Ga naar inhoud
  • 0

hoe gerelateerde waarden invoeren via meerdere invoerlijsten


adriaan47

Vraag

hallo beste filemaker gebruikers en ontwikkelaars,

 

mijn naam is adriaan en ben 60 jaar en ben een herbeginner en merk dat er erg veel is weggezakt :oops: en ik werk nog met 5.5

 

ik weet niet of ik op het juiste forum ben maar ik probeer het maar even.

 

ik wil een eenvoudige producten database maken die aan de invoer zijde redelijk dummie proof is omdat de invoer door personen gaat gebeuren die niet zo goed foutloos kunnen intikken dus waar mogelijk zo veel mogelijk invoer lijsten laten gebruiken

 

Het is de wens dat de producten onderverdeeld in categorieén en sub cats overwegend via invoer lijsten aan te maken zijn

 

er zijn 4 hoofdgroepen die ieder weer een aantal sub groepen hebben die op hun beurt weer meerdere product ranges hebben

 

voorbeeld

 

hoofd groep1 = penselen

categorie = varkens haar, marter haar, syntetisch .enz...

sub cat 1 = ronde , rechte, tongvorm, enz.

sub cat 2 = 1mm, 5 mm, 8mm..enz

 

hoofd goep2 = krijt

categorie = pastel , schoolbord , vet krijt , grafiet

sub 1 = hard , middel, zacht ,enz

sub 2 = rood , wit , blauw,enz

 

 

binnen één database kom ik (met mijn beperkte kennis) :( niet verder dan dat ik de hoofdgroepen in één lijst kan aangeven

ik kan wel meerdere invoer lijsten aanmaken maar die corresponderen dan niet met de betrokken hoofdgroep en of categorie of sub cat. en alles in een lijst onderbrengen maakt alles veel te onoverzichtelijk

 

hoe kan ik als ik bvb de hoofdgroep krijt aangeef er voor zorgen dat alleen de daarbij behorende categorie worden weergeven in de invoerlijst. ? hetzelfde bij de daarbij behorende sub groep enzv.

 

ik vermoed dat dit waarschijnlijk niet binnen één database kan maar dat er meerdere (4? of meer?) gemaakt moeten worden, maar ik weet niet meer hoe die relatie er dan precies uit moeten zien

 

of moet ik het oplossen in scripts ?

 

iets in de zin van "if categorie = krijt go to list b ?

 

 

uiteindelijk is het de bedoeling dat alle produkten in één database komen die later geéxporteerd moet worden naar 'n csv bestand om in een web winkel te worden gepubliceerd. de csv stuctuur is bekend en de velden zijn daar al op aangepast mij rest nu alleen het invoer gedeelte in filemaker te maken

 

ik hoop dat ik duidelijk ben geweest

zo niet laat het mij dan a.u.b. even weten

 

wie kan en of wil mij daar bij helpen

 

alvast bedankt

adriaan

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat je nodig hebt, zijn de conditional value lists. Maar of die al beschikbaar zijn in 5.5 weet ik zo niet uit het hoofd. Indien niet, dan moet je met een wat complexe workaround werken: importeren van gewenste waarden in een hulptabel die je dan gebruikt als basis voor je value lists (en dat moet dan allemaal via scripts gebeuren). Om je dat uit te leggen, is er toch wel even tijd nodig.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht aan een oplossing die je misschien verder uit kunt werken: Zou het mogelijk zijn om in jouw d'base een tabel 'hoofdgroep' te maken waarin je de velden aanmaakt die horen bij bijv.'penseel' ( ID en omschrijving).

vervolgens een tabel maken met records die sub categorien bevatten.

deze tabel relateer je met de velden ' omschrijving'.

 

als ik het goed begrijp wil jij de genruikers 'sturen' met de invoer van de waarden. wellicht kun je in de tabel met de hoofdgroep een portaal maken met de waarden uit de andere tabel. dmv een script zou je de gebruikers via een 'aanvink systeem' de waarden in kunnen laten voeren.

 

Nb: ik ben zelf heel enthousiast over 9 advanced. juist voor een webwinkel zou je goed met de web viewer kunnen werken.

 

ik ben benieuwd wat je/het forum van mijn idee vind.....

Link naar reactie
  • 0

Oké bedankt avd, :lol:

 

ik begrijp dat wat betreft die work around methode een en ander niet eenvoudig is uit te leggen maar ... denk je dat iemand dat wel voor elkaar kan krijgen en of wil doen binnen een afzienbare termijn?

