Ik ben een echt Newbie (met hoofdletter!) als het neerkomt op filemaker. Vind het een prachtig programma en wil het graag leren. Dus als iemand mij kan helpen zodat ik het zelf kan doen, graag!
Ik zit met het volgende (zal het proberen zo simpel als mogelijk te omschrijven, ben nog niet zo bekend met de termen):
Ik heb twee tabellen:
TABEL CLIENTS
- clientnumber
- companyname
- branche
etc etc etc
(Hier wil ik alle klantgegevens bewaren.)
&
TABEL CONTACTS
- clientnumber
- companyname
- date of contact
- type of contact
- comments
(Hier wil ik alle telefoontjes / afspraken noteren van de klant)
Nu heb ik geprobeerd een relatie te maken tussen deze twee tabellen, maar dit wil niet lukken. Als ik een nieuwe klant invoer in de TABEL CLIENTS is het de bedoeling dat er autmatisch een nieuwe record aangemaakt wordt in de TABEL CONTACTS, met hetzelfde clientnumber en companyname.
Ik heb wel de relaties aangemaakt met het "=" tekentje en bij TABEL CONTACTS aangevinkt dat er autmatisch records aangemaakt en deleted mogen worden, maar steeds als ik nieuwe records aanmaak in TABEL CLIENTS, gebeurd er niks in TABEL CONTACTS...
Ook vraag ik me af of eventueel (als het me toch te moeilijk wordt) wat de kosten zouden zijn als iemand deze databases voor mij zou maken. Het is niet al te uitgebreid; een database voor klantengegevens, een database voor contactbeheer en een database om bij te houden wat en wanneer de klant betaald heeft...
Question
limeko
Ik ben een echt Newbie (met hoofdletter!) als het neerkomt op filemaker. Vind het een prachtig programma en wil het graag leren. Dus als iemand mij kan helpen zodat ik het zelf kan doen, graag!
Ik zit met het volgende (zal het proberen zo simpel als mogelijk te omschrijven, ben nog niet zo bekend met de termen):
Ik heb twee tabellen:
TABEL CLIENTS
- clientnumber
- companyname
- branche
etc etc etc
(Hier wil ik alle klantgegevens bewaren.)
&
TABEL CONTACTS
- clientnumber
- companyname
- date of contact
- type of contact
- comments
(Hier wil ik alle telefoontjes / afspraken noteren van de klant)
Nu heb ik geprobeerd een relatie te maken tussen deze twee tabellen, maar dit wil niet lukken. Als ik een nieuwe klant invoer in de TABEL CLIENTS is het de bedoeling dat er autmatisch een nieuwe record aangemaakt wordt in de TABEL CONTACTS, met hetzelfde clientnumber en companyname.
Ik heb wel de relaties aangemaakt met het "=" tekentje en bij TABEL CONTACTS aangevinkt dat er autmatisch records aangemaakt en deleted mogen worden, maar steeds als ik nieuwe records aanmaak in TABEL CLIENTS, gebeurd er niks in TABEL CONTACTS...
Ook vraag ik me af of eventueel (als het me toch te moeilijk wordt) wat de kosten zouden zijn als iemand deze databases voor mij zou maken. Het is niet al te uitgebreid; een database voor klantengegevens, een database voor contactbeheer en een database om bij te houden wat en wanneer de klant betaald heeft...
Alvast bedankt!
5 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.