Jump to content
  • 0

Vraag "kruistabel" of iets dergelijks

De Sprinkhaan

Question

Posted

Hallo,

ik heb nog niet veel filemaker-ervaring, en zit met een probleem (filemaker 8.0).

Ik zou een tabel willen maken waarin de verkoop per winkel per maand kan ingegeven worden. Dit zou dan een totaal per maand moeten berekenen (een waarde die ik moet gebruiken voor te factureren), en een totaal over de tijd heen (voor stock-berekening).

Een voorbeeldje hoe ik het wil zie je in afbeelding 1,

mijn huidige relaties zie je in afbeelding 2.

Ik zou graag hebben dat de eerste kolom automatisch ingevuld wordt met alle winkels uit de winkel-tabel (en zelfs dat lukt me niet).

Kan iemand me op weg zetten (of de oplossing in m'n schoot werpen)?

Thanks

Afbeelding-2.gif.e6d7809c20986c571301c292e005d26f.gif

Afbeelding-1.thumb.gif.92c2b50298fef2af2ae3e926915167f2.gif

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Je vraag wel heel veel natuurlijk ...

Ik sluit me hierbij aan. Hou in het achterhoofd dat FileMaker een database-programma is en dat gegevensinvoer record-gebaseerd is. Van zodra je wil gaan naar gegevensinvoer in tabelvorm (zoals we in Excel gewoon zijn) bezorg je jezelf veel werk in FileMaker. Er zijn wel verschillende oplossingen voor en afhankelijk van de context kunnen we kiezen voor deze of gene methode. Maar dan zijn we al snel een uurtje aan het babbelen.

Ik heb nog niet veel filemaker-ervaring

Ik zou je eerst de vraag stellen: moet de invoer absoluut in rijen en kolommen? Begin al eens met een systeem waarbij je gewoon records maakt per winkel en per maand.

of de oplossing in m'n schoot werpen

Er zijn massa's voorbeelden te vinden op het Internet. Je hebt ze maar op te zoeken. Wat wil je nog meer?