Jump to content
  • 0

Hoogste waarde aangeven met een gobale opslag

db_hans

Question

Zeker einde jaar...

Ik wil graag het hoogst gebruikte nummer laten zien in globaal veld.

Het zijn een paar duizend records maar dit veld word ongeveer 1op 4 gebruikt.

Om te voorkomen dat de reeks niet aansluit wil er een veld naast laten verschijnen welk nummer het hoogste (laatste)was.

Kan ik het ook nog laten checken met een bevestigings caculatie ?

Bedankt Hans

een mooi 2007 iedereen

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Maar ik weet niet wat een selfjoin is of wat je daarmee bedoelt

Met een selfjoin bedoelen we een relatie van een table occurrence naar zichzelf. Het wordt vaak gebruikt om alle records van een tabel op te vragen vanuit de context van die tabel zelf. Da's de oplossing van Rony. Voorbeeldje in bijlage.

Tip: zoek eens op 'selfjoin' op deze site en je vindt een waaier van voorbeelden :idea:

Selfjoin.fp7

• 0

Beste,

:idea: Enkele tips bij de zoektocht in de duistere geheimen van FileMaker:

1. Check eerst of je relaties onder de knie hebt. Dat vind je gegarandeerd in de handleiding en op diverse sites.

2. Zoek op 'selfjoin' op dit forum

3. Zoek op 'FileMaker' en 'selfjoin' op Google. Ongelooflijk wat daaruit komt!

4. Formuleer je vraag concreet: wat is er juist dat je niet snapt?

• 0

OK,

die X zorgt ervoor dat elk record aan de ene kant van de relatie toegang heeft tot alle records aan de andere kant. Dat noemt men een 'cross join'. In jouw situatie heb je dat nodig om vanuit elk record via een calculatie de Max van alle records uit dezelfde tabel te berekenen. Op die manier werkt de berekening dus in elk record.

Opgelet: in principe kan je voor een cross-join kiezen welk veld je gebruikt. Alles is toch aan alles gelinkt. Maar zorg er voor dit voorbeeld wel voor dat je velden neemt die altijd zijn ingevuld.

• 0

Joris

bedankt voor de duidelijke uitleg

Begin hem te snappen.

Kan je misschien mij ook helpen met het volgende

Een scriptje voor een herhalendveld (45)

Deze wordt gebruik met voor een planning maar moet elke dag even op nieuw uitgegerekend worden.

de berekening is als volgt

If ( Planning > Get ( HuidigeDatum ) ; TextColor ( "Opschema" ; RGB ( 0 ;0 ; 0) );TextColor ("Te Laat" ; RGB ( 255 ;0 ; 0) ))

Waarbij Planning een datumveld is en deze berekening in een tekst veld staat met "te laat"of "schema" ik had dit veld gecreerd omdat ik het datumveld niet rood gekleurd kreeg.

Maar ik krijg het sriptje niet voor elkaar

gr hans

• 0

Joris dat werkt inderdaad

zou je even willen kijken naar het nieuwe item wat ik gepost heb?

in principe is de vraag of je een herhalnd veld kan verversen door middel van een script

zodat ik elke dag de planning kan laat door 'rekenen' wat te laat is en opschema.

ik dacht nu alleen de datum te verversen met de datum die er staat zo dat telaat en opschema opnieuw bepaald kan worden.

gr hans