Administrator Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Hallo, Wie wil mij op weg helpen met het filteren van meerdere links uit een tekstveld?? voorbeeld tekst: "bla bla bla bla product 1 willekeurige tekst willekeurig product 2 en nog meer tekst product 3 product 3" ik heb het vermoeden dat dit iets te maken heeft met een tekstberekening en zoiets als "scrapen" maar ik kom er nog niet helemaal uit. Waar of hoe kan ik dit oplossen? Thanks ELLE22 Quote
0 BDK Posted August 16, 2007 Posted August 16, 2007 leuk probleem. ik had even niks te doen, dus ben ik er s goed voor gaan zitten echt simpel is de oplossing niet, maar het lukt. en wel met behulp van een loop, een teller die het aantal matches bijhoudt en de functies PatternCount en Middle. zie bijgaand. filter.fp7 Quote
0 BDK Posted August 16, 2007 Posted August 16, 2007 sorry, zat nog een foutje in. deze is beter. filter.fp7 Quote
0 Administrator Posted August 16, 2007 Author Posted August 16, 2007 Heel erg bedankt BDK. Het ziet er bovendien erg netjes uit!! Vraagje: Op welke manier kan ik het beste meer over dit soort berekeningen leren. Hoe heb jij dit geleerd? ELLE22 Quote
0 BDK Posted August 16, 2007 Posted August 16, 2007 ha elle22, ik heb eerlijk gezegd geen idee waar men zoiets leert, maar ik denk dat er op dit forum voldoende over te vinden zal zijn. ik heb het zelf geleerd op de meest inefficiënte manier die je kan verzinnen: ik heb t mezelf geleerd. ten koste van belachelijk veel vrije tijd mag je wel zeggen : veel manuals en boeken doorspitten en veel op je spreekwoordelijke bek gaan en eigenlijk kon ik dat alleen maar opbrengen omdat ik t altijd ontzettend gaaf vond om te doen... bovendien maakte ik mn eerste toepassing toen filemaker nog behoorlijk primitief was en dat paste goed bij mijn toen al even primitieve skills en in de loop van de jaren ben ik gewoon meegegroeid met het programma. om echt te begrijpen wat je met filemaker kan kom je al een heel eind als je gewoon eens alle beschikbare functies en scriptstappen rustig doorneemt en probeert te begrijpen wat je er mee kan doen. in de manual en de helpfunctie van het programma worden ze allemaal helder en goed uitgelegd. Quote
0 BDK Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 overigens ontdekte ik net een fundamentele fout in de huidige filterberekening. het zou zo moeten zijn dat er alleen sprake is van een match wanneer de eindstring in de tekst voorkomt ná de beginstring. in de huidige berekening is dat niet zo. is best op te lossen, maar het vergt nog wat extra denkwerk. de berekening moet zodanig worden aangepast dat de eindstring niet wordt gezocht vanaf het begin van de tekst, maar vanaf de positie van de beginstring... Quote
0 Administrator Posted August 17, 2007 Author Posted August 17, 2007 Ha BDK, Ik ga dan ook maar veel oefenen, het is een beetje net als de 1e keer Excel formules. Pas bij een "echt" probleem zie het nut van sommige formules Thanks ELLE22 Quote
0 AvD Posted August 17, 2007 Posted August 17, 2007 Onze vriend BDK schrijft wijze woorden die het verdienen ingelijst bovenaan dit forum te staan. En... zijn aanbevelingen zijn bemoedigend. Alleen stelt hij de werkelijkheid iets mooier voor dan ze is op dit punt: in de manual en de helpfunctie van het programma worden ze allemaal helder en goed uitgelegd. Ga bijvoorbeeld maar eens naar de Let-functie kijken. Als er iets is waarin de help-functie van FileMaker schromelijk tekort schiet, dan is het bij het suggereren van creatief gebruik van een functie. Daarom is het zo nuttig te kijken hoe anderen allerlei dingen hebben gedaan of opgelost. In die creativiteit herken je de echt(e) grote jongens. Quote
0 fmwebshop Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 BDK Ik vond je tekstfiltertje op het forum in 2007 en heb het omgebouwd tot een tooltje dat valatuakoersen van de ECB automatisch ververst in een toepassing. Ik vond het gewoon leuk om het even te melden. Bedankt, Vriendelijke groet. Harry PS jouw tooltje hier nogmaals als bijlage voor het geval het iemand anders ook interesseert. filter.fp7 Quote
0 BDK Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 nu ik het script weer eens doorloop zie ik dat het natuurlijk efficienter en overzichtelijker had gekunt met variabelen of met de Let-functie. beide had ik indertijd blijkbaar nog niet zo in mn systeem. Quote
Question
Administrator
Hallo,
Wie wil mij op weg helpen met het filteren van meerdere links uit een tekstveld??
voorbeeld tekst:
"bla bla bla bla product 1
willekeurige tekst willekeurig product 2 en nog meer tekst
product 3 product 3"
ik heb het vermoeden dat dit iets te maken heeft met een tekstberekening en zoiets als "scrapen" maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Waar of hoe kan ik dit oplossen?
Thanks
ELLE22
10 answers to this question
Recommended Posts