Ga naar inhoud
  • 0

Is dit mogelijk in Filemaker?


Corneel

Vraag

Beste mensen,

 

Enige tijd geleden heb ik een vraag gesteld aangaande een relatie tussen studenten en de boeken die zij bestuderen. Ik ben toen goed geholpen door enkele forumleden.

Nu wil ik graag deze oplossing uitbreiden met de mogelijkheid om vanuit de student-layout een 2e portaal te maken met daarop de hoofdstukken van het boek dat ik via de 1e portaal geselecteerd heb.

Na uren stoeien met relaties, portalen en layouts zie ik geen oplossing hiertoe.

Vraag ik het onmogelijke van Filemaker?

(hoewel ik mij voorstel dat 'alles' mogelijk is...)

 

Wie kan mij hiermee helpen?

 

Corneel

 

PS: het bestand heb ik bijgevoegd

Test.fp7

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@eroos

Dit komt heel erg in de buurt van wat ik voor ogen heb. Super!

 

Wat ik nog miste in jouw oplossing, was de mogelijkheid om in het 2e portaal bij een boek nieuwe hoofdstukken aan te maken. Dat denk ik zelf opgelost te hebben door in de relatie 'Allow creation of records' aan te vinken. Maar nu verschijnt er in het eerste portaal, telkens wanneer ik een nieuw hoofdstuk maak in het 2e portal, de 'toon'-button. Ik zie niet het waarom daarvan. Is er een manier om die herhaling van die button te voorkomen?

 

Zie bijlage.

Test.fp7

Link naar reactie
  • 0

Het tonen van de knop komt doordat er een lege regel onderaan de portaal staat. Hierdoor heb je de gelegenheid een nieuw record aan te maken. De consequentie is wel dat de knop er al wel staat.

 

Ik doe je één van de vele mogelijkheden aan de hand om dit te omzeilen.

 

Ik heb 'Allow creation of records' uitgeschakeld en laat een nieuw record aanmaken via een script. Zie bestand.

 

Succes!

Test.fp7

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn er situaties aan te geven waarin de ene methode te verkiezen is boven de andere?

 

 

 

Niet bepaald. Is ook wat persoonlijke keuze.

 

Een nadeeltje van het aanmaken van records via een portal is dat het 'aan te maken record' helemaal onderaan staat.

Je moet dan mogelijk scrollen indien er veel records zijn en maar een beperkt aantal portalrows getoond worden.

 

Dus maak ik in dat geval een combinatie van de twee.

 

De aanmaak gaat via script, maar enkel voor het targetgedeelte.

Het script maakt een record aan en sorteert de records op een dusdanige manier dat het nieuwe record bovenaan 'de reeks', en dus ook het portaal komt te staan.

De cursor wordt in het eerste veld gezet en de gebruiker kan beginnen in te vullen, zonder te moeten scrollen.

 

Het hangt dus van de situatie en de manier van gebruik af.

En er zullen nog wel meer mogelijkheden bestaan....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...