Jump to content
  • 0

Bestands backup met Server

Stardust

Question

Posted

Voorheen, met gedeeld peer to peer systeem maakte ik gebruik van een backupscript dat prima werkte!

Aan de hand van een datum check, maakte dit script van het bestand een kopie d.m.v. het Save A Copy As commando. Aan de hand van de datum werd eveneens de naam van het bestand gemaakt, d.w.z. dat ik voor elke dag van de maand een backup had van het bestand eveneens als een backup voor elke maand!

Dit was een heel praktische situatie, hoe vaak gebeurt het niet dat het pas na dagen is dat men ontdekt dat er ergens in het verleden iets verkeerd gelopen is. Dankzij dagelijkse backups kan men terug tot elke gewerkte dag keren.

Nu, met Filemaker Server 8 en Filemaker 8.5 clients, allen op Windows XP SP 2 machines, blijkt deze backup niet meer te werken. Na eindeloos gezocht te hebben, blijkt dat wanneer men vanop de clients niet meer kan beschikken over het 'Save A Copy As' commando, ongeacht hoe men ingelogd is. Ik vermoed dat dit normaal is, hoewel :?, maar hoe kan ik dat omzeilen?

Ik zou heel graag terug alle dagen een apart backup bestand willen hebben, dat automatisch gemaakt wordt bij het opstarten van het desbetreffende bestand, los van de Backup functie, ingebakken in de Filemaker Server 8.

De enige wijze die kan bedenken is dat de records geëxporteerd worden, maar dan ben ik vanzelfsprekend de layouts en scripts kwijt en dat wil ik dus ook niet.

De bestanden dienen bewaard te worden op een plaats op de Algemene server (dus niet op de Fielemaker Server!!) en ik gebruik hiervoor de bestandsreferentie 'filewin:/Q:/Bmr_/Backup General BMR/Scheepvaart Day 30.fp7' in het script.

Benieuwd of hier voor een oplossing bestaat ... ik begin al meer en meer zin te krijgen om de Server uit te schakelen en terug te gaan naar de oude werkwijze (peer-to-peer), die weliswaar verkeerd is, maar waar we blijkbaar veel minder problemen met hadden!

Danny 8)

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ik zou heel graag terug alle dagen een apart backup bestand willen hebben, dat automatisch gemaakt wordt bij het opstarten van het desbetreffende bestand, los van de Backup functie, ingebakken in de Filemaker Server 8.

Ik vind het Server-backup systeem - het schema loopt ieder uur - een perfecte oplossing. En we kunnen die backups ook nog netjes laten kopiëren naar een andere locatie waar we er vrij mee kunenn doen wat we willen. Wat wens je nog meer?

• 0
Posted

Andre,

Ik wil die bestanden apart, het ingebakken backup systeem van FM Server is inderdaad heel eenvoudig maar ik vraag me af wat er gebeurt indien ik met vakantie ben. Een bestand terugzetten heb ik al uitvoerig gedemonstreerd en daar zijn de collega's op getraind. Een backup terug zetten daar vrees ik het ergste voor.

Wat niet afneemt dat ik de backup mogelijkheid van FM Server eveneens een mooi systeem vind en ook gebruik hiervan maak. Vervolgens wordt er alle dagen via MS-Backup (om de eenvoudige reden dat het standaard in XP zit) een backup naar de externe server gemaakt.

MVG,

Danny

• 0
Posted

Een bestand terugzetten heb ik al uitvoerig gedemonstreerd en daar zijn de collega's op getraind. Een backup terug zetten daar vrees ik het ergste voor.

Ik zie echt niet hoe dat een probleem kan zijn voor die mensen die je al hebt getraind. Zitten we hier niet met een (geheel onterechte) vrees voor het "onbekende"?

• 0
Posted
Een bestand terugzetten heb ik al uitvoerig gedemonstreerd en daar zijn de collega's op getraind. Een backup terug zetten daar vrees ik het ergste voor.
Als je in een FMServer omgeving werkt dan ontkom je er toch niet aan om deze eerst down te nemen alvorens je de bestanden terug kunt zetten?
  • 0
Posted
Als je in een FMServer omgeving werkt dan ontkom je er toch niet aan om deze eerst down te nemen alvorens je de bestanden terug kunt zetten?

