Jump to content
  • 0

Selfjoin en relaties

PJ007

Question

Posted

Ik heb in een test bestandje (zie attachment) een simpele opzet gemaakt van een project waar ik mee bezig ben.

Ik heb een tabel straten, wijken, bezorgers, route en losplaatsen. Straten hebben een veld adressen, die aangeeft hoeveel adressen er in een straat voorkomen. Een wijk bestaat uit 1 of meer straten en een bezorger heeft 1 of meer wijken.

Aan een route worden 1 of meer losplaatsen gekoppeld. Een losplaats heeft een 1 op 1 relatie met een bezorger. Aan een losplaats wordt ook een weeknummer gegeven. Per week kan een losplaats namelijk een andere bezorger hebben.

Voor wijken, bezorgers en losplaatsen heb ik ook totalen gemaakt voor het aantal adressen. Tot nu toe gaat het nog goed, maar bij het volgende gaat het fout:

Ik heb een selfjoin gemaakt met als criteria het ID-nummer van de route en het weeknummer (zie layout "Route Week Overzicht"). In een portaal staan netjes de bezorgers/losplaatsen die in de gekozen week bij de betreffende route horen. Ik krijg echter niet voor elkaar om een kloppend totaal aantal adressen voor die route te verkrijgen. Ergens maak ik een denkfout, maar ik zie hem helaas nog niet :(

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.

Alvast bedankt.

PJ

P.s. ik werk met Filemaker 8.5, maar op de een of andere manier heb ik dit in het verkeerde forum geplaatst :oops:

Test.fp7

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

OK, bedankt :D

Ben nu natuurlijk wel nieuwsgierig geworden, naar die paar dingen die jij zou veranderen.

Misschien dat je, zonder nu heel erg in detail te gaan, met een paar steekwoorden mij in de goede richting kunt opduwen... :wink: