Ga naar inhoud
  • 0

Data Overzetten van losse velde naar portaal


Pasav

Vraag

Om te beginnen,

 

Wens ik iedereen een goed en gezond 2008 toe, en dat er maar weer mooie database gemaakt mogen worden ... :)

 

Ik heb een database die is opgebouwd uit verschillende velden.

Werkzaamheden 1,2,3,4 etc ...

En dat voor verschillende onderdelen.

Nu ben ik bezig met een nieuwe database op basis van poortalen. Alleen moet ik nu de data overzetten.

Hoe kan ik dit het makkelijkst aanpakken.

 

Bijvoorbaat dank voor de mogelijkheden ...

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Eerst en vooral hartelijke wederwensen. Da's het goeie.

Met je eerste vraag van dit jaar, zitten we helaas meteen op het verkeerde spoor en het is niet gemakkelijk je daar snel vandaan te halen.

Nu ben ik bezig met een nieuwe database op basis van poortalen. Alleen moet ik nu de data overzetten.

De vraag die je stelt, wijst erop dat je echt nood hebt aan een opleiding, omdat je de basics zelf van wat een portal ("portaal" in het Nederlands) is en waarvoor die bedoeld is, niet kent.

Daarbij komt dat data helemaal niet overgezet kunnen worden naar een portal: een portal is een soort panoramisch kijkvenster dat - vanuit één tabel - toelaat data te zien die in een andere tabel staan. Je kan ze vanuit een portal zelfs wijzigen enzovoort.

Daarbij wordt een essentiële rol gespeeld door relaties (en dus heel de theorie van de relationele databases). Op jouw vraag is dus geen ernstig antwoord mogelijk in enkele korte zinnen...

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

...en om André te volgen...

 

Ik hoop dat in je nieuwe database geen velden zijn zoals:

 

Werkzaamheden 1, 2, 3, 4 ....

 

Dat wijst ook op een ernstige designflaw...

 

Maar...wat is een

database op basis van portalen
?

 

Vertrekkend van die omschrijving kunnen we misschien een beter zicht krijgen op het geheel...

Link naar reactie
  • 0
Eerst en vooral hartelijke wederwensen. Da's het goeie.

Met je eerste vraag van dit jaar, zitten we helaas meteen op het verkeerde spoor en het is niet gemakkelijk je daar snel vandaan te halen.

Nu ben ik bezig met een nieuwe database op basis van poortalen. Alleen moet ik nu de data overzetten.

De vraag die je stelt, wijst erop dat je echt nood hebt aan een opleiding, omdat je de basics zelf van wat een portal ("portaal" in het Nederlands) is en waarvoor die bedoeld is, niet kent.

Daarbij komt dat data helemaal niet overgezet kunnen worden naar een portal: een portal is een soort panoramisch kijkvenster dat - vanuit één tabel - toelaat data te zien die in een andere tabel staan. Je kan ze vanuit een portal zelfs wijzigen enzovoort.

Daarbij wordt een essentiële rol gespeeld door relaties (en dus heel de theorie van de relationele databases). Op jouw vraag is dus geen ernstig antwoord mogelijk in enkele korte zinnen...

 

De database die ik hier heb is niet door mij gemaakt, ik gebruik al jaren dit soort velden niet meer op deze manier.

Dat een portaal een doorkijk venster is is mij bekend.

 

Mijn idee was om de data meerdere keren te importeren afhankelijk van het aantal velden dat gebruikt wordt, maar ja dat is ook niet echt handig.

 

Was al bang dat dit niet makkelijk zou gaan worden. Waarschijnlijk toch maar handmatig de records over zetten.

Link naar reactie
  • 0
We zouden je graag helpen, maar het is nog steeds niet duidelijk wat de bedoeling is. Zeker niet wanneer je schrijft dat je de data meerdere keren wil importeren.

Heb je gelezen wat in het documentatiegedeelte van dit forum staat over normalisering?

 

Nope nog geen kans voor gehad om te lezen, zal ik zometeen eerst doen.

 

Probeer duidelijkheid te scheppen ...

 

Bestand 1 : Oude opdrachten bestand zonder enige relaties en de werkzaamheden regels zijn iedere keer aparte velden aangemaakt dus de opdracht zelf ( Ontwerp, DTP, Concept) staan allemaal in losse velden, bestand bevat 750+ velden.

 

Nieuwe bestand bevat opdrachten met een portaal voor de diverse werkzaamheden.

 

Wat ik bedoelde met meerdere keren importeren is :

Als ik een record (opdracht) uit het oude systeem meerdere keren exporteer afhankelijk van de hoeveelheid werkzaamheden velden en deze los importeer in de nieuwe database (werkzaamheden) dan zou het theoretisch dmv de relatie goed moeten gaan.

 

Als Opdracht A bevat :

- ontwerp

- DTP

- Bespreking

 

Dan moet dit record dus drie keer los worden geïmporteerd 1 keer met alleen de ontwerp gegevens en 2e keer alleen de DTP gegevens enzovoort ...

 

De opdrachten bevatten alleen naast de werkzaamheden velden ook nog productie velden en ook nog facilitair velden.

 

Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid ...

Link naar reactie
  • 0

OK. Nu kunnen we terug naar je oorspronkelijke vraag.

In je oude systeem had je meerdere groepen van gelijkaardige info voor één record (we noemen die hier "groepen"). Dat is dus tegen de normalisatieregels, en dat probleem ga je nu oplossen door die gegevens (die groepen dus) onder te brengen in een child table.

De eerste stap is ervoor te zorgen dat elke record van je flat file een unieke ID krijgt. Daarna exporteer je de hoofdgegevens met die ID naar je nieuwe parent table. Vervolgens exporteer je elk van de groepen naar een en dezelfde child table, samen met de ID van de parent table (die heb je nodig omdat je anders geen relatie kan vastleggen tussen je parent en je child). Dit herhaal je zo vaak als nodig is om alle groepen op te ruimen.

Hou steeds een backup van je originele flat file achter de hand.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0
OK. Nu kunnen we terug naar je oorspronkelijke vraag.

In je oude systeem had je meerdere groepen van gelijkaardige info voor één record (we noemen die hier "groepen"). Dat is dus tegen de normalisatieregels, en dat probleem ga je nu oplossen door die gegevens (die groepen dus) onder te brengen in een child table.

De eerste stap is ervoor te zorgen dat elke record van je flat file een unieke ID krijgt. Daarna exporteer je de hoofdgegevens met die ID naar je nieuwe parent table. Vervolgens exporteer je elk van de groepen naar een en dezelfde child table, samen met de ID van de parent table (die heb je nodig omdat je anders geen relatie kan vastleggen tussen je parent en je child). Dit herhaal je zo vaak als nodig is om alle groepen op te ruimen.

Hou steeds een backup van je originele flat file achter de hand.

 

Succes ermee.

 

Oke begint me nu te dagen. Ik heb net ok de Filemaker Development Convections gedownload, deze zal ik ook eens heel goed gaan lezen ... Deel was al bekend, maar een deel ook niet.

 

Groetjes en bedankt maar weer .. :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...