Jump to content
  • 0

extended privileges

Bruno

Question

Ik ben mij aan het verdiepen in de security van filemaker.

en zit met een aantal vragen waar ik niet echt wijs uit raak.

Een vb-tje.

Je hebt een directeur, een inkoper en een verkoper

ik geef de verkoper access tot de voorraad en de verkopen

en noem het privilegeset verkoper. al de andere bestanden zet ik op all no access

ik geef de aankoper access tot de voorraad en de aankopen

en noem het privilegeset aankoper. al de andere bestanden zet ik op all no access

ik maak een extended privilegeset "alles" waar ik aankoper en verkoper insteek en link dit aan privilegeset "directeur" waar alles op no access staat maar waar extended privilegeset aankoper en verkoper aan gelinkt wordt ?

Werkt het zo? Ik vrees van niet.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Voor wat jij wilt heb je de extended privileges helemaal niet nodig; die zijn voor toegevoegde functies: instant en custum web publishing et cetera. De structuur zit ook iets anders in elkaar dan jij verwacht.

Je begint met het aanmaken van een account. Dat kan een account voor een groep gebruikers zijn (verkoop) maar ook per persoon. Voor-en nadelen laten zich raden.

Aan deze accounts ken je een bepaalde privilegeset toe. Dat kan zijn Full Access (voor de Admin, die account is er standaard), 'Alleen lezen' voor de receptie, 'Lezen en schrijven' voor verkoop bijvoorbeeld. Het gaat er hier niet in eerste instantie om of een gebruiker iets wel of niet mag zien, maar wat elke account ermee kan doen.

Op lager niveau kun je vervolgens regelen dat verkoper Jan een project van collega Piet niet mag wijzigen, maar wel mag zien, terwijl hun manager beide projecten mag zien en wijzigen.

Dit werkt dus fijngevoeliger dan grote groepen toegang verlenen of niet.