Ga naar inhoud
  • 0

(Product) groepen samenstellen


Daan.

Vraag

Ik ben een beetje aan het hobbyen in filemaker, en ik heb een vraag.

 

Het komt op het volgende neer.

 

Ik heb verschillende producten, deze hebben allemaal een eigen: Product_ID, Prijs, Gewicht, etc.

 

Nu wil ik daar groepen van kunnen maken. Bijvoorbeeld:

 

Een XXL set, bestaat uit 30 producten,

een XL set bestaat uit 20 producten ect.

 

Producten uit XL kunnen ook in XXL zitten en andersom.

Er zijn zoveel verschillende groepen, dat ik niet aan ieder product een veld voor elke groep kan mee geven en of ze daar in voorkomen.

 

Ik kan ook niet in de groepen 30 velden maken voor elk product.

Kan ik niet iets met comma gescheiden Product_ID's of iets dergelijks?

 

Ik wil dan voor op een factuur bijvoorbeeld de XXL groep kunnen selecteren, i.p.v. alle 30 producten toe te voegen. XXL groep krijgt dan grand totals van de prijzen gewicht etc.

 

 

Hoe kan ik dit in filemaker programmeren.

 

Het gaat dus vooral om een goede manier om producten aan een of meerdere groepen toe te kunnen wijzen. Zonder dat ik aan elk product 10 velden moet toevoegen of ze wel of niet aan die groep toebehoren.

 

Ik heb ook al aan checkboxes gedacht, maar dan moet ik dus voor elk product 15 checkboxen toevoegen. En dat moeten er steeds meer worden naarmate er meer groepen gemaakt worden, omdat een product aan meerde groepen moet kunnen deelnemen.

 

Een groep stelt in feite niets meer voor den een Groep_ID, gekoppeld aan meerdere Product_ID's

 

Ik zou natuurlijk een aparte tabel 'groepen' kunnen aanmaken, hierin het Groep_ID, Groep_Naam, Korting, Omschrijving en andere eigenschappen van de groep.

 

en vervolgens een tabel waarin ik een Groep_ID aan meerdere producten kan koppelen, dm.v. records in die tabel waarvan het Groep_ID Meerdere keren mag voorkomen.

 

Maargoed, ik zou liever in de tabel 'groepen' dan een veld opnemen waarin ik bv comma gescheiden alle deelnemende producten kan toevoegen op z'n manier dat er ook is te rekenen met totalen van al die deelnemende producten etc.

 

Ik zou alleen graag even weten of dit de manier is, of dat het veel simpeler/netter kan.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jep bedankt, heb het inmiddels ook zo opgelost:

 

Een tussen tabelletje gemaakt waarin ik een Groep_ID koppen aan een Product_ID, dan maak ik als ik een product aan een groep wil toevoegen een nieuwe record aan met een Groep_ID en een Product_ID.

Het zou alleen nog netjes zijn als ik op een of andere manier kan opgeven dat een combinatie van deze twee altijd uniek moet zijn.

suggesties?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...