plato Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 ik heb me in alle mogelijke bochten gedraaid om een filemaker backup (vanop de fm server ) te maken op een externe HD. het is dus niet gelukt. heeft iemand hier ervaring mee ? ik krijg het pad niet gevalideerd in de schedule ... Quote
0 AvD Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Ik meen me te herinneren dat je gelijk hebt, en dat dat dus niet werkt. Je zal je backup lokaal moeten maken en die daarna verplaatsen of backuppen met een gewoon backup-programma. Quote
0 burggraaf Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Onder Windows zou 't moeten lukken door eerst een network connection / netwerk verbinding (met driveletter) aan te maken. Quote
0 Henk R Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Waneer je spreekt over een Externe HD, bedoel je dan een HD via USB of Firewire. Dat zou toch geen probleem moeten zijn. Ik weet nog wel dat de laatste / erg belangrijk is in het pad. Bij werkte geen enkel pad zonder deze / Wanneer het een HD betreft in een andere computer, kan je dit volgens mij oplossen door de server waarop Filemaker draait, de schijf automatisch te laten plaatsen op het bureaublad en dan daar naartoe te laten back-uppen. (let weer op de /) Ik doe dit al jaren met filemaker 5,5 server op de mac met macos 9. en kan me net voorstellen dat dit met 8 niet meer werkt. Ik gebruik alleen een hulpprogramma om te controleren of de schijf er nog is, zoniet dan stuur dit programma een mail en porbeert de schijf opnieuw te plaatsen. Zoiets zal er ook wel zijn onder macos 10 en windows. Quote
0 plato Posted May 15, 2007 Author Posted May 15, 2007 het betreft inderdaad een LaCie external Hard Hisk van 500 GB. die via een firewire 800 aangesloten is op de X server. maar het lukt niet. ik heb al 2 uren verspild met het wijzigen en aanpassen van het pad, maar het blijkt valideerbaar. Quote
0 PJ007 Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Je hoeft ook niet verder te proberen. Gaat inderdaad niet. Ik maak een backup lokaal en gebruik retrospect (met een ander programma is dat natuurlijk ook mogelijk) om de bestanden op een externe harde schijf te kopieëren. PJ Quote
0 WJ Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Is maar goed ook. De filemaker server stopt als je aan het backuppen bent !! Als je dus op een trage schijf gaat backuppen stopt hij lang. Lukt het backuppen niet omdat de schijf er bijvoorbeeld uitgehaald is , dan heb je een heel groot probleem!!! Gr, WJ Quote
0 Henk R Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Als eerste valt het mij al tegen dat het gebruik van een extrene HD niet kan bij versie 8. Van versie 5,5 weet ik dat de server stopt tijdens het back-uppen, maar ik dacht gelezen te hebben dat versie 8 bufferd en de gebruiker hier dus niets van merkt. Maar volgens WJ dus niet. Maar ik begijp nu ook dat de scripts minder intelligent zijn geworden. Onder 5.5 geeft het script een foutmelding in het logboek en gaat door met werken. Maar 8 stopt dus helemaal. Anderszijds is dat misschien juist goed, wanneer de gebruikers niets meer kunnen doen, is de backup schijf gestolen Quote
0 livio Posted May 16, 2007 Posted May 16, 2007 Klopt dat dit niet werkt op Mac. Wat je kan doen is een Cron job instellen die de lokaal gebackupte files gaat verplaatsen/kopieren naar uw externe schijf, en dit een paar minuten na uw Filemaker schedule. Een ideaal programma om die Cronjobs te bekijken/te beheren is Cronnix http://www.abstracture.de/projects-en/cronnix Livio Quote
Question
plato
ik heb me in alle mogelijke bochten gedraaid om een filemaker backup (vanop de fm server ) te maken op een externe HD. het is dus niet gelukt.
heeft iemand hier ervaring mee ? ik krijg het pad niet gevalideerd in de schedule ...
8 answers to this question
Recommended Posts