hallo beste filemaker gebruikers en ontwikkelaars,
mijn naam is adriaan en ben 60 jaar en ben een herbeginner en merk dat er erg veel is weggezakt en ik werk nog met 5.5
ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar ik probeer het maar even.
ik wil een eenvoudige producten database maken die aan de invoer zijde redelijk dummie proof is omdat de invoer door personen gaat gebeuren die niet zo goed foutloos kunnen intikken dus waar mogelijk zo veel mogelijk invoer lijsten laten gebruiken
Het is de wens dat de producten onderverdeeld in categorieén en sub cats overwegend via invoer lijsten aan te maken zijn
er zijn 4 hoofdgroepen die ieder weer een aantal sub groepen hebben die op hun beurt weer meerdere product ranges hebben
categorie = pastel , schoolbord , vet krijt , grafiet
sub 1 = hard , middel, zacht ,enz
sub 2 = rood , wit , blauw,enz
binnen één database kom ik (met mijn beperkte kennis) niet verder dan dat ik de hoofdgroepen in één lijst kan aangeven
ik kan wel meerdere invoer lijsten aanmaken maar die corresponderen dan niet met de betrokken hoofdgroep en of categorie of sub cat. en alles in een lijst onderbrengen maakt alles veel te onoverzichtelijk
hoe kan ik als ik bvb de hoofdgroep krijt aangeef er voor zorgen dat alleen de daarbij behorende categorie worden weergeven in de invoerlijst. ? hetzelfde bij de daarbij behorende sub groep enzv.
ik vermoed dat dit waarschijnlijk niet binnen één database kan maar dat er meerdere (4? of meer?) gemaakt moeten worden, maar ik weet niet meer hoe die relatie er dan precies uit moeten zien
of moet ik het oplossen in scripts ?
iets in de zin van "if categorie = krijt go to list b ?
uiteindelijk is het de bedoeling dat alle produkten in één database komen die later geéxporteerd moet worden naar 'n csv bestand om in een web winkel te worden gepubliceerd. de csv stuctuur is bekend en de velden zijn daar al op aangepast mij rest nu alleen het invoer gedeelte in filemaker te maken
Question
adriaan47
hallo beste filemaker gebruikers en ontwikkelaars,
mijn naam is adriaan en ben 60 jaar en ben een herbeginner en merk dat er erg veel is weggezakt
en ik werk nog met 5.5
ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar ik probeer het maar even.
ik wil een eenvoudige producten database maken die aan de invoer zijde redelijk dummie proof is omdat de invoer door personen gaat gebeuren die niet zo goed foutloos kunnen intikken dus waar mogelijk zo veel mogelijk invoer lijsten laten gebruiken
Het is de wens dat de producten onderverdeeld in categorieén en sub cats overwegend via invoer lijsten aan te maken zijn
er zijn 4 hoofdgroepen die ieder weer een aantal sub groepen hebben die op hun beurt weer meerdere product ranges hebben
voorbeeld
hoofd groep1 = penselen
categorie = varkens haar, marter haar, syntetisch .enz...
sub cat 1 = ronde , rechte, tongvorm, enz.
sub cat 2 = 1mm, 5 mm, 8mm..enz
hoofd goep2 = krijt
categorie = pastel , schoolbord , vet krijt , grafiet
sub 1 = hard , middel, zacht ,enz
sub 2 = rood , wit , blauw,enz
binnen één database kom ik (met mijn beperkte kennis)
niet verder dan dat ik de hoofdgroepen in één lijst kan aangeven
ik kan wel meerdere invoer lijsten aanmaken maar die corresponderen dan niet met de betrokken hoofdgroep en of categorie of sub cat. en alles in een lijst onderbrengen maakt alles veel te onoverzichtelijk
hoe kan ik als ik bvb de hoofdgroep krijt aangeef er voor zorgen dat alleen de daarbij behorende categorie worden weergeven in de invoerlijst. ? hetzelfde bij de daarbij behorende sub groep enzv.
ik vermoed dat dit waarschijnlijk niet binnen één database kan maar dat er meerdere (4? of meer?) gemaakt moeten worden, maar ik weet niet meer hoe die relatie er dan precies uit moeten zien
of moet ik het oplossen in scripts ?
iets in de zin van "if categorie = krijt go to list b ?
uiteindelijk is het de bedoeling dat alle produkten in één database komen die later geéxporteerd moet worden naar 'n csv bestand om in een web winkel te worden gepubliceerd. de csv stuctuur is bekend en de velden zijn daar al op aangepast mij rest nu alleen het invoer gedeelte in filemaker te maken
ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
zo niet laat het mij dan a.u.b. even weten
wie kan en of wil mij daar bij helpen
alvast bedankt
adriaan
10 answers to this question
Recommended Posts