Jump to content
  • 0

Dubbele records

Jerry

Question

Posted

Ik heb een heeele grote vraag (voormij dan) en ik kan het antwoord niet in de forums vinden. Het is denk ik echt basic kennis dus sorry als ik iets stoms vraag: ik heb een database en er wordt door 2 personen gebruik van gemaakt. Ik zou nu graag willen dat bij het invoeren van een nieuw record fm automatisch zoekt of dit record al bestaat. Als dit zo is wil ik graag het eerste record zien en dat mij gevraagd wordt: is dit het bedoelde record? Of zoiets dergelijks.

Wat mij al is gelukt: ik heb een veld gemaakt waarin de gegevens zitten die de record uniek maakt: een berekeningsveld: betreft&maand.

Ik neem aan dat je fm in de index van een veld kunt laten zoeken maar hoe dat moet......

Zelf dacht ik bijvoorbeeld dmv een script de waarde van een veld op te pakken" en in zoeken weer "neer te zetten" maar da's misschien te gevoelig voor fouten?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb al iets gelijkaardigs gemaakt en dat toont dan een zoekresultatenportaal waaruit ik kan kiezen welke het eventueel is.

Het veld dat de zoekterm bevat zet ik in een variabele, plak die na in Find mode te gaan in het juiste veld en Perfom Find.

Het resultatenportaal is gebaseerd op een extra TO naar een multiline key gFoundRecords_M die ik met IDs bevolk mbv de volgende Custom Functie:

SerialNrs (Field; Found)

Case(
Found > 1;
GetNthRecord(Field; Found) & "¶" & SerialNrs(Field; Found - 1);
GetNthRecord(Field; 1)
)

Die opdracht luidt dan bv

SetField gFoundRecords_M = SerialNrs ( ID_veld ; Get(FoundCount) )

Als je echt wil dat dit automatisch gaat, vrees ik dat je met een event-plugin gaat moeten werken, en dat eerder dit risico's kan inhouden, itt tot die gescripte search.

-

In dit recent bestand wordt mbv een event plugin een record bijgevoegd en gerelateerd indien de ingave nog niet bestond, dus daaruit kan je al één methode oppikken.

www.clarify.net/viewtopic.php?p=26587#26587

• 0
Posted

Achteraf bezien kan het denkelijk veel en veel simpeler, tenminste als het om exact de ingegeven waarde mag gaan.

Je maakt dan gewoon een selfjoin-relatie met dat berekeningsveld betreft&maand en kan dan onmiddellijk laten zien wanneer het al zou bestaan, enkel al door een gerelateerd veld te tonen dat dan inhoud gaat krijgen (of dmv een calc veld dat bv in het rood waarschuwing geeft).

Klinkt mss niet duidelijk genoeg? :)

Moest die relatie met calcvelden niet lukken, dan kan je er een auto-enter stored calc veld van maken (dat steeds refresht, al naargelang je wens).

• 0
Posted

Hoi Gido,

Met jouw voorbeeld kan ik heel goed mee aan de slag, thanks. Ik heb nog wel een dag nodig om erachter te komen wat je nou precies hebt gedaan maar goed, daar leer ik weer van! Thanks, Jerry

• 0
Posted

Geen probleem :) Je vraagt maar hé.

In het laatste vb zitten wat dingetjes naast elkaar. Zo heb je bv dat portaal met reeds ingevulde records van die dag niet nodig om de waarschuwing te doen werken hoor, 't was maar een extra ideetje.

Er zitten verder geen kennerstruuks in ook niet. Of in het berekeningsveld in dit geval de functie GetAsText(datum) echt noodzakelijk is weet ik zelf niet, maar het zal voor de zekerheid ook geen kwaad kunnen, vermoed ik.