Jump to content
  • 0

relaties... het lukt me niet

limeko

Question

Posted

Ik ben een echt Newbie (met hoofdletter!) als het neerkomt op filemaker. Vind het een prachtig programma en wil het graag leren. Dus als iemand mij kan helpen zodat ik het zelf kan doen, graag!

Ik zit met het volgende (zal het proberen zo simpel als mogelijk te omschrijven, ben nog niet zo bekend met de termen):

Ik heb twee tabellen:

TABEL CLIENTS

- clientnumber

- companyname

- branche

etc etc etc

(Hier wil ik alle klantgegevens bewaren.)

&

TABEL CONTACTS

- clientnumber

- companyname

- date of contact

- type of contact

- comments

(Hier wil ik alle telefoontjes / afspraken noteren van de klant)

Nu heb ik geprobeerd een relatie te maken tussen deze twee tabellen, maar dit wil niet lukken. Als ik een nieuwe klant invoer in de TABEL CLIENTS is het de bedoeling dat er autmatisch een nieuwe record aangemaakt wordt in de TABEL CONTACTS, met hetzelfde clientnumber en companyname.

Ik heb wel de relaties aangemaakt met het "=" tekentje en bij TABEL CONTACTS aangevinkt dat er autmatisch records aangemaakt en deleted mogen worden, maar steeds als ik nieuwe records aanmaak in TABEL CLIENTS, gebeurd er niks in TABEL CONTACTS...

Ook vraag ik me af of eventueel (als het me toch te moeilijk wordt) wat de kosten zouden zijn als iemand deze databases voor mij zou maken. Het is niet al te uitgebreid; een database voor klantengegevens, een database voor contactbeheer en een database om bij te houden wat en wanneer de klant betaald heeft...

Alvast bedankt!

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Om met de juiste oplossing te komen eerst een tegenvraag:

Waarom wil je dat bij het aanmaken van een record in de tabel clients, er automatisch een record in de tabel contacts wordt aangemaakt?

Normaal gesproken zou ik zeggen vul je eerst de velden in van een nieuw aan te maken record in de tabel clients. Zodra je gegevens in de tabel contacts wilt vastleggen, maak je hiervoor een record aan. Dat er dan automatisch een koppeling wordt gemaakt met de tabel clients is niet zo moeilijk. Bijv. door het werken met een portaal.

PJ

P.s. normaal gesproken is het voldoende om in de tabel clients een veld "company" te hebben en niet in de tabel contacts. Behalve wanneer bij naamsverandering je de oude naam in het de tabel contacts wilt bewaren. Het veld "company" moet je dan vullen dm.v. een opzoekdefinitie

• 0
Posted

Een paar kleine tips:

Als je zo'n echte Newbie bent raad ik je aan niet meteen een applicatie proberen te bouwen zoals je die nu voor ogen hebt. Wat je voor ogen hebt is misschien wel helemaal niet mogelijk en zeer waarschijnlijk niet de beste manier om het op te zetten. Belangrijk is dat je kennis van zaken hebt mbt het opzetten van een database alvorens je begint. Bestudeer eerst eens wat eenvoudige voorbeeldbestanden en of koop een boek / neem een cursus over hoé in FileMaker een database op te zetten.

Tot zover de wijze woorden. Dan nu nog het antwoord op je vraag, "waarom worden er geen nieuwe records aangemaakt op basis van je gelegde relatie?" Nieuwe records in een gerelateerde tabel worden niet aangemaakt bij het aanmaken van een nieuw record in de hoofdtabel, dit gebeurd pas zodra je een veld in de gerelateerde tabel een waarde geeft. Voorbeeld:

Hooftabel "klanten"

Gerelateerde tabel "contactpersonen"

In beide tabellen maak je een veld: relatienummer aan en tussen deze velden leg je een relatie, waarbij je aangeeft dat in de gerelateerde tabel nieuwe records moeten worden aangemaakt. Zet nu een veld (bvb. achternaam) uit de gerelateerde tabel op de layout van je hoofdtabel. Vul in de browse-mode (blader-modus) een naam in het betreffende veld, en zie daar, in de tabel "contactpersonen" is een nieuw record aangemaakt. Wil je meerdere contactpersonen kunnen aanmaken zet dan een portal op je hoofdlayout met daarin de gewenste velden uit je "contactpersonen".

Succes.

• 0
Posted

Een erg goede start om Filemaker voor het eerst te doorgronden is de handleiding die bij Filemaker zelf bijgeleverd wordt.

Aan de hand van het voorbeeld van het Reisbureau leer je de basics die je echt zou moeten weten.

Naast een boek over Filemaker is kennis over entiteit relatie diagrammen ook aan te bevelen. Nog beter is te weten dat Filemaker anders van opzet dan bijvoorbeeld Access, en werkt met zogenaamde occurences. Maar dat komt later wel. Met de hanleiding die bij Filemaker zelf zit kun je de beschrevem database wel maken. Bekijk vooral de handige portaal optie.

Daarmee kun je de twee tabellen in één keer zien plus eventueel bewerken.

Groet,

C9

• 0
Posted

Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga gewoon lekker verder knutselen, want het beste leer je nog om gewoon te doen. Heb de handleiding deels doorgenomen en zal er nog wel dieper in duiken. Moet lukken!

• 0
Posted
Ik ga gewoon lekker verder knutselen, want het beste leer je nog om gewoon te doen.

Dat heet dan: "Al doende leert men". Da's waar, natuurlijk, en zo wordt het wiel elke dag opnieuw uitgevonden, tientallen keren op tientallen plaatsen... Een aantal van die wielen zijn dan nog wel achthoekig, sommige zelfs vierkant. Toch kan de pret niet op. Lang leve FileMaker!