Ga naar inhoud
  • 0

2 FM bestanden aan elkaar koppelen: hoe maak ik de relatie?


Corneel

Vraag

Ik heb 2 Filemaker 8 bestanden: "studenten" en "boeken". Nu wil ik graag in het student bestand bijhouden welke student welk boek(en) gebruikt.

Nu heb ik al diverse posts gelezen, websites geraadpleegd, de documentatie op dit forum gelezen, maar zonder daar mee verder te komen. Als ik de situatie analyseer, dan denk ik te maken te hebben met een MANY-to-MANY relatie: een student kan meerdere boeken gebruiken en een boek kan door meerdere studenten gebruikt worden. Een PRIMARY en FOREIGN KEY: zijn die in zo'n relatie nodig?

Hoe kan ik Filemaker als zodanig inrichten?

 

Alvast zeer bedankt voor de hulp.

Corneel

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het enige wat je nodig hebt, Corneel, is een JoinFile, een tabel dus die de brug slaat tussen de twee andere en die in principe slechts 2 velden zou moeten bevatten: de ID van het boek en de ID van de student. Daarna kan je daar nog alle info toevoegen die relevant is voor de combinatie van die twee elementen, zoals bijvoorbeeld de uitleendatum, maar NIET de geboortedatum van de student en al evenmin het jaar van uitgave van het boek. Snappie?

Link naar reactie
  • 0

@ Peter-Paul

De boeken zijn gekocht/eigendom van de student. Er wordt niets geleend. Het is dus mogelijk dat er meerdere studenten hetzelfde boek bestuderen. Maar het omgekeerde is ook mogelijk: een student bestudeert meerdere boeken. Registreren van de datum is geen must, maar kan achteraf gezien wel nuttig zijn. Het gaat mij er niet om te registreren hoeveel exemplaren van een titel er zijn. Ik wil alleen bijhouden welke titels door welke studenten worden bestudeerd.

 

@AvD

Zo'n JoinFile staat dus tussen de 2 bestanden (student en boeken) in en dient er toe om van de MANY-to-MANY relatie een ONE-to-MANY relatie te maken? Zoiets had ik begrepen uit de artikelen die ik er over gelezen had. Dus ik heb dat ook geprobeerd, maar kwam er toch niet uit. Moet ik in die JoinFile de ID's vullen met opeenvolgende nummering, gelijk aan het aantal records in een van beide bestanden (student en/of boeken)?

Ik zou graag in het studentbestand een veld [rTitel] willen maken dat gerelateerd is aan het veld titel uit het boeken-bestand. Dat veld [rTitel] moet zich dan als dropdown menu gedragen met een valuelist die gevuld wordt door de waarden die in het Titelveld van het boekenbestand voorkomen.

Ik hoop dat ik zo enigszins duidelijk ben.

Link naar reactie
  • 0

@Peter-Paul

Zo langzamerhand begin ik te begrijpen hoe een en ander in elkaar zit. Bij wijze van oefening heb ik zelf ook een dergelijk bestand gecreëerd. Ik krijg ook dezelfde resultaten als jij had gemaakt. Als ik echter naar het relatieschema kijk, zie ik een verschil in het type verbinding. Het 'vorkje' dat de relatie aangeeft tussen 2 tables zie ik bij jouw versie aan beide kanten, in mijn versie ontstaat het slechts aan 1 kant. Wat houdt een en ander in? Kennelijk is het niet van belang, omdat ook mijn eigen bestand functioneert zoals het hoort.

Ter illustratie voeg ik hierbij de afbeelding van het relatieschema.

5a758dc6e700e_Afbeelding1.png.4bdca263f785c066b08ecdf3f22a31b3.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...