Ga naar inhoud
  • 0

FMPro delen


Stamp

Vraag

Reeds vele jaren deel ik FMPro database met (1 of twee) clients van buitenaf. Sinds ik een nieuwe router speedtouch 780iw gebruik loopt dat niet meer zo gemakkelijk als voorheen. Plotseling krijgt men van buitenaf geen verbinding. De speedtouch helpdesk heeft me geholpen met een up-date (via de PC) en daarna heeft alles gewerkt, tot en met een serverversie 9 en plotseling is niets meer van buitenaf benaderbaar.

Ik heb al van alles geprobeerd, rechten op de file aangepast, de portforwarding opnieuw, de router opnieuw ingesteld, FileMaker bekeken samengebruik aan.....etc.

 

Vraag is; wie heeft er ook wel eens dit soort problemen en is er een oplossing. Kan dit komen door een MacOsX xxx security-update? en FMp 8.5?

 

Wie kan mij uit de nood helpen? :idea::twisted:

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gezien ik helemaal niet vertrouwd ben met een Mac, zou ik het toch in de richting van een Firewall gaan zoeken. Waarschijnlijk worden er een aantal poorten geblokkeerd ... even de instellingen van je router (of softwarematige firewall) nakijken, zou ik durven adviseren.

 

Maar weldra staan hier waarschijnlijk gerichtere antwoorden op :wink:

 

Succes,

 

Danny 8)

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid: Als je inlogt op het interne netwerk dan heb je geen problemen het is puur alleen inloggen van buitenaf? (probeer eens met 2 via het interne netwerk)

Je zou als het alleen van buitenaf is op de router alle poorten eens moeten forwarden, niet alleen open zetten. De firewall van de mac lijkt me sterk maar die zou je uit kunnen zetten.

Link naar reactie
  • 0

In het lokale netwerk gaat het prima. Ook van Mac naar PC

De poorten van de hostmachine zijn geforward, die van fmp = 5003

Steeds vraag ik me af of je nu het IP wat je van de provider kreeg moet gebruiken of je lokale Ip omdat dat de computer is die 'open staat' voor het contact van buitenaf.

Ik heb ook PC anywhere poort geforwarded.

Men zegt dat ik niet te 'pingen' ben.

Maar hoe kan dat nou?

Link naar reactie
  • 0

cyrano,

 

Bedankt voor het antwoord. Dat moet het wel zijn, omdat -inderdaad- na het upgraden tot 10.4.10 dit probleem is ontstaan. Dat besef ik nu pas.

 

Indien ik op dit draadje nog een laatste vraag hierover mag stellen??

A: Kan ik Apple UPnP in de router dan niet uitzetten en de portforwarding zo laten?

B: Anders; Hoe kom ik terug op 10.4.9?

Laatste optie:

C: Ik werk ook 'met vaste' computers en die zouden met AirportExtreme buiten de boot vallen. Wel erg zonde van de juist nieuwe 780 :idea::twisted:

 

Marianne

Link naar reactie
  • 0

Een kleine verduidelijking: UPnP is geen Apple protocol, maar eentje van Microsoft. De beslissing om het gewoon weg te laten in OSX, in plaats van de gaten te dichten, was vermoedelijk de enige oplossing. Citaat van Apple:

 

"Description: A buffer overflow vulnerability exists in the UPnP IGD (Internet Gateway Device Standardized Device Control Protocol) code used to create Port Mappings on home NAT gateways in the Mac OS X implementation of mDNSResponder. By sending a maliciously crafted packet, an attacker on the local network can trigger the overflow which may lead to an unexpected application termination or arbitrary code execution. This update addresses the issue by removing UPnP IGD support. This issue does not affect systems prior to Mac OS X v10.4."

 

zie:

 

 

De meeste routers ondersteunen alleen UPnP. Apple (en de Open Source community) gebruiken alternatieve protocollen om port forwarding e.d. in te stellen op routers. Voor zover ik weet, ondersteunen alleen Apple routers dat (en mogelijk sommige modellen van Belkin).

 

Teruggaan naar 10.4.9: daarvoor kan je bij dit TIL artikel terecht:

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25404

 

Alternatief zou je ook kunnen de Mac die de FM Pro bestanden host, een statisch IP geven en als DMZ aanmelden in de router. Dan is de portforwarding statisch en zou het ook moeten werken.

Link naar reactie
  • 0

Heel kort door de bocht gezegd: UPnP is bedoeld om sofwarematig vanaf extern je modem/router te configureren. Gezien de diversiteit aan apparaten (standaard = geen standaard) en de security isseus die ermee gemoeid kunnen zijn is het niet altijd praktisch te gebruiken.

Vandaar dat je het ook niet hoeft te gebruiken, je kunt gewoon handmatig configureren. Op die wijze weet je ook precies wat wel of niet is geconfigureerd/aangepast/ingesteld.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels mijn computer als DMZ aangemeld met de benodigde NAT poorten, maar ik kan pas maandag controleren of de FMPro file bereikbaar is. Anders zie ik nog geen andere oplossing dan dat ik terug ga naar xxxx.9

Ik heb niet de indruk dat de Airport Extreme me veel soelaas biedt. :lol::idea:

 

Bedankt voor de aandacht in ieder geval.

stamp

Link naar reactie
  • 0

Het is me eindelijk gelukt!

 

Het issue lag bij de laatste veiligheids-update van Apple, MacOsX 10.4.10 waar men in dit artikel o.a. beschrijft:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306172-nl

 

"Deze update verhelpt dit probleem door de ondersteuning voor UPnP IGD te verwijderen. Computersystemen vóór Mac OS X v10.4 hebben geen last van dit probleem." Hmm van de regen in de drop dus!

 

Welnu op Versiontracker dit gevonden: :roll::roll:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31304

en nu kan ik wel mijn FileMaker database delen.

Het heeft me een hoop gedonder gekost

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...