Ga naar inhoud
  • 0

Twee lijsten in 1?


Johnny

Vraag

Wat ik wil bereiken is het volgende:

Aan zakenrelaties verbind ik actiepunten. Die actiepunten laat ik verschijnen aan een lijst. Dat is niet moeilijk in FileMaker.

Maar nu wil ik dat de gebruiker ook actiepunten in diezelfde lijst kan aanmaken zonder dat deze aan zakenrelaties zijn gekoppeld.

 

Dit lijkt eenvoudig, maar ik zit er toch mee te knoeien. Ik zou dan 1 zakenrelatie moeten aanmaken en daar alle 'ongebonden' actiepunten aan moeten koppelen. Maar dat is een slordige oplossing, want je zadelt de gebruiker op met een zakenrelatie pro forma, met alle nadelen van dien.

 

Zie ik de simpele oplossing over het hoofd? Wie helpt me even op weg?

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zodra ik die koppeling met zakenrelaties maak zal in de relatiegrafiek dit tot uitdrukking moeten worden gebracht (relatieID = relatieID) en dan zie je in die occurence (noem je dat zo?) de ongekoppelde actiepunten niet meer.

 

Als ik een invoerlijst maak met alle zakenrelaties erin is die koppeling er min of meer, maar ik kan dit niet in een portaal weergeven, vanuit zakenrelaties gezien.

Link naar reactie
  • 0

In jouw oplossing kan ik vanuit client niet de acties in een portaal weergeven met de acties die horen bij die client. Daarvoor moet de relatie worden aangepast (clientID = clientID). Zodra je dat doet zullen de acties die niet aan een client zijn gekoppeld niet zichtbaar zijn in de lijst.

 

Wat ik in 1 lijst wil is:

 

1. actiepunten die aan clienten zijn gekoppeld:

- client Jansen: offerte aanbieden (accounthouder: medwerker Rolf)

- client Klaassen: conferentie organiseren (accounthouder: medewerker Mia)

 

2. losse actiepunten die niet aan een client zijn gekoppeld:

- medewerker Ria: notulen opstellen

- medewerker Rolf: leasecontracten verzenden

 

Omdat elk actiepunt een account worden gekoppeld kan ik als manager alle actiepunten overzien.

Medewerker Rolf moet doen:

- leasecontracten verzenden

- offerte aan client Jansen verzenden

Medewerker Mia moet doen:

etc.

 

Kijk ik in het dossier (tabel) van client Jansen dan zie ik:

- Rolf moet een offerte aan client Jansen verzenden.

Het tweede actiepunt voor Rolf wordt hier niet getoond, omdat dit actiepunt niet gekoppeld is aan client Jansen.

 

Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je dit met twee lijsten kunt maken.

Er zijn er volgens mij minimaal 3 nodig:

Actie

Cient

Medewerker

 

Alle drie de mogelijkheden in een lijst? Zou eventueel kunnen door 2 portalen naast elkaar en die bekijken in een listvieuw dan heb je iets wat er op lijkt? Ik weet niet of er andere oplossingen zijn door de crack's?

Link naar reactie
  • 0

Het zat eraan te komen: de oplossing is simpel. Omdat ik op de layout van actiepunten sta zullen alle actiepunten worden weergegeven, zowel de gekoppelde als de ongekoppelde! Om in die weergave ongerelateerde actiepunten aan te maken laat ik gewoon de RelatieID weg, terwijl ik bij de aanmaak in tabel zakenrelaties RelatieID = RelatieID doe.

 

Opgelost! Dank voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

1. In het portaal staan relatiegebonden acties (tabel zakenrelaties), die je in een lijst (tabel actieregister) verzameld weergeeft. So far no prob.

2. Maar wat nu als je, staande in die lijst (tabel actieregister), een actiepunt wilt invoeren die je niet aan een zakenrelatie wilt koppelen, bijvoorbeeld: 'Morgen planten water geven'. Dan maak je gewoon een actiepunt aan zonder RelatieID. Op die manier kun je gebonden en ongebonden actiepunten in 1 lijst zetten.

 

Een stuk makkelijker dan een nieuwe occurence maken in de relatiegrafiek, want dan krijg je 2 tabellen, dus twee lijsten, omdat FileMaker maar 1 tabel toelaat op een layout (afgezien van de portalen dan).

 

En dat is wat ik wilde: 1 lijst waar alle actiepunten op verschijnen.

Let wel: je moet wel een aantal zaken die je graag wilt meenemen vanuit de tabel zakenrelaties (header en footergegevens bijvoorbeeld) apart (via globalen) transporteren, want bij de 'ongebonden' actiepunten is het relatieID niet aanwezig. Maar dat is met wat scripting op te lossen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...