Jump to content
  • 0

Hoe controleer je of een waarde nu een tekst of een getal is

rigo

Question

Posted

Hoe valt er nu te controleren of een waarde (die ik in een variabele heb staan) nu een tekst of een getal is?

Dit heb ik nodig wanneer ik gegevens uit mijn telebankieren inlees.

Het veld met omschrijvingen kan bijvoorbeeld het volgende bevatten:

"4545 C1000 SUPERMARKT"

Nu wil ik alleen maar C1000 over houden. Dus dacht ik, dan laat ik de getallen weg (met functie filter), maar dat werkt niet, want dan blijft er van C1000 alleen maar een "C" over.

Nu dacht ik, wanneer ik nu eerst de spaties door harde returns vervang en dan per regel bekijk wat voor waarde het is... dan kom ik er wel uit.

Alvast bedankt!

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ligt er een beetje aan wat je precies wilt vinden, maar deze vindt altijd het tweede woord in 'omschrijvingen', bijvoorbeeld (er vanuit gaand, dat er dus altijd minstens drie 'woorden' zijn).

Trim (Middle ( omschrijvingen ; Position ( omschrijvingen ; " " ; 1 ; 1 ) ; Position ( omschrijvingen ; " " ; 1 ; 2 ) - Position ( omschrijvingen ; " " ; 1 ; 1 )))

• 0
Posted

Hoi Durk,

Ziet er leuk uit, maar je zit dan wel aan voorwaarden verbonden en die gelden dus niet altijd. Het moet eigenlijk altijd een goed resultaat geven.

Inmiddels ben ik er denk ik uit.

Eerst zet ik een variabele (bijvoorbeeld $$test )en haal ik alle overbodige spaties weg.

De variabele zet alles in apparte regels en ziet er zo uit:

Substitute (TESTVELD; [" " ; "¶"];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "];

[" "; " "]

)

----------

Daarna stel ik via een script een nieuwe variabele in ($$test_gefilterd)

en dat ziet er zo uit....

If (IsEmpty (Filter (GetValue ($$tennamevan ; 1) ; "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz" & "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ")); ""; GetValue ($$tennamevan ; 1)& "¶") &

If (IsEmpty (Filter (GetValue ($$tennamevan ; 2) ; "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz" & "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ")); ""; GetValue ($$tennamevan ; 2)& "¶") &

If (IsEmpty (Filter (GetValue ($$tennamevan ; 3) ; "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz" & "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ")); ""; GetValue ($$tennamevan ; 3)& "¶")

----------------------

Resultaat, het werkt goed!

groet Rigo

• 0
Posted

haha,

Ik had het niet gecontroleerd toen ik dit op clarify zette, maar dat klopt inderdaad niet.

De site laat de overbodige spaties blijkbaar weg.

Moet zijn

["13 spaties "; "1 spatie "]

["12 spaties "; "1 spatie "]

["11 spaties "; "1 spatie "]

etc. etc.