richardkers Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Hallo, Ik maak gebruik van FMP 5.5 (jaja oude versie) Ik zou graag het volgende willen aanpassen maar het lukt me niet: Bij het aanvinken van een vakje/rondje dient het huidige record compleet geblokkeerd te worden. Bij het uitvinken van een ander vakje/rondje komt het huidige record weer helemaal vrij. Wie kan mij hier mee helpen? Met vriendelijke groet, Richard Kers Quote
0 JeanWM Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Of je maakt een field validation op ieder veld of je gebruikt twee layouts, eentje indien het record niet gelocked is en eentje voor locked records, waarbij je telkens verwijst naar de waarde in je radio/checkbox veld. Quote
0 andries Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Inderdaad zo zou ik het ook doen. Een extra veld (r_lock) aanmaken in de tabel waarvan je de records wilt vergrendelen (indien al de velden in deze tabel staan). Je laat hem daar standaard een waarde "0" invullen, en via een script laat je FileMaker er "1" in schrijven. En dan bij je beveiligingsinstellingen nog de nodige aanpassingen doen, zodat ze enkel de data kunnen wijzigen indien de waarde in r_lock gelijk is aan "0". Het nadeel is hier dat ze dan steeds een foutmelding krijgen dat ze niet gemachtigd zijn om het veld te wijzigen. Het voordeel van een extra layout is dat je zo direct velden over meerdere tabellen kunt vergrendelen en dat die foutmelding wegblijft omdat ze simpelweg niet in het veld kunnen. Het nadeel is dat je data zo nooit echt vergrendeld zal zijn. Een manier die ze hier ook gebruiken, maar die ik persoonlijk zeer gecompliceerd vindt, is werken met twee tabellen: een tabel met lopende zaken, en een tabel met afgesloten zaken (de historiek). Als een punt wordt afgesloten, wordt de record naar de historiek weggeschreven, een tabel waar niemand schrijfrechten op heeft. Zo kan men dus enkel de data van lopende zaken aanpassen, de rest niet. Quote
0 Stamper Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Persoonlijk heb ik een bestand met twee identieke layouts. Eéntje om te consulteren en ééntje om te editeren. Op de layout consulteren staat een knopje Editeren. Bij inloggen van het bestand komt men steeds op layout consultatie terecht. Afhankelijk van paswoord kan men de knop Editeren activeren of de melding krijgen dat men onvoldoende rechten heeft. Opzoeken bv. kan in elke modus, records toevoegen etc.. kan enkel in Edit-modus. Is ook een manier om records te locken en is iedereen tevreden (hier toch) ---- Kan spijtig genoeg geen voorbeeld posten gezien vertrouwelijke data Quote
0 richardkers Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Bedankt voor de reacties, Om voor mij en jullie wat meer duidelijkheid te geven in wat ik wil stuur ik even een screenshot mee van de layout. In de layout zie je twee selectie rondjes links onder genaamd: W.. en Naar fabriek Wanneer men 1 van deze twee aanvinkt zou ik graag de blok activeren over de hele layout. Is dit mogelijk met jullie oplossingen? Groet, Richard Quote
0 andries Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 zeker en vast. je maakt in je tabel een extra calculatie veld aan (validatie veld, or lock veld), en je vult er volgende functie in: If(not IsEmpty(VELDWOO/FABRIEK);1;0) En dan kun je idd ofwel twee layouts gebruiken en de persoon naar de layout die valt te bewerken te sturen als het validatie veld waarde 0 heeft, en als het waarde 1 heeft naar de layout te sturen waar enkel de data te bekijken is. (via scripts) Ofwel de schrijfrechten beperken via de paswoorden die je geeft (als dit kan in filemaker 6 of lager, dat weet ik eigenlijk niet). ps: ik ben zelf maar een nieuweling in FM, en probeer te helpen, weet niet of het altijd helemaal juist is. Quote
Question
richardkers
Hallo,
Ik maak gebruik van FMP 5.5 (jaja oude versie)
Ik zou graag het volgende willen aanpassen maar het lukt me niet:
Bij het aanvinken van een vakje/rondje dient het huidige record compleet geblokkeerd te worden.
Bij het uitvinken van een ander vakje/rondje komt het huidige record weer helemaal vrij.
Wie kan mij hier mee helpen?
Met vriendelijke groet,
Richard Kers
5 answers to this question
Recommended Posts