Jump to content
  • 0

Veiligheid van FM bestanden

Johnny

Question

Posted

Klant gebruikt een bestand op mijn server. Elke nacht maakt de mac server een keurige backup op Idisk. De klant vraagt: waar staat die Idisk server? Hoe veilig is dat bestand eigelijk, kunnen de Amerikanen (want die Idisk server zal daar wel staan...) er zo maar inkijken? En de mensen op het datacentrum waar de mac server staat? Afijn, de vraag dus hoe veilig FM bestanden voor pottekijkers zijn. Mijn antwoord was: heel veilig want er zit een password op het bestand. Zelfs FileMaker Inc. krijgt het bestand niet meer open als het password vergeten is. Klant wil meer informatie, want moet zijn bestuursleden informeren hierover.

Wie helpt mij op weg, wie zegt er iets over? Doe ik het goed? Is dit veilig genoeg, welke maatregelen zou je moeten treffen om het allemaal superveilig te maken?

J.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Mijn antwoord was: heel veilig want er zit een password op het bestand.

Op de meeste deuren zit trouwens ook een slot, soms zelfs een Yale-slot.

Zelfs FileMaker Inc. krijgt het bestand niet meer open als het password vergeten is.

Dit is verkeerd geïnterpreteerd: FileMaker levert die dienst niet meer (dat is al jaren zo). En laat die "zelfs" in je zinnetje ook maar weg.

Is dit veilig genoeg, welke maatregelen zou je moeten treffen om het allemaal superveilig te maken?

Tot hiertoe heeft de geschiedenis ons geleerd dat in de digitale wereld niets veilig is, zeker niet superveilig. Toch blijven we allemaal proberen, maar "zij" ook. Zijn er "zij's" voor je opdrachtgever? Dat is al een belangrijk criterium...

• 0
Posted

Ik concludeer: ook vergrendelde FileMaker bestanden open je uiteindelijk toch wel. Maar het is toch zeker niet zo dat het gaat zoals enige jaren geleden met versleutelde Word bestanden??? Toen (en waarschijnlijk nu ook nog) kon je overal programmaatjes vinden die het wachtwoord konden kraken. Vertel me nou niet dat dat met FileMaker bestanden ongeveer hetzelfde is...

En verder: zij proberen het, en wij proberen het tegen te gaan. Wat doen we doen dan, behalve FireWalls aanzetten en passwords verzinnen?

• 0
Posted
Vertel me nou niet dat dat met FileMaker bestanden ongeveer hetzelfde is...

Helaas is het antwoord ja, de daarvoor benodigde tijd minimaal en de middelen bedroevend makkelijk te krijgen.

rmw

• 0
Posted

Oeps!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat geeft te denken...

Dus op het andere front inzetten: wat kan je maximaal doen, rekening houdend met de realiteitszin van AvD dat het dus never superveilig kan...

J.