto-enter op de nummering. Selfjoin.fp7 Quote Link to comment
0 db_hans Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Bedankt heren het werkt perfect Of de selfjoin toepassing helemaal snap hmm dat nog niet. Waar vindt ik die wijsheid? bedankt gr hans Quote Link to comment
0 Rony Rabijns Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Waar vindt ik die wijsheid? In de handleiding. En in het autodidactisch boek : Filemaker, Trial and error Quote Link to comment
0 db_hans Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Rony Ik kan het niet in de help vinden(FM8). Of bestaat er een uitgebreidere handleiding (pdf?) gr hans Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Beste, Enkele tips bij de zoektocht in de duistere geheimen van FileMaker: 1. Check eerst of je relaties onder de knie hebt. Dat vind je gegarandeerd in de handleiding en op diverse sites. 2. Zoek op 'selfjoin' op dit forum 3. Zoek op 'FileMaker' en 'selfjoin' op Google. Ongelooflijk wat daaruit komt! 4. Formuleer je vraag concreet: wat is er juist dat je niet snapt? Quote Link to comment
0 db_hans Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Joris,Rony Ik snap het x niet tussen de relaties waarvoor geen = Of heeft deze vraag een te lang antwoord... hans Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 OK, die X zorgt ervoor dat elk record aan de ene kant van de relatie toegang heeft tot alle records aan de andere kant. Dat noemt men een 'cross join'. In jouw situatie heb je dat nodig om vanuit elk record via een calculatie de Max van alle records uit dezelfde tabel te berekenen. Op die manier werkt de berekening dus in elk record. Opgelet: in principe kan je voor een cross-join kiezen welk veld je gebruikt. Alles is toch aan alles gelinkt. Maar zorg er voor dit voorbeeld wel voor dat je velden neemt die altijd zijn ingevuld. Quote Link to comment
0 db_hans Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Joris bedankt voor de duidelijke uitleg Begin hem te snappen. Kan je misschien mij ook helpen met het volgende Een scriptje voor een herhalendveld (45) Deze wordt gebruik met voor een planning maar moet elke dag even op nieuw uitgegerekend worden. de berekening is als volgt If ( Planning > Get ( HuidigeDatum ) ; TextColor ( "Opschema" ; RGB ( 0 ;0 ; 0) );TextColor ("Te Laat" ; RGB ( 255 ;0 ; 0) )) Waarbij Planning een datumveld is en deze berekening in een tekst veld staat met "te laat"of "schema" ik had dit veld gecreerd omdat ik het datumveld niet rood gekleurd kreeg. Maar ik krijg het sriptje niet voor elkaar gr hans Quote Link to comment
0 Joris Aarts Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 waarom geen berekend veld maken met als resultaat tekst? Quote Link to comment
0 db_hans Posted January 4, 2007 Author Share Posted January 4, 2007 Joris dat werkt inderdaad zou je even willen kijken naar het nieuwe item wat ik gepost heb? in principe is de vraag of je een herhalnd veld kan verversen door middel van een script zodat ik elke dag de planning kan laat door 'rekenen' wat te laat is en opschema. ik dacht nu alleen de datum te verversen met de datum die er staat zo dat telaat en opschema opnieuw bepaald kan worden. gr hans Quote Link to comment
Question
db_hans
Zeker einde jaar...
Ik wil graag het hoogst gebruikte nummer laten zien in globaal veld.
Het zijn een paar duizend records maar dit veld word ongeveer 1op 4 gebruikt.
Om te voorkomen dat de reeks niet aansluit wil er een veld naast laten verschijnen welk nummer het hoogste (laatste)was.
Kan ik het ook nog laten checken met een bevestigings caculatie ?
Bedankt Hans
een mooi 2007 iedereen
13 answers to this question
Recommended Posts