 

mischien met een klein voorbeeld bestandje? :?

 

vanaf welke versie van filemaker zijn die "conditional value lists"wel beschikbaar?

 

wat zijn de consequenties als ik naar zo'n hogere versie ga?

en dan doel ik vooral op de factor kennis?

moet ik dan weer veel gaan leren? :?

 

Omdat er nu al een versie 9 beschikbaar is, zijn er dan ook goedkopere versie's beschikbaar van oudere maar niet verouderde filemaker pakketten (liefst nederlands )waar deze functionalteit in beschikbaar is?

 

ik ben je in ieder geval dankbaar voor je reactie

en wacht met spanning verdere berichten af.

 

adriaan47

Link naar reactie
  • 0

Hier heb je een overzicht van de verschillende versies.

Vanaf 7 is er een serieuze studie-inspanning vereist.

Conditional value lists dateren - vermoed ik - van versie 6, maar ik zou het moeten controleren. We wachten op een goede ziel met een voorbeeldbestandje van de work around.

 

Momentje. Google...

(even later, seconden slechts): klik.

Link naar reactie
  • 0

hallo jmavanme,

 

bedankt voor je reactie

ik heb reeds in een hoofdgroep gemaakt daarin kan men kiezen via de invoerlijst/menu ....penseel of krijt of potlood, of verfsoorten ..enz

 

maar dan kom ik niet verder en loop ik vast als ik de categorie lijst wil maken

 

een portaal kan een optie zijn maar .....

moet ik dan niet van elke groep en categori en sub categorie een aparte database maken en daar een relatie mee leggen ??

dan krijg ik wel erg veel databases

als ik zou kunnen volstaan met 4 of 5 databases voor de hoofdgroepen zou dat wel een optie kunnen zijn.....

maar dan heb ik de categorieën er bij maar dan blijven de sub categorieën nog buiten schot

 

ik ben bang dat ook niet de oplossing is of ik moet het niet goed begrijpen.

 

wat betreft de webwinkel ben ik erg enthousiast over joomla (mambo) en virtuemart dat is geheel gratis en erg makkelijk om een winkel op te zetten zonder kennis van dreamweaver of andere html/php programma's er zijn veel gratis templates die je kunt gebruiken en eenvoudig kunt aan passen naar je eigen wensen.

 

alleen de standaard product invoer kan per produkt via intikken en is dus erg arbeids intensief of via import met een csvbestand en dat is waar ik filemaker graag wil inzetten

 

adriaan47

Link naar reactie
  • 0

Adriaan, je zit op het verkeerde spoor (nog een...): je moet het niet via de portalen en scripting zoeken. Dat is veel te omslachtig en fouten genererend: blijf gewoon bij de value lists en volg de technieken gegeven in het voorbeeld hierboven geciteerd (baseer dus de waarden van je value list op de waarden van één veld in een speciale database die je telkens leegmaakt en weer vult, zo deden we dat vroeger toen er nog geen conditional value lists bestonden*).

-------------

* Ik zit te ver van een machine met nog een 5.5 op zodat ik niet kan nagaan of de conditionals toen al bestonden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

hallo AvD,

 

ja je hebt helemaal gelijk ik ben inmiddels met het door jouw gevonden voorbeeld aan de gang en het ziet er veel belovend uit :lol:

de voorbeelden zijn zelfs met fp3 gemaakt en ik heb ze kunnen converteren naar fp5. dus kan ik ze gewoon in mijn huidige versie invoeren

 

fantastisch dat je mij zo goed hebt kunnen helpen.

mijn dank is groot als je een vrouw was kreeg je een dikke zoen :wink:

ik wil je wel een pilsje (pintje) aanbieden maar dat gaat nu nog niet digitaal jammer !

ik laat nog van mij horen als het is gelukt

 

groeten

 

Adriaan

Link naar reactie
  • 0

Als ik mij niet vergis hadden we in versie 4 al een soort van relationele work around om conditioneel valuelist te maken.

 

Die valuelisten steunen op een relatie en die hadden we toen al.

Ging versie 3 niet relationeel ?

 

Met 5.5 moet het zeker te doen zijn, relatie tussen twee bestanden.

Kan geen probleem zijn.

 

Zelfs tunneling was toen al mogelijk (mits veel kunst en vliegwerk, maar het ging)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...