Jump to content
  • 0

Presentatie van 500+ velden?

diender

Question

Posted

Ik zit met een praktisch probleem waar ik voorlopig niet uit kom. Ik zal mijn best doen het te schetsen.

Op mijn werk draaien we een volwaardige database op FM pro 8.5. De database wordt voor de meest uiteenlopende zaken gebruikt. Ik wil hem nu gaan uitbreiden met een soort checklist voor de interne medewerkers.

Dit kun je je als volgt voorstellen. Een medewerker kan dagelijks te maken krijgen met -laten we zeggen- een 20-tal bezigheden. Elke bezigheid kan dan weer bestaan uit een 25-tal handelingen. Om er voor te zorgen dat niemand een handeling vergeet, gaan we over op een soort checklist. Hier kun je per relatie per bezigheid afvinken welke handelingen je wel en niet gedaan hebt. B.v. medewerker A krijgt bezigheid nummer 5 voor zijn kiezen. Hij kijkt in de checklist welke 20 handelingen hierbij horen en werkt ze af (en vinkt ze af). Bezigheid 5 is voor deze relatie klaar (nog 19 te gaan).

Ik probeer nu een manier te bedenken hoe ik dit het best kan presenteren. Ik heb gedacht aan tabbladen. Omdat de item namen vrij uitgebreid en divers zijn is dit niet echt een oplossing. De tabbladen passen niet in het venster. Werken met sub tabbladen en eventueel sub-sub-tabbladen maakt het geheel er niet overzichtelijker op.

Is er een manier om dit overzichtelijk te presenteren? Het liefst zou ik een portaal tonen per bezigheid. Door middel van het aanklikken van de bezigheid krijg je dan de bijbehorende handelingen te zien. Volgens mij kan ik echter alleen portals maken van andere gerelateerde tabellen. Dit wil ik echter niet omdat ik per relatie de status van alle bezigheden/handelingen bij moet kunnen houden. Elke relatie begint met een lege set van 20 bezigheden bestaande uit 25 handelingen per stuk. Eigenlijk wil ik een portal hebben van de velden van de eigen tabel (om ruimte te besparen). Zodat alleen de handelingen van de bewuste bezigheid in beeld zijn.

E.e.a. moet ook nog eens flexibel blijven. Bezigheden en/of handelingen toevoegen moet een optie zijn.

Aangezien ik bij lange na niet alle ins en outs van FM ken, hoop ik op een paar handvatten van mede forum gebruikers zodat ik verder kan.

Duidelijk zo....?

Thanks!

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een variabele benadering:

Alle taken in een table.

Alle handelingen in een table.

Deze twee linken geeft bezigheden.

Deze bezigheden tonen met de nodige handelingen in een portal 'uit te voeren handelingen'.

Rony heeft hier ooit een portaltrick laten zien die je zou kunnen gebruiken.

De uitgevoerde handeling aanklikken, waardoor die in de ernaast staande portal 'uitgevoerde handelingen' terecht komt.

Zo hou je een visueel overzicht van wat gedaan moet worden en van wat gedaan is.

Eventueel kun je ook omgekeerd werken, indien nodig. Een handeling die opnieuw moet gedaan worden haal je uit de 'uitgevoerde handelingen' en dropt die dan terug in 'uit te voeren handelingen'.

Indien de lijst vrij lang is en niet volledig past in een portal, kun je de handelingen sorteren in 'uit te voeren' volgorde.

Het overzetten van handelingen zal je lijst van 'uit te voeren' steeds korter maken, zodat je van dit probleem ook verlost bent.

• 0
Posted
Een variabele benadering:

Alle taken in een table.

Alle handelingen in een table.

Deze twee linken geeft bezigheden.

Zo ben ik inderdaad ook begonnen. Ik heb vervolgens deze table gelinkt aan mijn bestaande table (met klanten) zodat ik op mijn hoofdlayout (met klanten) deze portals kan tonen. Visueel heel overzichtelijk allemaal. Echter...ik wil per klant (circa 1500 klanten) een status bijhouden van de uitgevoerde handelingen en nog uit te voeren handelingen. Oftewel: elke klant moet zijn eigen set met (laten we zeggen) 20 bezigheden x 25 handelingen = 500 handelingen krijgen met de status: niet voltooid. Deze handelingen kunnen dan vervolgens op voltooid gezet worden.

Als ik de handelingen in de bestaande table (met klanten) zet, dan heb ik natuurlijk deze keuze. Echter, dan kan ik ze (volgens mij) niet meer overzichtelijk in een portal tonen. Nog tips?

• 0
Posted

Net wel, omdat je omgekeerd kunt werken ook.

Je kunt tonen welke taken/bezigheden voor welke klant al gedaan zijn en nog moeten gedaan worden.

Je kunt tonen voor welke klanten welke bezigheden/taken al gedaan werden en nog moeten gedaan worden.

Dat is het voordeel van portals.

Je kunt tonen wat je wil, als je maar vanuit het juiste perspectief vertrekt.

• 0
Posted

Het is mij nog niet geheel duidelijk. De vraag waar ik mee blijf zitten: in welke table wordt de data dan feitelijk opgeslagen?

Als ik de data in de hoofdtable (van relaties) opsla, dan kan ik ze niet als portal in dit layout tonen.

Als ik de data in de table handelingen opsla, dan zit ik met het probleem dat ik hier eerst voor alle klanten een blanco set moet aanmaken met alle handelingen die de status onvoltooid hebben. Pas dan kan ik ze in mijn hoofdlayout (van relaties) als portal tonen.

• 0
Posted

Hangt ervan af hoe je naar de data wil kijken, vanuit welk perspectief.

Als je kijkt vanuit de bezigheden en wil de handelingen toewijzen, maak een portalLayout in Handelingen.

Hier zie je alle uit te voeren handelingen en kan ze (scriptmatig) toewijzen aan een gerelateerde bezigheid.

Kijk je vanuit klant perspectief naar bezigheid, maak een portalLayout in klant.

Wijs hier de bezigheid toe aan de klant.

De nodige handelingen zullen volgen.

• 0
Posted
Laat maar Jean... Ik neem het wel even over...

Jean,

Je ziet het, ik heb ook onze oorspronkelijke ontwikkelaar van de database een e-mail gestuurd. Hij kent onze situatie immers. Uiteindelijk heb ik een extra tabel aangemaakt waarin ik (vanuit de tabel met beschikbare items) een stel klantgerelateerde items fabriceer. Deze laat ik uiteindelijk zien in mijn hoofdlayout. Werkt prima. Dank voor je inzet.