Jump to content
  • 0

Veldinhoud wijzigen in gerelateerde database

Enieuw

Question

Ik heb een database voor een tijdschtiftenadministratie met meedere tabellen. Een tabel Periodiek, Rekeningen en Inboekingen.

Er is een relatie gelegd tussen 2 velden uit de tabellen, te weten periodieknaam en afdeling.

Als ik nu de periodieknaam van een record wijzig verdwijnen de gegevens uit de gerelateerde tabellen. Op zich logisch, maar ik wil dit graag ongedaan maken, dus de veldinhoud kunnen wijzigen, terwijl de gegevens tussen die tabellen blijven bestaan.

De relaties tussen de velden die ik heb aangegeven moeten wel in stand blijven, anders vervuilt het systeem heb ik al ontdekt. Weet iemand een methode in Filemaker om toch de veldinhoud te kunnen wijzigen terwijl de relaties in stand blijven?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Weet iemand een methode in Filemaker om toch de veldinhoud te kunnen wijzigen terwijl de relaties in stand blijven?

Als jij de naam wijzigt , dus je wijzigt de relatiesleutel (!!!), natuurlijk ben je dan de gerelateerde data "kwijt".

Als je werkt met ID's, heb je de problemen niet die je nu hebt.

Maak in iedere tabel een ID aan en gebruik dat in je relaties.

Knoop dat goed in je oren.

Zeg dat ik het gezegd heb. :-)

• 0

Heb een ID aangemaakt in elke tabel en de veldinhoud van de eerste tabel via "Berekende waarde" de veldinhoud van de overige tabellen laten zijn. Dan werkt het prima met een relatie dat de ene ID hetzelfde moet zijn dan die in de andere tabel.

Maar de inhoud van de tabellen zoals ik die al had aangemaakt verdwijnt dan ook uit de portal. Is er een methode om die ook te houden?