Weer een vrees die waarheid zal blijken :evil:

• 0
Posted

Voor de goede orde: Ik bedoelde natuurlijk, om misverstanden m.b.t. het begrip down nemen te voorkomen, dat je de FMServer service op de server eerst moet stoppen alvorens je bestanden kunt plaatsen / vervangen (zoals bij bijv. een backup)... (en daarna moet je dezelfde service weer starten natuurlijk). Om maar te zwijgen over het stoppen van de FMServer service op sommige servers...

• 0
Posted
Om maar te zwijgen over het stoppen van de FMServer service op sommige servers...

Gelukkig is daar een kunstgreepje voor: eerst de bestanden sluiten, daarna de service stoppen. Als dat dan niet lukt (dat gebeurde vroeger wel eens), dan zijn de bestanden tenminste veilig afgesloten.

Toch blijven we er hier allemaal bij dat Stardust zijn vrees totaal ongegrond is, en zeker geen reden om de server configuratie vaarwel te zeggen. Hij beseft blijkbaar niet hoezeer die peer to peer situatie zijn bestanden bedreigt!!

• 0
Posted
Hij beseft blijkbaar niet hoezeer die peer to peer situatie zijn bestanden bedreigt!!
Ik geloof best dat-ie 't beseft alleen de situatie / omgeving is anders als 'vroeger' en dat is even wennen en inderdaad veel veiliger voor de bestanden!
  • 0
Posted
Hij beseft blijkbaar niet hoezeer die peer to peer situatie zijn bestanden bedreigt!!

Ondergetekende heeft in het verleden heel goed de berichten en replieken hier op het forum gelezen en meermaals kritiek gekregen op het feit dat wij met een (gedwongen) peer-to-peer systeem werkten. Vandaar dat ik indertijd een uitgebreid backup systeem bedacht had, dat we gelukkig maar zeldzaam en dan nog ten dele nodig hebben gehad. Ongeacht ik wel besef dat deze werkwijze niet aan te bevelen is, moet het me toch van het hart dat we er weinig problemen met ondervonden hebben voor wat betreft de consistentie van de bestanden (misschien hebben we veel geluk gehad!).

De laatste dagen word ik echter op verschillende manieren geconfronteerd met problemen te wijten aan de upgrade naar FM 8/8.5.

Rekening houdend dat de ontwikkeling van onze bestanden bijna letterlijk 'tussen de soep en de patatjes' plaats vindt en ik vrijwel steeds kamp met tijdsgebrek, ben ik echt wel ontgoocheld. Ik verwacht, en misschien is dat naïef, dat na een update naar een hogere versie er minder problemen zijn en niet dat plots allerlei zaken niet meer kunnen.

Sommige van de 'Server problemen' had ik al ervaren bij het gebruik van FM 5 Server maar ik was er van overtuigd dat versie FM 8 de meeste van die zaken overwonnen had. Ik vind het bvb. nog steeds vreemd dat wanneer de bestanden gehost worden door Server 8 deze niet kunnen opgeslagen worden d.m.v. het commando 'Save a Copy As', ook niet wanneer de andere clients niet aan- (of is het in- ?) -gelogd zijn.

Zoals in een ander topics reeds gemeld ergert het falende printsysteem van FM Server me mateloos en het gebruik van globals valt me erg tegen met een Server versie.

Laat nu niet iedereen zich geroepen voelen om allerlei argumenten aan te halen waarom dit niet zo is. Feit is en blijft dat ik minder snel iets kan verwezenlijken aan bestanden gehost via FM Server.

De kracht van Filemaker zat volgens mijn (bescheiden) mening in de gebuiksvriendelijkheid en de mogelijkheid om via allerlei wegen allerlei gedaan te krijgen. Ik heb echt de indruk dat dit door het gebruik van FM Server 8 veel beknot wordt. Misschien komt dat door dat ik niet gewoon ben om op deze manier te werken en dat ik ervaring dien op te doen maar dat kan alleen de tijd me leren.

Alleszins kijk ik toch nog steeds uit naar julie adviezen en tips, ik zou durven zeggen dat Clarify een uitzonderlijke hoge kwaliteit bezit in tegenstelling tot andere wereldwijde fora omtrent Filemaker.

Met dank voor jullie aandacht,

Danny 8)

• 0
Posted
Misschien komt dat door dat ik niet gewoon ben om op deze manier te werken en dat ik ervaring dien op te doen maar dat kan alleen de tijd me leren.

Dat is het! En verder: optimist blijven en blijven geloven dat het zal werken. Met FileMaker is dat misschien niet zo gemakkelijk, maar toch. En inderdaad, hier krijg je alle hulp, is het niet van de ene, dan van de andere.