Ga naar inhoud
  • 0

Herhalen in rapportage


gobbler

Vraag

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

rmw zet je op het goede spoor, maar je vertrekt daarbij wel van het verkeerde perron, dus dat loopt mis: als je de maanden geselecteerd hebt via aankruisvakjes, dan betekent dat dat je ze allemaal in één veld hebt staan. Wil je dan apart op die maanden gaan sorteren, dan zal je die maanden uit dat éne veld moeten halen, anders sorteer je altijd op de eerste regel. Het concept van de databank zit dus verkeerd in mekaar: die aankruisvakjes hebben iets van een repeating field, dat zie je nu wel... :wink:

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer dus na het verkopen van een advertentie voor meerdere maanden deze zo op te slaan dat ik kan sorteren op maand en zo de advertenties per maand kan zien.

Wanneer ik dit doe met selectievakjes gaat dit niet op omdat meerde waarden in 1 veld komen te staan.

Gebruik ik meerdere velden dan sorteer ik niet op maand in 1 kolom.

Het lijkt zo smpel......

Link naar reactie
  • 0

De rechstreekse consequentie van wat je wil, is dat één enkele record meermaals in je sorteerlijst kan voorkomen. Zoals je dat nu geconcipieerd hebt, kan dat niet. 't Is dat ze in Yutacan nu nog niet wakker zijn, anders kreeg je meteen een tip in de richting van de normalisatieregels.

Je moet het anders aanpakken: voor elke advertentieverkoop maak je één record. Dat gebeurt in de parent. De child records zullen bestaan uit de maanden waarin die advertentie geldig is. Dan gebeurt het sorteren en het rapporteren in de child file, niet in de parent zoals je nu probeert.

Wat je wil, kan dus heel goed, maar niet met de verkeerde opzet die jij gebruikt hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je ondertussen nog een bijkomende vraag hebt.

Als je je rapport niet in een keer volledig wil voor het hele jaar, maar het maand per maand opvraagt, dan gaat het natuurlijk wel: als er meer dan één maand in het "Maand"-veld staan, dan kan daar natuurlijk perfect op gezocht worden.

Je zoekt dus op januari, print alles, zoekt daarna op februari, print alles, enzovoort. Dat is dan het extra werk (en dus de tol die je betaalt - zoals wij allen trouwens - als je Codd* niet tot je beste vrienden rekent).

 

------------

* Edgard Codd is de man van de normalisatieregels.

Link naar reactie
  • 0

De Yucatecans zijn wakker.... :D

 

Weer iemand die de regels niet volgt... 8O en :twisted:

 

André heeft gelijk (wanneer niet eigenlijk ).

Je past je structuur best aan dat het (minstens) in de 3th Form is.

 

Indien je toch repeating fields wilt gebruiken, kan dat voor je rapport en zeker als je per jaar wilt werken. (Maar eerst het geheel in de 3t Form zetten)

 

12 repeaters, voor elke maand 1.

Als je daar enkele Sum() ,Get Summaries en AVG() op los laat, krijg je mooi een totaal jaar overzicht per maand.

 

Dat zijn dan van die momenten waar repeating fields wél kunnen gebruikt worden omdat RF in FileMaker het dichts bij een conventionele array komt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...