Ga naar inhoud
  • 0

Parkeren data


EricJ

Vraag

Wie kan mij helpen met de volgende vraag?

 

In een sport-dBase staan records van deelnemers. Wanneer er een nieuw toernooi gaat plaatsvinden dan wil ik graag de gegevens uit verschilende velden eerst wegzetten in een overzicht.

Dit zijn bijvoorbeeld velden als: Meegedaan, Behaalde Punten, EindPlaats.

Er wordt geen nieuw record aangemaakt bij een nieuw toernooi.

 

Dit overzicht van 'de vorige keren' moet tot minstens 15 periodes uit te lezen zijn.

In een soort van lijst (portaal?) op de deelnemerlayout wil ik dus tonen hoe zijn/haar toernooigeschiedenis eruit ziet.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

 

Graag jullie hulp.

 

Groeten,

 

EricJ

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor alle duidelijkheid: Voor elke deelnemer wordt een eigen record aangemaakt. Op dit record wil ik zijn geschiedenis bewaren. Er komt voor de deelnemer geen nieuw record. een deelnemer schrijft zich nl. één keer in en komt dan in een toernooicircuit terecht.

Het toernooigebeuren is een voortschrijdend en doorlopend proces; bij aanvang heeft deelnemer 0 punten. Er komt voor hem een erste toernooi, punten worden verdient en 2 maanden later is er een nieuw toernooi.

Dan eerst de punten overhevelen om te bewaren, vervolgens weer nieuwe verdienen en bij elkaar optellen = actuele puntenstand.

2 maanden later is er weer een .... etc.

 

Een deelnemer doet dit dus maximaal 15 keer, dan heeft hij theoretisch zijn totaalpunten binnen en wordt uitgeschreven.

 

Ik heb eerder een soort oplossing gemaakt voor bewaren van ordernummers die elke week veranderen maar voor mijn toernooi zoek ik toch eigelijk een gemakkelijker methode.

 

Zie voorbeeld.

 

EricJ

DataBewaren.fp7

Link naar reactie
  • 0

Van het ogenblik dat er velddefinities zijn in de aard van:

 

veldnaam1

veldnaam2

veldnaam3

etc

 

zou je relationeel moeten gaan of het geheel zal vroeg of laat vastlopen.

En als ik je goed begrijp moet je hier tot veldnaam15 gaan.....

 

Ik zou de structuur even herzien en gaan voor een relationele benadering met bv een lineItem tabel.

 

Vooral ook omdat je waardes schijnbaar moet optellen die entity gebonden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft op dit ogenblik weinig met FileMaker te maken.

 

Eerder alles met database en normalisatie.

 

Alhoewel je met je beschrijving dicht in de buurt zit.

Voor elke deelnemer wordt een eigen record aangemaakt.

Goed

Er wordt geen nieuw record aangemaakt bij een nieuw toernooi.

Fout

Je maakt voor ieder tornooi een nieuw record en je linkt de deelnemers aan dit tornooi.

Wanneer er een nieuw toernooi gaat plaatsvinden dan wil ik graag de gegevens uit verschilende velden (eerst wegzetten) in een overzicht.

Dit zijn bijvoorbeeld velden als: Meegedaan, Behaalde Punten, EindPlaats.

Vergeet 'het eerst wegzetten'. Die gegevens komen in een portaal bij iedere deelnemer.

Je zegt het tenandere zelf

In een soort van lijst (portaal?) op de deelnemerlayout

Dat is de te volgen weg.

...wil ik dus tonen hoe zijn/haar toernooigeschiedenis eruit ziet.

 

Ik heb een slachtoffer aangeduid dat snel een zéér ruwe benadering in mekaar heeft gestoken dat hopelijk al wat duidelijkheid zal scheppen.

Blauw onderlijning = GTRR.

De puntentelling zit erin.

Het overzicht per deelnemer zit erin.

Met de ranking wisten niet goed wat aanvangen.

DataBewaren.fp7

Link naar reactie
  • 0

Beste Jean,

 

Erg bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan. Ik begrijp dat ik even anders moet denken. Jouw benadering lijkt 180° om.

 

Je zegt:

Je maakt voor ieder toernooi een nieuw record en je linkt de deelnemers aan dit toernooi.

 

Dat begrijp ik ten dele. Wanneer er een nieuw toernooi komt maak ik dus alleen hiervoor een nieuw record.

Deelnemers die dan al in de dBase staan doen wel/niet mee.

Deze dan op lijst zetten en op de een of andere manier laten meedoen = True/False maken?

 

Is dat wat je bedoelt?

 

Kun je me nog wat op weg helpen?

Alvast bedankt.

 

EricJ

Link naar reactie
  • 0

Dank zij Jean geraak je nu al een heel eind op weg. Je moet wel beseffen dat het volgen van een training MSWord van niemand een goed dichter of een schitterend toneelauteur maakt. Dat is heel wat anders dan de vaardigheid om met een stuk software om te gaan. De basiskennis om een goede databank op te zetten, dat is wat Jean je hier probeert bij te brengen. Of je dat daarna doet met FileMaker of met een andere tool, is een latere keuze.

Link naar reactie
  • 0

Zoals André terecht opmerkt (wie ben ik om hem tegen te spreken), je probeert nu de techniek te doorgronden.

 

Inderdaad, voor ieder tornooi maak je een nieuw record.

Daarna wijs je deelnemers toe aan het tornooi.

 

Je blijft de keuze hebben of je alle 'leden' toewijst aan een gegeven tornooi en dan per lid aangeeft of die al of niet (Yes/No) deelneemt aan het gegeven tornooi of enkel deelnemers aan een tornooi opgeeft.

 

Vermits je zelf een yes/no deelnemingsmogelijkheid opgaf, gaan we ervan uit dat je alle leden toewijst aan een nieuw tornooi en dan per lid gaat bepalen of die al of niet deelnam.

 

Hoe dat dan kadert in je beperking tot 15 is een andere zaak.

Link naar reactie
  • 0

Jean en ook André,

 

Bedankt voor jullie wijze woorden. Hoe ik in detail de dBase moet gaan opzetten met alle velden en berekeningen is inderdaad een stuk Filemaker-kennis. Daar ga ik me volledig op storten.

Wat wel heel belangrijk is in deze, en daar hebben jullie me uitstekend mee geholpen, is even dat stukje inzicht verkrijgen hoe je zoiets kunt benaderen.

Mijn manier van werken is waarschijnlijk wel werkend maar niet werkbaar te krijgen.

De oplossing van Jean kent wat dat betreft geen limiet.

ik ga snel aan de slag.

 

EricJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...